آيا آبميوه ايرانيان را به خيابان کشاند ؟

فرستاده روزنامه انگليس گاردين به ايران که در راه پيمايي شکوهمند 22بهمن امسال شرکت داشته است ،طرح اين ادعا را از سوي برخي رسانه هاي غربي که صدها هزار ايراني به خاطر توزيع خوراکي در اين راه پيمايي شرکت کردند ، به تمسخر مي گيرد و رسانه هاي غربي را به واقع بيني نسبت به مسائل ايران دعوت مي کند .
شنبه، 8 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا آبميوه ايرانيان را به خيابان کشاند ؟

آيا آبميوه ايرانيان را به خيابان کشاند ؟
آيا آبميوه ايرانيان را به خيابان کشاند ؟


 

نويسنده :متيوکسل(1)




 

چکيده :
 

فرستاده روزنامه انگليس گاردين به ايران که در راه پيمايي شکوهمند 22بهمن امسال شرکت داشته است ،طرح اين ادعا را از سوي برخي رسانه هاي غربي که صدها هزار ايراني به خاطر توزيع خوراکي در اين راه پيمايي شرکت کردند ، به تمسخر مي گيرد و رسانه هاي غربي را به واقع بيني نسبت به مسائل ايران دعوت مي کند .
گزارشگر «سي ان ان » ايوان واتسون در توصيف رويدادهاي اخير ايران به اين نکته اشاره کرد که دربين کساني که براي گراميداشت سي و يکمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به ميدان آزادي آمده اند ، مواد خوراکي و نوشيدني توزيع مي شود . انگار که توزيع مواد خوراکي نيز يکي ديگر از ترفندهاي زيرکانه دولت احمدي نژاد باشد .
اگر چه برخي از دوستانم که در خيابان هاي تهران چندين مايل راه رفته اند تا خود را به مراسم ميدان آزادي برسانند ،به من گفتند که متأسفانه به آنها هيچ خوراکي يا آشاميدني داده نشده است ،اما من ترديد ندارم که خوارکي هاي سردستي براي تجديد قوا دربين مردم توزيع شده است .
در اکتبر گذشته درمراسمي در تهران شرکت کردم که توسط سپاه پاسداران به مناسبت گراميداشت خاطره صدها نيروي داوطلبي که درجنگ هشت ساله با عراق کشته شده بودند ،برگزار شده بود . در ورودي سالن انباشته از جمعيت ، ظرف هاي کوچکي شامل آبميوه و آب به دست شرکت کنندگان داده مي شد . نکته اي که متوجه شدم اين بود که خوردن موز وآب آناناس درمراسمي که ساعت ها به طول مي انجامد ،مي تواند تجديد قوايي براي انسان باشد .
هر کسي که مدتي را درايران و خاورميانه سپري کرده باشد از رسم و رسوم مهمان نوازي در اين منطقه باخبر است .اگر ميزبان خوراکي يا نوشيدني به مهمان تعارف نکند ،بي احترامي بزرگي نسبت به مهمان محسوب مي شود . گفتن اين که مواد خوراکي و آشاميدني يکي از انگيزه هاي به ميدان آزادي آمدن صدها هزار تن در روز سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بوده ، سخني سراسر پوچ و گزاف است . اين فرض که فرد حتماً بايد جزو فقرا ، روستايي يا بي سواد باشد که از احمدي نژاد حمايت کند ،نشانگر جهت گيري بزرگي در رسانه هاي غربي است که براي ملوث کردن چهره جمهوري اسلامي و ناديده گرفتن حمايت هاي گسترده اي است که از آن وجود دارد .
هنگامي که سي ان ان و سايرين مي کوشند پيشينه اي از تاريخ نوين ايران به دست بدهند ، حکومت شاه را صرفاً به عنوان حکومتي «طرفدار غرب » توصيف مي کنند و به فقدان شديد حمايت مردم ايران از رژيم او و سرکوب سبعانه آنها براي خاموش کردن هر صداي مخالفي ، کمترين اشاره را مي کنند .
به همين ترتيب به کودتايي که با هدايت آمريکا عليه دولت دمکراتيک اين کشور در سال 1953 که شاه را به مدت بيشتر از دو دهه و نيم برسر قدرت نگه داشت نيز به ندرت اشاره اي مي کنند .شاه صرفاً «طرفدار غرب » نبود ،خودکامگي مطلق او محصول حمايت هاي غرب بود و رژيم او براي بسياري يادآور يک عروسک خيمه شب بازي آمريکا در کل منطقه است .
سرنگوني شاه توسط مردم ايران در سال 1979 و رفراندوم متعاقب آن و رأي به جمهوري اسلامي از سوي اکثريت قاطع ايرانيان پشتيباني شد .براي اولين باردر طول قرن ها ، آنها خود نوع حکومتشان را انتخاب کردند . با اين حال اين حکومت ضرورتاً ، با منافع دولت هايي که بر امور ايران تأثير گذار بودند و از منابع اين کشور سودهاي سرشار مي بردند . به خصوص ذخاير هنگفت نفت ايران ،منطبق نبود .
از زمان انقلاب به بعد ،ايالات متحده و ساير دولت هاي غربي با جمهوري اسلامي در تعارض بوده اند .بعد از حملات يازده سپتامبر در نيويورک ،دولت بوش بي هيچ ملاحظه اي ايران را ( در کنار دشمن تاريخي آن صدام حسين )در طبقه بندي ساده انگارانه «محور شرارت »خود قرار داد . بيشتر شبکه هاي رسانه اي در آمريکا اين رويه را دنبال کردند و در پوشش هاي خبري خود با جمهوري اسلامي به عنوان چيزي کمتر از دشمن رفتار نکردند .
با حذف جهت گيري هاي فاحش دوران بوش ، تصوير دقيق تري از وقايع مربوط به ايران ظهور يافت . جمهوري اسلامي از همان زمان شکل گيري خود ، با اعتراضاتي از سوي برخي اعضاي جامعه ايران مواجه بوده است . پس از انتخابات مناقشه برانگيز رياست جمهوري سال گذشته ، اعضاي اپوزيسيون جاني تازه گرفتند .
مقامات ايراني با تعداد زيادي از کساني که به خيابان ها آمدند برخورد کردند ،اما اين اعتراضات به راستي همان «انقلابي »بود که «تويتر »و «گرين » و اکثر رسانه هاي غربي خواستند از اين رويدادها بسازند ؟
توده هاي طرفدارحکومت که در ماه ژوئن پس از انتخابات براي جشن گرفتن پيروزي احمدي نژاد و بار ديگر بعد از برخوردهاي روز مقدس عاشورا در ماه دسامبر به خيابان ها آمدند و اکنون در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب شرکت کرده اند ،بايد نشان دهنده اين باشند که اين اعتراضات يک انقلاب نيست ،بلکه همان اختلافات داخلي است که به آن دامن زده شده است .
براي درک اين که آيا اکثريت ايرانيان از حکومت خود پشتيباني مي کنند يا از اپوزيسيون آن ،موضوع بي ربطي است . ابتدا ما بايد درک کنيم که اين فقط بسته هاي رايگان آبميوه و کلوچه نيست که ايرانيان را - از هر دو طرف اين تقسيم بندي سياسي - به خيابان ها مي آورد .
1-matthew Cassei،فرستاده روزنامه نگار گاردين به تهران براي تهيه گزارش ازراه پيمايي 22 بهمن 1388.
منبع :www.guardian.co.uk
منبع:نشريه سياحت غرب ،شماره 80



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط