کالری تخمه آفتابگردان چقدر است؟ + ارزش غذایی

شاید تا به حال از خواص تخمه آفتابگردان برای لاغری و سلامتی چیزهایی شنیده باشید. جالب است بگوییم تخمه آفتابگردان منبع بسیار خوبی از انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین و فیبر است. از تخمه آفتابگردان، روغن نیز به دست می‌آید و از جمله تنقلات سالم می‌توان از تخمه آفتابگردان نام برد. خواص تخمه افتابگردان نیز برای همه افراد از جمله زنان باردار و کودکان نیز به اثبات رسیده است. تخمه آفتابگردان و کبد چرب نیز با هم ارتباط دارند. در مقاله زیر قرار است در مورد خواص تخمه آفتابگردان بیشتر بدانیم.
2 ساعت و 36 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری تخمه آفتابگردان چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 582 کیلوکالری
کربوهیدرات 24.07 گرم
پروتئین 19.33 گرم
چربی 49.80 گرم
آب 1.20 گرم
فیبر 9.00 گرم
قند 2.73 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در تخمه آفتابگردان در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 26.10 میلی گرم
ویتامین K 2.70 میکروگرم
ویتامین C 1.40 میلی گرم
تیامین (B1) 0.11 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.25 میلی گرم
نیاسین (B3) 7.04 میلی گرم
کولین (B4) 55.10میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 7.04 میلی گرم
ویتامین B6 0.80 میلی گرم
فولات (B9) 237.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در تخمه آفتابگردان در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 70.00 میلی گرم
آهن 3.80 میلی گرم
منیزیم 129.00 میلی گرم
فسفر 1155.00 میلی گرم
پتاسیم 850.00 میلی گرم
سدیم 410.00 میلی گرم
روی 5.29 میلی گرم
مس 1.83 میلی گرم
منگنز 2.11 میلی گرم
سلنیم 79.30 میکروگرم
 

تخمه آفتابگردان برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مفید برای کبد چرب
اگر در مصرف تخمه آفتابگردان، تعادل را رعایت کرده و زیاده‌روی نکنید، برای کبد مشکلی ایجاد نمی‌کند. ویتامین‌های و املاح معدنی موجود در کبد به سلامت قلب کمک فراوانی می‌کنند. این مواد مغذی و املاح به دلیل سم‌زدایی که برای کبد چرب انجام می‌دهند، می‌توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.تخمه آفتابگردان، باعث بالا رفتن چربی‌های خوب و تجمع آن در کبد می‌شود. همچنین اسید کلروژنیک موجود در دانه های آفتابگردان، سطح گلیکوژن را کاهش داده و تجزیه آن را به کبد محدود می‌کنند تا قند خون را کاهش دهند.ویتامین E موجود که در تخمه آفتابگردان به وفور یافت می‌شود، در درمان کبد چرب غیرالکلی بسیار مفید است. کبد چرب غیرالکلی به بیماری کبد چرب گفته می‌شود که درآن افراد الکل مصرف نمی‌کنند و ایجاد کبد چرب در این افراد دلایل دیگری غیر از مصرف الکل دارد. تخمه آفتابگردان مانند انواع مغز‌ها مواد مغذی و فیبر بالایی دارد. خواص تخمه آفتابگردان در سلامت پوست و مو و قلب و عروق، رفع استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است. مصرف تخمه آفتابگردان و کبد چرب نیز با هم ارتباط دارند.
 
کاهش کلسترول بد
مطالعات زیادی برروی  تاثیر مصرف تخمه آفتابگردان و کاهش کلسترول بد انجام نشده است. با این‌حال تخمه آفتابگردان به دلیل این‌که سرشار از اسید لینولنیک است به رفع انسداد عروق خونی کمک می‌کند و باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها می‌شود. همچنین فیتوسترول‌های موجود در تخمه آفتابگردان، سطح لیپو پروتئین با چگالی بالا را افزایش داده و به کاهش کلسترول بد کمک می‌کنند.‎
 
مفید برای پوست و مو
تخمه آفتابگردان دارای املاح، مواد معدنی و مغذی برای رشد و سلامت مو می‌باشد. از جمله این مواد مغذی می‌توان به منگنز، روی، مس و فولات اشاره کرد. در تخمه آفتابگردان مجموعه‌ای از ویتامین‌های B وجود دارند که تاثیر زیادی بر سلامت مو دارد. همچنین تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ویتامین E می‌باشد که به داشتن مو‌های ضخیم و مشکی کمک می‌کند. سانیم یکی از املاح ضروری مورد نیاز بدن است که به وفور در تخمه آفتابگردان یافت می‌شود. کمبود این ماده می‌تواند باعث سفیدی زودرس مو‌ها شود. وجود فولات در تخمه آفتابگردان نیز به افزایش تراکم مو و پیشگیری از ریزش و خاکستری شدن مو کمک می‌کند.
 
بهبود دستگاه گوارش
تخمه آفتابگردان به دلیل داشتن فیبر بالا به حرکات روده، درمان یبوست و بیماری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند. از جمله خواص تخمه آفتابگردان برای سیستم گوارشی می‌توان به درمان عفونت‌های مجاری ادرار، زخم معده و کاهش دردهای روماتیسمی اشاره کرد. فیبر فراوان موجود در تخمه آفتابگردان، به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و باعث درمان یبوست می‌شود. تخمه آفتابگردان، همچنین تعادل باکتری‌های روده را حفظ کرده و باعث جذب بهتر مواد غذایی می‌شود.
 
درمان اضطراب و افسردگی
تخمه آفتابگردان سرشار از فولات و منیزیم است و این دو ماده نقش مهمی در تقویت روحیه و کاهش اضطراب و افسردگی دارد. کمبود منیزیم در بدن می‌تواند عوارض مختلفی از جمله احساس خستگی مفرط، عصبی بودن و اضطراب را ایجاد کند.
 
درمان عفونت‌ ها
تخمه آفتابگردان به این دلیل که منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است، سیستم ایمنی را تقویت و مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها را بالا می‌برد. همچنین سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان، در کاهش التهابات و عفونت‌های بدن موثر است. کاهش فشار خون بالا تخمه آفتابگردان به دلیل این که مقدار زیادی منیزیم دارد، باعث تعادل الکترولیت‌ها شده و به عنوان یک درمان برای فشار خون بالا محسوب می‌شود. منیزیم موجود در تخمه آفتابگردان نیز نقش مهمی در کانال‌های کلسیمی بدن دارد که این کانال‌ها بیشترین تاثیر را بر روی تعادل الکترولیت و فشار خون بدن دارند. حدود ۳۰٪ از نیاز روزانه شما به منیزیم با یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان تامین می شود. همچنین تخمه آفتابگردان یک درمان عالی برای درمان علائم پرفشاری خون است.
 
افزایش سطح انرژی
مقادیر بالای پروتئین موجود در تخمه آفتابگردان، به افزایش سطح انرژی افراد کمک می‌کند. ویتامین B و سلنیوم و سایر مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان نیز برای حفظ انرژی افراد مفید است. همچنین ویتامین B1 یا همان تیامین که در تخمه آفتابگردان یافت می‌شود، به شما کمک می‌کند که غذا را به انرژی تبدیل و انرژی مورد نیاز خود را در طول روز حفظ کنید. سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان نیز می‌تواند جریان خون را افزایش داده و باعث اکسیژن‌رسانی بیشتری به قلب و عروق شود.
 
سلامت قلب
فشار خون بالا یک عامل مهم برای بروز بیماری‌های قلبی است که می‌تواند باعث حمله‌ یا سکته قلبی شود. ترکیبی که در تخمه‌های آفتابگردان وجود دارد باعث مسدود شدن آنزیمی می‌شود که باعث انقباض رگ‌های خونی است. درنتیجه، به آرام شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون در قلب کمک می‌کند. ترکیب موجود در تخمه آفتابگردان، به سلامت قلب کمک می‌کند.
 
رفع التهابات داخلی
معمولا التهابات، یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است ولی التهابات مزمن، یک عامل خطر برای بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند. برای کسانی که التهاب کوتاه مدت و یا حتی مزمن دارند، مصرف تخمه آفتابگردان دارای مزایای ضدالتهابی است. تخمه‌های آفتابگردان حاوی انواع ویتام،  فلاونوئید و ترکیبات گیاهی دیگری هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
تخمه آفتابگردان به دلیل دارا بودن ویتامین E بالا و انواع آنتی اکسیدان‌ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کند.ویتامین E و سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان، به عنوان آنتی اکسیدان از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به ایجاد بیماری‌های مزمن و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
 
مفید برای لاغری
تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین، چربی‌های اشباع، غیراشباع و کالری بالا می‌باشد. بنابراین مصرف بیش از حد آن باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد. برای سلامت بدن و استفاده از تمام مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان و برای پیشگیری از اضافه وزن، بهتر است از مصرف تخمه آفتابگردان بو داده خودداری شود یا اگر طعم تخمه بو داده را به مزه تخمه خام ترجیح می‌دهید تا حد امکان مصرف آن را به ۳۰ تا ۴۰ گرم روزانه محدود کنید. همچنین شما می‌توانید برای پیشگیری از افزایش وزن به دلیل مصرف تخمه  با ورزش و فعالیت های جسمی کالری وارد شده به بدنتان را بسوزانید.
 
مفید برای زنان باردار
تحقیقات نشان داده که اگر خانم‌های باردار تخمه آفتابگردان را در رژیم غذایی خود قرار دهند، نه تنها ضرری برایشان ندارد بلکه داراری فواید زیادی نیز می‌باشد. همانطور که در دوران بارداری نباید در مصرف مواد غذایی افراط کرد، در مورد مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداری نیز باید مراقب بود و به اندازه مصرف کرد تا هم برای مادر و هم جنین مفید باشد. در دوران بارداری بدن مادر نیاز بیشتری به انواع  ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی دارد، زیرا جنین نیز از غذاهای مصرف شده توسط  مادر تغذیه می‌کند. از این رو به علت خواص و فوایدی که تخمه آفتابگردان دارد مصرف و خوردن آن در دوران بارداری ولی در حد تعادل و به اندازه  توصیه می‌شود. علاوه بر ویتامین‌های گفته شده تخمه آفتابگردان حاوی مواد پروتئینی، روغن و کربوهیدرات بوده و سرشار از مواد معدنی مثل فسفر،  پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین A،B  و E است. مقدار فولیک اسیدی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد و برای زنان باردار بسیار ضروری و مفید است، از مقدار آن در اسفناج بیشتر است. فواید فراوان  تخمه آفتابگردان برای زنان باردار باعث شده که آن را به عنوان مکمل محبوب در رژیم‌های بارداری تبدیل کنند. تخمه آفتابگردان ۹۰ درصد ویتامین‌ها، فیتوکمیکال‌ها ، مواد معدنی، پروتئین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های غیراشباع چندگانه را دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط