پاسخ به 9 شبهه در مورد انتخابات

چرا رأی بدهیم؟ وقتی نظام خودش انتخاب میکند؟

چرا رأی بدهیم؟ با این وضع مملکت چرا رأی بدهیم؟ هرچه هم رای بدهیم مشکلات وجود دارد؟ رای تاثبر ندارد خودشان از قبل انتخاب کرده اند؟
سه‌شنبه، 17 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
چرا رأی بدهیم؟ وقتی نظام خودش انتخاب میکند؟

 مقدمه:

سخن را با پیامی از رهبرمعظم انقلاب در مورد شبهه ها شروع می کنیم که فرمودند: امروز شبهه‏ هائی مطرح میشود که آماج آن شبهه‏ ها نظام است.
 
شبهات دینی، شبهات سیاسی، شبهات اعتقادی و معرفتی در متن جامعه تزریق می شود.
 
بخصوص در میان جوانان- هدفش فقط این است که یکی را از یک فکری منتقل کند به یک فکر دیگری؛
  
هدفش این است که پشتوانه‏ های انسانی نظام را از بین ببرد؛ مبانی اصلی نظام را در ذهن ها مخدوش کند؛ دشمنی با نظام است.
 
لذا برطرف کردن این شبهه ‏ها، مواجهه‏ ی با این شبهه‏ ها، پاک کردن این غبارها از ذهنیت جامعه- که به وسیله‏ ی علمای دین انجام میگیرد.
  
این هم یک پشتیبانی دیگر، یک پشتوانه‏ی دیگر برای نظام اسلامی است. پس نظام اسلامی از جهات مختلف متکی به علمای دین و نظریه‏پردازان و محققان و دانشمندان حوزه‏های علمیه است.(1)
 
 در مورد اهمیت انتخابات فرمودند:انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛
 
مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛
 
این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است.
 
اینکه شما توانسته‌اید در طول این سی سال از نهیب ابرقدرتها نترسید، اینکه ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‌ی اساسی به شما بزنند،
 
 اینکه جوانان کشور در ورود به میدانهای گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان میدهند، ناشی از مردم‌سالاری دینی است؛ این را باید خیلی قدر بدانیم.
 
 انتخابات سرمایه‌گذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایه‌ی سنگین و عظیمی را در بانک میگذارید، بانک با آن کار میکند و شما از سودش استفاده میکنید؛(2)
  
با عنایت به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری ، با توجه به لزوم  افزایش نقش آفرینی پرتال فرهنگی در راسخون در راستای برگزاری انتخاباتی پرشور،
 
بر آن شدیم تا پاسخ به 11 شبهه انتخاباتی  را از کتابچه استاد راجی جهت رفع گره های ذهنی جامعه برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات انتخاب نمائیم.
   

شبهات و سوالات انتخابات

 1- چرا رأی بدهیم؟ با این وضع مملکت چرا رأی بدهیم؟
2- به خاطر اعتراض به وضع موجود رأی نمیدهیم تا حکومت تنبیه  شود.
 
3- رأی نمیدهم چــون با رأی دادن هیچ تغییری ایجاد  نمیشود!
4- چرا اصال رأی بدهیم وقتی نظام خودش انتخاب میکند؟
 
5- در طول این 40 سال همه چیز نابود شده است اگر قرار بود با  رأی دادن چیزی درست و اصالح شود در این چهل سال وقتی  مشارکت باال بود اصالح شده بود ؟
 
6- رأی دادن چه تأثیری در سرنوشت من رأی اولی دارد؟ در آینده  من چه تاثیری دارد؟
 
7-بـاتـوجـه بــه اینکه دانـــش آمــــوزان نسبت بــه گذشته  از هـــوش ســیــاســی بـــاالتـــری بــــرخــــوردار هستند  چرا سن رأی هنوز 18 سال است؟
 
8- حضور مردم در انتخابات و رای دادن به یک کاندیدا چه تأثیری میتواند  در حل مشکالت اقتصادی و معیشتی کشور داشته باشد؟
 
9- چه تضمینی وجود دارد که با انتخاب رئیس جمهور بعدی وضعیت  از این بدتر نشود؟
 
1-چرا رأی بدهیم؟ با این وضع مملکت چرا رأی بدهیم؟

با مخاطب ملی گرا و عموم مردم:

1- امنیت، دلیل ترور حاج قاسم و اعلام علنی آن  این است که دشمن بعد از وقایع دی ماه 98حس  کرد انسجام ملی از بین رفته لذا حس کرد میتواند  به راحتی دست به اقدام علیه امنیت ملی ما بکند.
 
 اگر  در انتخابات هم دشمن حس کند انسجام ملی وجود  ندارد، دوباره برای امنیت کشور مشکل ایجاد میکند.

2- اگر رأی ندهیم:

مشارکت پایین می آید و  تحریم ها اضافه می شود.
 
 به صراحت دشمن علت  تحریمها را نارضایتی ملت نسبت به حکومت بیان  کرده لذا با تحریم انتخابات، .
 
دشمن احساس پیروزی  کرده و راه پیش گرفته خود را با قدرت بیشتری ادامه  میدهد و تحریمها قطعا بیشتر می شود.( مثل  قطعنامه 1929 بعد از فتنه 88 )

بعد اینکه ملت  روی صحنه آمدند و ایران استقامت کرد و تندترین  موضعها را داشت در همان زمان آمریکا عقب  نشینی کرد و اوباما در مصر ایران را به عنوان قدرت  جهانی قبول کرد.
  

با مذهبیها: 

اولا: از نظر بیشتر علما و فقها رأی دادن واجب  شرعی است و رأی ندادن در انتخابات و در نتیجه  تضعیف نظام اسالمی را حرام میدانند
 
دوما، شرکت در انتخابات فقط یک حق نیست  بلکه یک وظیفه است.
  
سوما: رأی دادن باعث خشم و عصبانیت دشمن  میشود و طبق آیه 120 سوره توبه برای ما عمل  محاسبه میشود.
 
و ««وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّاروَلا یَنَالُون مِن عَــدُو نَیْلا إِلا کُتِب لَهم بِه عَمَل صَالِحٌ» » هیچ قدمی ِدر جایی که کفار را خشمگین کند ننهند .
 
و هیچ  دستبردی به دشمنان نرسانند جز آنکه در مقابل  هر یک از این رنج و آالم عمل صالحی در نامه  اعمالشان نوشته شود
 
با مخاطب عام:
1- اگر رأی ندهیم شانس خود برای تغییر را از بین خواهیم برد، شرکت نکردن در انتخابات به  این معنی است که من حق رأی خود را به دیگری  داده ام تا شخص دیگری برای من و رئیس جمهور  من تصمیم بگیرد
 
2- ما برای منافع خودمان رأی میدهیم نه حکومت، مسکنی که امروز با 500 میلیون هم  نمی شود خرید هشت سال پیش با 20 میلیون به راحتی قابل خرید و فروش بود.
 
 لذا تغییر فرد منتخب در سیاستهای اجرایی کشور تغییر ایجاد کرده  و در نهایت تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم وارد  میشود
 
یا به تعبیر دیگر، من و شما پای صندوق رأی  میرویم به کسی رأی میدهیم که متناسب نیازهای  اقتصادی و قشری ما رفتار بکند... 
 
و این انتخابی که خواهد شد در شرایط اقتصادی  تو، به صورت مستقیم اثر خواهد گذاشت.
 
تو اگر شرکت نکردی طبقه دیگه ای می آید برای  تو تصمیم میگیرد، طبقه ای که به دنبال تامین  خوراک سگ و گربه ی خانگی اش است، پدر تو را  که در صف روغن می ایستد درک نمی کند. 
 
وقتی عوارض خروج از کشور زیاد شد سلبریتیها  اعتراض کردند، اما برای گرانی اعتراضی نداشتند!  بعد همینها تشویق میکنند به رأی ندادن و یا  رأی دادن به طیف خاصی که منافع خودشان تامین  بشود.
 
سلبریتی که دغدغه اش گم شدن گربه وسگ خانگی اش است قطعا درد ما را نمیفهمد و  براساس دغدغه ی خودش رأی میدهد و به جای  شما تصمیم میگیرد،.
 
 آن موقع مثال ارز دولتی به  غذای سگ تخصیص پیدا میکند (8 میلیون دالار  ارز نیمایی) به جای کاالاهای اساسی مورد نیاز  زندگی ما حال اگر ما رأی ندهیم اینها به جای ما  براساس منافع خودشان تصمیم میگیرندوضع مملکت به اانقلاب مربوط میشود یا  انتخاب؟ 
  

2- به خاطر اعتراض به وضع موجود رأی نمیدهیم تا حکومت تنبیه شود.

 تنبیه اگر منظور دولت قبلی است که او رفته است  پس قرار است چه کسی را تنبیه کنیم؟ این کار در  واقع تنبیه خودمان است.
 
 آیا در طول تاریخ صدای  معترضان خاموش شنیده شده است؟ 
 
بررسیهای تاریخی نشان میدهد که صدای  ِ معترضان خاموش، شنیده نمیشود. انتخابات زیادی در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون وجود  دارد که در آنها اکثر مردم رأی ندادند.
  
به عنوان  معروفترین مثال میشود به انتخابات سال 1996 آمریکا اشاره کرد. در انتخابات سال 1996 ایاالت متحده، بیش از 50 درصد از واجدین شرایط، در  انتخابات شرکت نکردند.
  
بیش از 50 درصد افرادی  که شرکت کردند نیز به بیل کلینتون رأی ندادند.  به بیان دیگر، تنها 24 درصد از واجدین شرایط  امریکایی رئیس جمهور کشورشان را انتخاب کردند. ِ
  
 آیا فریاد سکوت مردمی که به پای صندوقهای  رأی نرفته بودند شنیده شد؟
 
 آیا رأی مخالف 76 درصد جمعیت آمریکا، از ورود کلینتون به کاخ  سفید جلوگیری کرد؟
 آیا بیل کلینتون کمتر از اوباما رئیس جمهور بود؟
 
در انتخابات سال 2008 همین کشور، میزان  مشارکت به باالترین حد خود در طول چهار دهه  رسید؛ انتخاباتی که اولین رئیسجمهور »سیاهپوست  آمریکا« را به کاخ سفید رساند. سیاستمداران  آمریکایی به وضوح این پیام را شنیدند.
 
حتی یک مثال، از یک کشور، در یک دوره وجود  ندارد که رأی ندادن، بر یک چیز تأثیری مثبت  گذاشته باشد.
 
و اینکه عــدها ی میگویند رأی نمیدهیم تا  یک نظام بهتر بیاید. اسم آن نظام بهتر چیست؟
  
 دشمنتر از روح الله زم با جمهوری اسلامی را کم  پیدا میکنیم. در مصاحبه اش میگوید من یک  دوره ای ناامید شدم گفتم جمهوری اسلامی برای  چه بیاید اما دیدم که غیر از جمهوری اسلامی چیز بهتری نمیتواند بیاید.
  

3-رأی نمیدهم چون با رأی دادن هیچ  تغییری ایجاد نمیشود!

 من چند تا سوال میپرسم جوابش را عزیزان فکر  بکنند. یارانه بنزین به خودروها داده میشود یا به  مردم؟ خدمات درمانی به چه صورت تقویت بشود؟
 
 با خصوصی شدن یا با دولتی بودن؟ دولت به بازار  مسکن وارد بشود یا بازار را رها کند؟ شرکتهای  دولتی به طلبکارانش واگذار بشود یا افرادی که  اهلیت دارند؟
 
دولت به دنبال ورود به بازار کشورهای  دیگر باشد یا با رها کردن بازار، بازارش را در اختیار  کشورهای دیگر قرار بدهد؟
 
دولت به دنبال تامین  بودجه از طریق نفت باشد یا با رونق صادرات؟  دولت با اعطای حقوق نجومی به مدیرانش انگیزه  بدهد یا کار کردن مدیران را وظیفه خودش بداند؟
  
پاسخ تمام این سوالات بستگی مستقیم به رأی  ما دارد. رئیس جمهوری که ما انتخاب می کنیم  پاسخ تمام این سوالات را مشخص می کند و دیدیم  که در سالهای مختلف همین اتفاق افتاده است.
  
رای ندادن یعنی رها کردن سلامت یعنی رها کردن  پول یعنی رها کردن آموزش یعنی رها کردن امنیت  و به دست نیاوردن ذره ای فایده.
  

4-چرا اصلا رأی بدهیم وقتی نظام خودش  انتخاب میکند؟

اگر نظام خودش انتخاب میکرد آیا منطقی بود عالیترین مقامها خودشان را چند بار در معرض  رأی مردم قرار دهند و با وجود رأی نیاوردن در یک  انتخابات، در انتخابات بعدی نیز ثبت نام کنند؟ 
 
یکی از مهمترین نمونه های سلامت انتخابات  رأی آوردن افراد در دولتی مخالف تفکرات خودشان  است مثال:
 
رأی آوردن احمدی نژاد در دولت خاتمی  و رأی آوردن روحانی در دولت احمدی نژاد؛ تاریخ  شاهد است که نظرسنجیها و رسانه های داخلی و  حتی خارجی گزینه دیگری را تحت عنوان گزینه  انتخاب نظام معرفی میکردند.
  
 اما در نهایت شخصی  کامال متفاوت و مخالف آن جریان رأی می آورد.  در 76 میگفتند نظام، ناطق نوری را از صندوق  در مـیآورد اما در نهایت خاتمی رئیس جمهور  شد.
  
 در سال 92 میگفتند نظام، جلیلی یا قالیباف  را از صندوق در مـیآورد اما در نهایت روحانی  رئیس جمهور شد.
  
 این در حالی بود که روحانی تنها  .71 درصد بیشتر از حد نصاب رأی آورد و اگر  خدای نکرده نظام اهل چنین کاری بود.
 
  و یا اصوال چنین کاری امکان داشت، باطل کردن  71 درصد  آرا عدد بسیار کمی رأی را شامل م یشد.
  
در سال 92 مخالفان مدعی بودند: رأی نظام،  جلیلی یا قالیباف است. اما روحانی رئیسجمهور  شد در حالی که او تنها 0.71 درصد بیشتر از حد  نصاب رأی آورد.
  
 و اگر نظام اهل تقلب بود به راحتی  و فقط با ابطال چند صندوق انتخابات را به دور دوم  میکشاند اما از رأی مردم کوتاه نیامد.
  
اگر انتخاب نظام از ابتدا مشخص بود چرا رسانههای معاند شروع میکنند در حمایت از یک  کاندید خاص هزینه میکنند؟
  
آیا آنها متوجه این  مسئله نشدند که نظام خودش انتخاب میکند که  این همه هزینه نکنند؟ 
  
در انتخابات قبل، دشمنان و شبکه های بیگانه به  طور جدی به حمایت از کاندیدهای غربگرا پرداخته و از مردم میخواستند به آنها رأی دهند.
 
 مثال در  سال 88 حمایت خارجیهای از میرحسین موسوی  و یا در انتخابات اخیر پشتیبانی بی بی سی و ...  از لیست امید و یا در انتخابات 96 حمایت صبح  انتخابات آمدنیوز و روح الله زم معدوم از روحانی و  درخواست دادن رأی به آن،
  
 اگر نتیجه انتخابات از قبل مشخص باشد آیا هیچ کدام از این سیاستمداران  و غولهای رسانهای این موضوع را نمیدانند که  وارد عرصه تبلیغ میشوند و وقت و آبرو و هزینه  خود را خرج میکنند؟
  
فرآیند انتخابات در ایران به گونهای است که  امکان چنین کاری وجود ندارد. به عنوان مثال  هر نامزد میتواند در پای هر صندوق رأی یک  نماینده داشته باشد که از ابتدا تا انتهای رأی گیری  و شمارش حضور داشته باشد.
 
و همچنین در مراحل  تجمیع و ... در چنین شرایطی کوچکترین  تغییری به راحتی قابل تشخیص و پیگیری و اثبات  است .
 
همچنین مجریان انتخابات عمدتا معتمدین  مردم و اقشار مختلف مردم هستند و از همین روی  گروههای مختلف در این فرأیند شرکت داشته و  ناظر یکدیگر می باشند.
  
5-در طول این 40 سال همه چیز نابود شده  است اگر قرار بود با رأی دادن چیزی  درست و اصالح شود در این چهل سال وقتی  مشارکت بالا بود اصلاح شده بود
درست است که در کشور مشکلات زیاد است  اما این به آن معنا نیست که جمهوری اسالمی در  این مدت، کاری انجام نداده است. دستاوردهای جمهوری اسالمی در بسیاری از حوزه ها فوق العاده  بوده است.
 
1- فاصله زیاد است.
 مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم میفرمایند:  (فاصله میان بایدها و واقعیتها وجدان های آرمان  خواه راعذاب داده و می دهد .)
  
اما این فاصله طی شدنی  است و در طول این 40 سال در مواردی بارها و بارها  طی شده است.
  
یعنی یک جا قرار بوده باشیم و یک  جا هستیم. این دو تا با هم فاصله دارد. در طول  این 40 سال در خیلی جاها ما این فاصله ها را طی  کرده ایم. 
  
2- امن ترین کشور دنیا
ما 40 سال پیش ناامنترین کشور دنیا بودیم در  سال 60 تا 63 ما 17 هزار شهید ترور داشتیم الان امن ترین کشور دنیا در ناامن ترین نقطه دنیا هستیم.
  
3- موشک های نقطه زن
ما 40 سال پیش سیم خاردار نمیتوانستیم بگیریم  3 کامیون برای ما از یوگسلاوی سیم خاردار آورد که پشت اذربایجان از شوروی رد بشوند.
 
 در حالی که  شوروی آن را گرفت اما الان موشک های نقطه زن  ما دارد چکار میکند؟ فلسطینیها با سنگ در حال جنگیدن بودند الان  میبینید که موشکها دارند چکار می کنند.
  
3- پانزدهمین کشور در تولید علم
در علم ما جزء 50 کشور تولید علم دنیا نبودیم االان  پانزدهمین کشور در تولید علم دنیا هستیم .
 
ما اصال جزء کشورهایی نبودیم که 1 درصد مقالات  پر استناد دارند الان 3.1 درصد مقالات پر استناد  برای ما است.
  
4- هفتمین کشور دنیا در اختراع
ما جزء30 کشور درثبت اختراع نبودیم الان هفتمین  کشور دنیا در اختراع هستیم. 
  
5 - کثرت گروه جهادی
بیست سال پیش بیست گروه جهادی در بم حضور  پیدا کردند در زلزله اخیر 2520 گروه جهادی در صف  اعزام بودند که نوبت آنها نشد. 
  
6- کاهش آمار فقر
40 سال پیش فقر ما 46 درصد بود اما در 8 سال  پیش 8.1 درصد رسید که متاسفانه در این 8 سال  افزایش پیدا کرد.
  
7- افزایش امید به زندگی
امید به زندگی ما یعنی میانگین عمر افراد طبق  گزارش WHO 40 سال قبل از تمام کشورهای  همسایه، شوروی و تمام کشورهای آمریکای جنوبی  پایینتر بود اما الان از تمام این کشورها با لاتر هستیم. 
 
8- توسعه انسانی
در شاخصه توسعه انسانی یعنی HDI بالاترین رشد  شاخصه توسعه انسانی را در این 40 سال داشتیم. 
 
9- برابری حق تحصیل دختر و پسر
در بحث برابری حق تحصیل دختر و پسر WEF یعنی انجمن جهانی اقتصاد میگوید ما رتبه یک دنیا  در برابری حق تحصیل دختر و پسر هستیم. 
 
10- عزت واقتدار ایران
در دوران شاه استالین چرچیل و روزورت به ایران  می آیند بدون اینکه به شاه خبر بدهند اما نماینده ویژه  ترامپ شینزو آپه ایران میآید رهبری حتی نامه ی او (3) را نمی گیرد. 
  
کجا بودیم، کجا هستیم؟ 
 این به آن معنا نیست که در کشور مشکلی نداریم اما  فاصله بین بایدها و واقعیتها در برخی از موارد طی  شده است. و اگر تفکری بیاید که قائل بر تولید داخل  باشد مشکالت اقتصادی هم حل خواهد شد.
 

6-رأی دادن چه تأثیری در سرنوشت من  رأی اولی دارد؟ در آینده من چه تاثیری  دارد؟

 سیستم کنکور و آزمون تیزهوشان و .... ورود  شما به دانشگاه بهتر و مدرسه بهتر و در نتیجه  استفاده از امکانات بیشتر و شغل بهتر فراهم کردن  شرایط ازدواج و رفاه بیشتر و مثال برگزاری امتحانات به صورت حضوری هم مربوط به تصمیمات دولت  است.
 
و نحوه اجرای آن هم مستقیما دست دولت  است. همه بستگی به قانونی دارد که توسط دولت  تعیین میشود،
 
زیرا رئیس جمهور رئیس شورای  عالی اشتغال و اقتصاد و آموزش و پرورش است  و امور علمی کشور زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری است،
 
 تعیین رشته های دانشگاهی،  مقررات رفاهی دانشجویان، بودن یا نبودن کنکور  و بعد از آن ارتباط دانشگاه و صنعت و صدها مورد  دیگر که مستقیما در سرنوشت شما تاثیر دارد به  دولت مربوط می شود.
  

7-باتوجه به اینکه دانش آموزان نسبت به  گذشته از هوش سیاسی بالاتری برخوردار  هستند چرا سن رأی هنوز 18 سال است؟

  این قانونی است که می شود توسط مجلس تغییر  پیدا کند و نیازمند مطالبه عمومی است.
 
ضمنا نقش  شما فقط رأی دادن نیست و در فضای انتخاباتی  میشود در گفت و گوها و آگاه سازی ها مشارکت  داشت و اثر گذار بود.
 

8- حضور مردم در انتخابات و رای دادن به  یک کاندیدا چه تأثیری میتواند در حل  مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور داشته  باشد؟ 

 پیشنهاد میشود برای یک لحظه به جواب این  سؤالها فکر کنید:
 
1- یارانه بنزین به خودروها داده شود یا به مردم؟
2- تقویت خدمات درمانی با خصوصی شدن  صورت گیرد یا با دولتی بودن؟
 
3- دولت به بازار مسکن وارد شود یا بازار را رها  کند؟
4- شرکت های دولتی به طلبکارانش واگذار شود یا  به کسانی که اهلیت دارند، داده شود؟
 
5- دولت به دنبال ورود در بازار کشورهای دیگر  است یا بازارش در اختیار کشورهای دیگر قرار  گرفته است؟
 
6- دولت به دنبال تامین بودجه از طریق نفت است  یا رونق تولید در صادرات؟
 
7- دولـت به دنبال اعطای حقوق نجومی به مدیران برای ایجاد انگیزه بیشتر است یا کار  کردن مدیران را وظیفه آن ها میداند؟
 
8-دولت به دنبال حمایت از تولید کنننده داخلی  است یا با رقابت با کاالی خارجی او را تنها  میگذارد؟
 
9- پاسخ به هر کدام از این سواالت بر زندگی شخصی  شما تاثیر گذاشته و زندگی شما را متحول میکند،  قابل توجه است که اختیار تمام این موضوعات با  رئیس جمهور است.
 
سیاستهای دولتها کامال متفاوت و گاه متضاد  است و تاثیر سیاست دولتها بسیار واضح خود را در  زندگی مردم نشان میدهد به عنوان مثال:
  
به گزارش  بانک جهانی آمار فقر از ابتدای انقالب تا سال 92 از 42 درصد به 8.1 درصد رسید و متاسفانه با روی  کار آمدن دولت یازدهم و بعد دوازدهم این عدد به  شدت افزایش پیدا کرد که تاثیر رأی را کامال نشان  میدهد.
  

9- چه تضمینی وجود دارد که با انتخاب رئیس  جمهور بعدی وضعیت از این بدتر نشود؟

 تضمین به لحاظ معنی کلمه تضمین قطعی مطلقا امکان پذیر نیست. در ایران با تغییر دولت  سیاست داخلی و خارجی به شدت مورد تغییر قرار گرفته .
 
لذا مشخصا تغییرات چشمگیری با تغییر  رئیسجمهور شکل خواهد گرفت. در واقع تضمین  همان گذشته ی افراد در مسئولیت هایی که داشته اند  می باشد (مثالهایی مثل تغییرات در قوه قضائیه). 
  
برای حل این چالش میتوانیم به تجربهی دیگر  کشورها مراجعه کنیم به عنوان نمونه کشورهایی  که حل مشکالت اقتصادی خود را بر پایه نگاه به  بیرون قرار دادند،.
  
هیچ گاه روی آسایش و سعادت را  ندیدند و کشورهای پیشرفته دنیا با تکیه بر ظرفیت  داخلی پیشرفت کردند مانند بریتانیا، آمریکا، کره  جنوبی، ژاپن، آلمان و ...
 
پس چنین تضمینی  وجود دارد که اگر رئیس جمهور تفکر نگاه به درون  و رونق تولید را داشته باشد وضعیت اقتصادی کشور  سامان مییابد.
  
نتیجه:
کلام را با بیاناتی از رهبر انقلاب به پایان می بریم که فرمودند:بنده همواره در درجه‌ی اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است.
 
 این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهوری اسلامی است. مسئله فقط یک مسئله‌ی سیاسی و فردی و اخلاقىِ محض نیست؛ یک مسئله‌ی همه‌جانبه است.
 
انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که سپردن قوه‌ی اجرائیه‌ی کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند؛ اینقدر انتخابات اهمیت دارد. (4)
 
در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه‌ی انتخابِ رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و یا سایر انتخابهایی که میکنند، هم حقّ مردم است، هم تکلیفی بر دوش آنهاست. در نظام اسلامی، مردم تعیین‌کننده‌اند. این هم از اسلام سرچشمه میگیرد.
 
ملت عزیز! مواظب و مراقب باشید، راه خدا را گم نکنید. کشور ما افتخارش این بوده است که توانسته در طول مدت کمی، نهادهای قانونی را به‌وجود آورد و مجلس شورای اسلامی تشکیل دهد.
 
چهار دوره‌ی این مجلس بحمداللَّه با خوبی و اقتدارِ تمام مشغول بوده و قانون گذاشته و وظایف خود را انجام داده است. حال هم انتخابات دوره‌ی پنجم در پیش است و مردم باید شرکت کنند. وظیفه و تکلیف شرعی است. (5)(یاد آوری این نکته لازم است که اکنون که این مطلب بارگذاری می شود مرحله دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است)
  

پی نوشت:

1.بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌(۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
2.بیانات در دیدار زائران و مجاوران بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(۱۳۸۸/۰۱/۰۱)
3. جهت اظلاع بیشتر پیرامون دستاوردهای نظام به کتاب "صعود  40ساله" اثر سیدمحمدحسین راجی و سیدمحمدرضا خاتمی رجوع فرمایید.
4- بیانات در دیدار زائران و مجاوران بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(۱۳۸۸/۰۱/۰۱)
5- گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره وظیفه مردم در انتخابات( ۱۳۹۲/۰۲/۲۱)

منابع:
کتاب «شبهه انتخابات» پاسخ حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی، به شبهات منتقدین می‌باشد که توسط اندیشکده راهبردی سعداء تدوین شده است.(ناشر معارف)
https://old.moi.ir/faگزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره وظیفه مردم در انتخابات
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=6082
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1326
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=22351


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.