شهر طرقبه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهر طرقبه در شمال غربی کلان شهر مشهد و در عرض جغرافیایی ۳۶/۱۸ درجه و طول جغرافیایی ۵۹/۲۲ درجه واقع گردیده که از انتهای بلوار وکیل آباد آغاز می شود. ارتفاع شهر طرقبه از سطح دریا ۱۳۰۰ متر و جمعیت این شهر نزدیک به ۲۵۰۰۰ نفر می باشد. این شهر از ۷ محله اصلی تشکیل شده است که شامل محلات ویلاشهر، بوستان گلستان، طرقدر، فرهنگیان، عنبران ، حصار و محله مرکزی طرقبه می باشد.
سه‌شنبه، 22 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر طرقبه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان خراسان رضوی
شهرستان طرقبه
بخش طرقبه
جمعیت  ۲۵۰۰۰ نفر
مساحت ۱۱۵۸ کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی با گویش خراسانی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۳۰۰ متر
شرایط آب و هوا سرد و خشک
پیش شماره تلفن ۰۵۱
شناسه ملی خودرو ایران 32 خ
ره آورد خشکبار و صنایع دستی

ریشه نام طرقبه، از «ترغبذ» می‌باشد که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنی آبادی بزرگ است. پسوند «بذ» در پارسی باستان برای غیر انسان به معنی بزرگ بوده‌است. این نام با گذشت زمان دگرگونی آوایی پیدا کرده و به طرقبه تبدیل شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر 25000 نفر بوده‌ است. طرقبه یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز می باشد که در استان خراسان رضوی واقع شده و همچنین در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته است. طرقبه از جمله آبادی‌ های بزرگ طوس باستان به حساب می آمد. شهر طرقبه قدمتی طولانی دارد و در گذشته (قرون اسلامی) این شهر به عنوان یکی از مناطق دشت طوس به نام ترغبذ شناخته می ‌شد و به آن دلیل که این شهر بر سر راه کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور قرار داشت، در طول قرون اسلامی به صورت گذرگاه و تفرج‌گاه نیز به شمار می‌ رفت. در گذشته طرقبه یکی از روستا های کوچک و خوش آب و هوای طوس بوده، که به عنوان ییلاق در نیمه اول سال مورد استفاده قرار می گرفته است. اما امروزه و پس از گذر زمان، طرقبه به شهر بزرگی تبدیل شده که دارای امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری بوده و توانسته توجه مسافران و زائران حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را به خود جلب نماید. شهر طرقبه در شمال غربی کلان شهر مشهد و در عرض جغرافیایی ۳۶/۱۸ درجه و طول جغرافیایی ۵۹/۲۲ درجه واقع گردیده که از انتهای بلوار وکیل آباد آغاز می شود. ارتفاع شهر طرقبه از سطح دریا ۱۳۰۰ متر می باشد. این شهر از ۷ محله اصلی تشکیل شده است که شامل محلات ویلاشهر، بوستان گلستان، طرقدر، فرهنگیان، عنبران ، حصار و محله مرکزی طرقبه می باشد.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
بخش طرقبه
 
دهستان:
دهستان جاغرق
 
روستاها:
روستای عنبران، روستای کلاته آهن، روستای تاریخی کنگ، روستای جاغرق، روستای مایان، پروستای نغندر، روستای حصار، روستای دهبار، روستای ازغد و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان طرقبه

 
امامزاده یاسر (علیه السلام) و امامزاده ناصر (علیه السلام)
مقبره دو تن از برادران تنی امام رضا (علیه السلام) به نام‌های امامزاده یاسر و ناصر، در طرقبه است که در واقع دومین زیارتگاه پر بازدید در مشهد محسوب می‌شود. این امامزاده در ابتدای جاده گلستان قرار دارد.
 
بند گلستان
بند گلستان در واقع سدی است که در روستای حصار گلستان قرار دارد. این بند که از آثار تاریخی به جا‌مانده از دوره تیموریان محسوب می‌شود، از سه رشته رود اصلی به نام‌های دهبار، جاغرق و مایان سرچشمه می‌گیرد. از مزیت‌های اصلی بند گلستان این است که آب فراوانی برای باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف تهیه و تامین می‌کند. با رفتن به این منطقه علاوه‌بر دیدن جاذبه‌های طبیعی آن، می‌توانید از قایق‌سواری و دیگر تفریحات آبی لذت ببرید.
 
دره ارغوان
یکی از زیبایی‌های طبیعی طرقبه که در اوایل اردیبهشت ماه، گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند، دره ارغوان یا همان بهشت ناشناخته نام دارد. ارغوان درختی است با برگ‌هایی به شکل قلب و شکوفه‌هایی به رنگ صورتی که با این ویژگی‌ها به درخت عشق نیز معروف است. حالا دره‌ای را تصور کنید که مملو از درختان ارغوان است و در فصل اردیبهشت منظره‌ای یکدست صورتی را پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد.
 
دره جاغرق
دره جاغرق یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی طرقبه مشهد است که در ۷ کیلومتری جنوب غربی آن واقع شده است. این دره علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و آب‌وهوای مطبوع، امکانات رفاهی و گردشگری زیادی را برای مسافران فراهم کرده است. این منطقه با داشتن رستوران‌های فراوان در کنار رودخانه خروشان و درختان تنومند، طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد.
 
رودخانه پنج دره
رودخانه پنج دره طرقبه از مسیرهای مختلفی می‌گذرد و باغات اطراف خود را سیراب می‌کند. این رودخانه در مسیر عبور خود، دره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز را ایجاد کرده که در پس‌زمینه آن نیز مناظر بکر و سرسبز قرار دارد. با این ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فرد و حیرت‌انگیز، آب‌وهوای مطبوع و همچنین دنج بودن این منطقه، شاهد استقبال روزافزون افراد محلی و گردشگران از طبیعت اطراف رودخانه پنج دره برای تفریح و گذران اوقات فراغت هستیم.
 
منطقه گردشگری چالیدره
منطقه تفریحی و گردشگری چالیدره، یکی از اصلی‌ترین و معروف‌ترین قطب‌های توریستی مشهد محسوب می‌شود که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است. برای رفتن به این منطقه زیبا با امکانات تفریحی فوق‌العاده، کافی است از شهر مشهد، ۱۷ کیلومتر رانندگی کنید. 
 
پیست اسکی
پیست اسکی طرقبه از هیجان‌ انگیزترین و پرطرفدارترین تفریحاتی است که در این منطقه وجود دارد. این پیست به‌ویژه در زمستان مملو از گردشگران و افراد محلی است تا در کنار دوستان و خانواده خود، بازی‌های سرگرم‌کننده و مفرح را انجام دهند. اگر جزو افرادی هستید که از برف بازی و اسکی روی برف لذت می‌برید، در سفر خود به طرقبه مشهد، حتما سری به پیست اسکی آن بزنید.
 
روستای عنبران
روستای عنبران در فاصله ۲۶ کیلومتری مشهد قرار دارد و از آب‌وهوا و مناظر شگفت‌انگیزی برخوردار است. لذت بردن از تماشای طبیعت بکر، رفتن به رستوران‌ها و کافه‌های سنتی و همچنین صرف غذاهای محلی تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. این روستا به‌ویژه در فصل بهار به‌دلیل داشتن درختان زیاد با شکوفه‌های زیبا و خوشبو، بسیار دیدنی است.
 
روستای کلاته آهن
روستای کلاته آهن که در بخش جنوبی طرقبه قرار دارد، به داشتن درختان سماق و تمشک معروف است. در دل این روستا رودخانه‌ی پر‌آبی وجود دارد که حتی به خیابان‌ها نیز سرریز می‌کند. اگر عاشق تماشای باغات زیبا با درختانی مانند سیب، گردو، آلو، گیلاس و… هستید و در عین حال از تماشای منظره بکر کوه‌های بلند لذت می‌برید، رفتن به روستای کلاته آهن طرقبه مشهد را فراموش نکنید.
 
روستای مایان
روستای مایان از جمله روستاهای پلکانی طرقبه است که ساختار آن به روستاهای شمال کشور شباهت دارد. سقف خانه‌های روستای مایان به‌صورت شیروانی و در رنگ‌ها مختلف و شاد است. طبیعت زیبای این روستا به‌ویژه در فصل پاییز حیرت‌انگیز و غیرقابل توصیف است. مردم روستای مایان طرقبه از طریق دامداری و کشاورزی کسب درآمد می‌کنند، بنابراین بعد از گشت‌وگذار در طبیعت منحصربه‌فرد روستا، حتما از سوغاتی‌های محلی مردم روستا خرید کنید. عبور یک رودخانه پرآب و خروشان از وسط روستای مایان، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

 
پارک پونه
این پارک با قرار گرفتن در کنار رودخانه، زیبایی شگفت‌انگیزی دارد. در پارک پونه طرقبه، سه آبنمای زیبا وجود دارد که جلوه خوبی به آن داده است. در این پارک امکانات رفاهی زیادی از جمله آلاچیق، رستوران، فروشگاه، محوطه بازی کودکان و… برای رفاه حال گردشگران فراهم شده است.
 
پارک جنگلی بهمن
پارک بهمن با وسعتی بالغ‌بر ۸۵۰۰ مترمربع در ابتدای منطقه توریستی طرقبه مشهد واقع شده است. درختان سر به فلک کشیده، محوطه بازی کودکان و وسایل بازی و سرگرمی متعدد در این پارک، بهترین فضا را برای پیک نیک و گذران ساعات خوش ایجاد کرده است.
 
باغ تمشک
باغ تمشک در کنار رودخانه طرقبه و در جاده عنبران قرار دارد و بسیاری از شهروندان و گردشگران برای استراحت در شب‌های تابستان، سیزده بدر، گذران اوقات فراغت در روزهای تعطیل و… این پارک را انتخاب می‌کنند. باغ تمشک طرقبه در قسمت ورودی طرقدر قرار دارد و ساعات بازدید از آن همه روزه از ۷ الی ۲۲ است. نمازخانه، پارکینگ، آب‌‎نما، آلاچیق، نیمکت، لوازم ورزشی، مسیر پیاده‌روی، سرویس بهداشتی، بوفه و… از امکانات رفاهی این پارک محسوب می‌شود. درختان تمشک زیبا و تماشایی از جمله جذابیت‌های خاص و منحصربه‌فرد این باغ است که زیبایی وصف‌ناپذیری به آن بخشیده است.
 
پارک سنگی کمر مقبولا
پارک سنگی کمر مقبولا یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین پارک‌های موجود در منطقه گردشگری طرقبه است که تفاوت زیادی با آن چیزی که از یک پارک تصور می‌کنید، دارد. پارک سنگی کمر مقبولا در واقع یک پارک سنگی طبیعی است که در آن شاهد سنگ‌های آتشفشانی متنوع با حکاکی و نقوش مختلف هستیم. حفاظت از این پارک طبیعی و زیبا بسیار مهم است و به گردشگران توصیه می‌شود هنگام بازدید از آن، هیچ آسیبی به آن وارد نکنند.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان طرقبه

 
محمدباقر قالیباف
زادهٔ ۱ شهریور ۱۳۴۰ است. وی نظامی و سیاستمدار اصولگرای ایرانی است که هم‌ اکنون در دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نمایندهٔ تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و به‌عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۹ فعالیت می‌کند. او از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و به مدت سه دوره در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ شهردار تهران بود و پیش از آن نیز در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته‌است. او همچنین در دوران فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و نمایندهٔ ویژه رئیس‌جمهور ایران، سید محمد خاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. قالیباف دارای مدرک دکتری در رشتهٔ جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده‌است. او عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکدهٔ جغرافیا دانشگاه تهران است. مجله نیوزویک در سال ۲۰۰۹ قالیباف را در رتبه هشتمین فرد قدرتمند در ایران قرار داد.
 
علی باغبان‌ باشی
وی زادهٔ ۱۵ شهریور ۱۳۰۳ در طرقبه بود. او دوندهٔ دوهای استقامت و دوی ماراتن اهل ایران بود. وی دارای مدال‌ های رنگارنگ آسیایی و کشوری در رشته‌های دوی ۳۰۰۰ متر بامانع، دوی ۵۰۰۰ متر و دوی ماراتن بود. علی باغبان‌ باشی در ۴ آبان ۱۴۰۰  به رحمت ایزدی پیوست.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط