عوامل مهمی که در کاهش عمر تاثیرگذارند

بیشتر ما می‌دانیم که عاداتی مانند سیگار کشیدن یا ورزش نکردن می‌توانند به سلامتمان آسیب برسانند اما برخی عادات روزانه دیگر نیز وجود دارند که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته اما آثار منفی مشابه بر سلامت و طول عمر انسان داشته باشند.
سه‌شنبه، 3 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
عوامل مهمی که در کاهش عمر تاثیرگذارند
تا قبل از اینکه دیر شود می توانیم با رعایت نکاتی از کوتاه شدن عمر جلوگیری کنیم. 89 درصد از افرادی که در سن 55 سالگی بازنشسته می شوند نسبت به افرادی که در 65 سالگی بازنشسته می شوند، 10 سال زودتر به مرگ نزدیک می شوند.

بدون شک سلامتی یکی از بزرگترین هدیه های خداوند به انسان است که باید قدر آن را دانست و از آن محافظت کرد.در این میان تمام افراد تمایل دارند با استفاده از راهکارهایی عمر خود را افزایش دهند.

افزایش دادن طول عمر با رعایت برخی نکته ها و توصیه های مربوط به سلامتی ممکن است با انجام کارهایی ساده، می‌توانید ساعت زیستی بدن‌تان را تنظیم کنید و عمر طولانی‌تری داشته باشید. مهم نیست که الان جوان هستید یا سال‌های پیری‌تان را می‌گذرانید.

تحقیقات نشان داده است هیچ‌وقت برای ایجاد عادات سالم در زندگی دیر نیست. اما باید از انجام چه کارهایی در زندگی خودداری کرد.
 

برخی عادات رایج که می‌توانند طول عمر انسان را کاهش دهند

نشستن بیش از حد

دیرزمانی است که پژوهشگران می‌دانند که یک سبک زندگی کم‌تحرک می‌تواند طول عمر انسان را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که اگر کمتر از سه ساعت از روز خود را در حالت نشسته سپری کنیم و تماشای تلویزیون را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنیم، می‌توانیم تقریبا ۲.۵ سال به عمر متوسط خود اضافه کنیم.

یک سبک زندگی کم‌تحرک با چاقی، دیابت، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان پیوند خورده است که می‌توانند عمر انسان را کاهش دهند.
 

وقت‌گذرانی بیش از حد در برابر نمایشگرها

در این مورد انواع مختلف نمایشگرها مانند تلویزیون، رایانه، تبلت و گوشی هوشمند در نظر گرفته می‌شوند. صرف زمان زیاد در برابر نمایشگرها می‌تواند به افت سلامت و کاهش طول عمر انسان منجر شود.

نور آبی که از نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه، گوشی هوشمند و تلویزیون ساطع می‌شود می‌تواند به مغز و سلول‌های شبکیه چشم آسیب برساند. نور آبی چه به نمایشگر نگاه کنید یا نکنید می‌تواند اثر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

به مدت‌زمانی که روبه‌روی نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی سپری می‌کنید توجه داشته باشید و اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، زمان‌های استراحت کوتاه را برای خود در نظر گرفته و طی آنها از جای خود بلند شده و مقداری پیاده‌روی کنید.
 

عدم مدیریت اضطراب و استرس

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که اضطراب و استرس می‌تواند به کوتاه‌شدن تلومرها، ساختارهای محافظ در نوک هر کروموزوم، منجر شود.
تلومرها از DNA محافظت می‌کنند. مطالعه‌ای در دانمارک نشان داد که تلومرهای کوتاه‌تر احتمال مرگ زودرس را به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌دهند.

فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تکنیک‌های تنفس عمیق و حتی شنا می‌توانند به آرامش ذهن انسان کمک کرده و زندگی سالم‌تر برای مدت‌زمانی طولانی‌تر را ممکن سازند.
 

خواب ناکافی و بی‌کیفیت

خواب ناکافی و بی‌کیفیت می‌تواند در تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها و افزایش سطوح سلول‌های التهابی در رگ‌های خونی نقش داشته باشد. به طور همزمان، خواب ضعیف سطوح هورمونی که این سلول‌های التهابی را کنترل می‌کند، کاهش می‌دهد. این می‌تواند زمینه را برای یک سکته مغزی فراهم کند.

میزان خواب کافی برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد اما هفت تا هشت ساعت خواب خوب شبانه برای بزرگسالان توصیه شده است و خواب نامنظم می‌تواند فرد را در معرض خطر مواردی مانند بیماری قلبی، نارسایی قلبی، دیابت، سکته مغزی و حتی زوال عقل قرار دهد.
 

تامین نشدن آب مورد نیاز بدن

ما درباره نوشیدن آبمیوه‌ها یا نوشیدنی‌های ورزشی صحبت نمی‌کنیم، بلکه آب ساده مد نظر قرار دارد. گاهی اوقات فکر می‌کنیم گرسنه‌ایم اما در واقع این احساس تشنگی است که با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود.

اما نیازی نیست منتظر احساس تشنگی باشید تا متوجه شوید باید آب بنوشید. بدن ممکن است با کم‌آبی مزمن سازگار شده و ارسال سیگنال‌های تشنگی را متوقف کند. در این شرایط به آن میزان که باید احساس تشنگی را تجربه نمی‌کنید. از این‌رو، آبرسانی به بدن حتی در صورت عدم احساس تشنگی اهمیت دارد.

آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و از مغز و نخاع محافظت می‌کند. همچنین آب امکان رشد و بازتولید را برای سلول‌های بدن فراهم می‌کند. در غیر این صورت، شما با خطر پیری زودرس مواجه خواهید شد.
 

مصرف غذاهای ناسالم

دنبال‌ کردن یک رژیم غذایی ناسالم بیش از مجموع سیگار کشیدن و فشار خون بالا موجب مرگ افراد می‌شود. رژیم غذایی نقش قابل توجهی در افزایش طول عمر شما ایفا می‌کند. مصرف ناکافی غذاهای کامل و مصرف بیش از حد غذاهای فراوری‌شده که در برخی رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی غربی رایج است می‌تواند آثاری منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

تنها محدودکردن مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار برای اطمینان حاصل‌کردن از مصرف یک رژیم غذایی سالم کفایت نمی‌کند و باید به مصرف کافی مواد غذایی مغذی مانند میوه و سبزیجات و غلات کامل نیز توجه داشت.

انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات، نان یا پاستای غلات کامل، برنج قهوه‌ای، کینوا یا حتی جو دوسر از جمله بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید.
 

رعایت‌ نکردن بهداشت دهان و دندان

مطالعات متعدد پیوند بین بیماری لثه با برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت و بیماری کلیوی را نشان داده‌اند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش طول عمر انسان داشته باشد. بیماری لثه و بیماری ریوی نیز با یکدیگر پیوند خورده‌اند که سفر باکتری‌های مضر از دهان به ریه‌ها از دلایل احتمالی این پیوند است.
 

عدم معاشرت  اجتماعی

ایا شما خجالتی یا درون گرا هستید؟ اگرچه به طور کلی تغییر شخصیت کاری دشوار است؛ اما اجتماعی شدن دارای مزایای زیادی است.به گفته کارشناسان تاثیر منفی عدم ایجاد روابط اجتماعی در طول عمر می تواند به اندازه سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل باشد. زندگی اجتماعی قوی داری فواید بسیاری می باشد که از جمله حمایت اجتماعی؛ الهام از اطرافیان؛

ایجاد روابط انسانی؛ حمایت مالی و عاطفی است. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی ۱۴۸هزار نفر کسانی که دارای روابط اجتماعی بیشتری هستند در مقایسه با افرادی که روابط اجتماعی پایینی دارند ۵۰ دزصد دارای طول عمر بیشتری هستند.

عوامل مهمی که در کاهش عمر تاثیرگذارند
 

گام هایی برای طول عمر

 با خورشید آشتی کنید

روزها بیرون بروید و بیشتر زیر نور آفتاب باشید. امید به زندگی را می‌توان به سادگی با بیرون رفتن و آفتاب گرفتن افزایش داد. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که کمبود ویتامین D با خطر بالاتر مرگ و میر مرتبط است. کمبود این ویتامین با افزایش دو برابری خطر مرگ ناشی از سرطان نیز ارتباط دارد.
 

با دوستانتان وقت بگذرانید

امید به زندگی را می‌توان با معاشرت با دوستان و خانواده افزایش داد. مطالعات نشان داده‌اند که هرچه ارتباط افراد با عزیزانشان بیشتر باشد، سلامت کلی نیز ارتقا می‌یابد. شاید به این دلیل باشد که افرادی که ارتباطات سالم دارند، کمتر ریسک می‌کنند و بیشتر مراقب خود هستند.

همچنین ممکن است وجود افراد مختلف در زندگی شما، به نوعی باعث کاهش استرس شود. علاوه بر این، افرادی که دارای روابط «معنادار» هستند، امید به زندگی بیشتر و بهتری دارند. روابط معنادار به معنای گفتگو در مورد اعتقادات، علایق یا دیگر موضوعات مشترکی است که طرفین از صحبت کردن پیرامون آن لذت می‌برند.
 

روزانه ورزش کنید

بهبود امید به زندگی به شدت با ورزش روزانه مرتبط است. مطالعات جامع نشان داده‌اند افرادی که به طور منظم، حتی سه ساعت در هفته، ورزش می‌کنند، حدود ۷ سال بیشتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند، عمر می‌کنند. ورزش روزانه به معنای هر روز باشگاه رفتن نیست. ورزش‌های خانگی مانند یوگا، حرکات کششی، وزنه‌ زدن، شنا یا پیاده‌روی سریع می‌توانند بسیار مفید باشند، خصوص اگر سن‌تان خیلی بالاست.
 

نخ دندان بکشید!

شاید عجیب به نظر برسد، اما خوب است بدانید استفاده روزانه از نخ دندان ممکن است طول عمر را افزایش دهد. استفاده از نخ دندان، از بیماری لثه پیشگیری می‌کند و جلوی عبور باکتری‌های موجود در دهان از بافت‌های آسیب‌دیده و ورود به جریان خون را می‌گیرد.

بیماری لثه (پریودنتیت)، ششمین بیماری شایع در سراسر جهان است و ۱۱ درصد از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته در سال ۲۰۲۰، پریودنتیت شدید نه تنها با افزایش خطر بیماری قلبی، بلکه با افزایش خطر مرگ ناشی از حملات قلبی ارتباط مستقیم دارد.
 

گیاهخواری، راز طول عمر بیشتر

گیاهخواری این قابلیت را دارد که به شما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنید. البته این مسئله بدان معنا نیست که گوشت را سبد غذایی‌تان حذف کنید. اما تحقیقات نشان داده که گیاهخواریِ اصولی، با کاهش مصرف قند و شکر، کاهش مصرف چربی‌های اشباع موجود در غذاهای حیوانی و جلوگیری از چاقی، به طول عمر بیشتر کمک می‌کند.
 

استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود که منجر به افزایش ضربان قلب و گاهی تنگی تنفس می‌گردد. تداوم این شرایط در طولانی‌مدت می‌تواند مضر باشد و منجر به اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس طولانی‌مدت می‌تواند موجب پیریِ سلول‌ها شود. بر اساس مطالعات، افزایش سطح کورتیزول باعث تجزیه سلول‌ها و افزایش تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به DNA سلولی آسیب می‌زنند و باعث پیری و عملکرد نادرست سلول‌ها می‌شوند. این موضوع به نوبه خود باعث ایجاد انواع مختلف سرطان می‌شود.
 

منابع

https://diabet-shop.com
https://www.hamshahrionline.ir
https://www.khabaronline.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط