کالری کال جوش چقدر است؟ + ارزش غذایی

کله جوش اگرچه غذایی سبک و ساده به نظر می رسد اما بسیار سیر کننده و پرخاصیت است. تلفظ صحیح این غذا مشخص نیست و در برخی حروف اختلاف هست اما کالجوش یا کله جوش بیشتر شنیده می شوند. در شهرهای مختلف ایران این غذا را با نام های دیگری همچون «کشک کله‌جوش»، «کشکو»، «اشکنه کل‌جوش»، «قتقو»، «دفکلی»، «دوغ‌گرم» و «اشکنه قروت» می شناسند. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و خواص این غذای خوشمزه صحبت کرده ایم.
پنجشنبه، 24 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کال جوش چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی کال جوش در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 252 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.45 گرم
پروتئین 22.43 گرم
چربی 16.88 گرم
آب 22.64 گرم
فیبر 0.21 گرم
قند 0.01 گرم
کلسترول 27.04 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در کال جوش در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.03 میکروگرم
ویتامین D 0.03 میکروگرم
ویتامین E 3.54 میلی گرم
ویتامین K 3.56 میکروگرم
ویتامین C 0.15 میلی گرم
تیامین (B1) 0.11 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.25 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.23 میلی گرم
کولین (B4) 26.94میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.22 میلی گرم
ویتامین B6 0.06 میلی گرم
فولات (B9) 5.83میکروگرم
ویتامین B12 0.73 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در کال جوش در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 101.62 میلی گرم
آهن 0.99 میلی گرم
منیزیم 9.88 میلی گرم
فسفر 64.89 میلی گرم
پتاسیم 111.02 میلی گرم
سدیم 604.87 میلی گرم
روی 1.36 میلی گرم
مس 0.05 میلی گرم
منگنز 0.06 میلی گرم
سلنیم 7.94 میکروگرم
 

کال جوش برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
خواص کشک: رفع سوء‌ هاضمه
افرادی که از سوء‌ هاضمه رنج می‌برند با مصرف منظم این ماده مغذی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. از جمله فواید کشک، تعادل اسید معده است که در درمان بیماری‌ های معده تاثیر فراوانی خواهد داشت. خواص این محصول در مدیریت سطح pH، آن را به یک درمان مناسب برای سوء‌هاضمه تبدیل می‌کند.
 
تاثیر در کاهش وزن
افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید این ماده مغذی را در رژیم غذایی‌ خود جدی بگیرند. با توجه به مقدار زیاد کلسیم موجود در کشک خشک، می‌توان از آن برای مبارزه با چاقی استفاده کرد. کلسیم، تولید کورتیزول (هورمون استرس) را محدود می‌کند، همین امر سبب جلوگیری از افزایش وزن می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از ترشح هورمون کورتیزول، فرد باید مرتبا مقدار مشخصی از این ماده مغذی را بخورد. مصرف حدود ۵۰۰ گرم در روز، برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن کافی‌ست.
 
تقویت و استحکام استخوان‌ ها
این محصول منبع عالی کلسیم و فسفر است و هر دو این عناصر، استخوا‌ن‌ها را تقویت می‌کنند. ازاین‌رو، خواص آن برای تامین نیاز بدن به کلسیم جهت تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها، گزینه بسیار ایده‌آلی‌ست. مصرف منظم این ماده مغذی باعث می‌شود استخوان‌ها قوی‌تر شوند و این امر از مشکلاتی مانند آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.
 
سلامت قلب
کشک خشک به پیش‌گیری و کاهش مشکلات قلبی کمک می‌کند. اضافه‌کردن روزانه این ماده به رژیم غذایی در کاهش سطح کلسترول موثر است و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد. کم‌بودن سطح کلسترول بد در بدن به پاک‌نگه‌داشتن شریان‌ها کمک و بهبود جریان خون را امکان‌پذیر می‌کند. ازاین‌رو، با توجه به این خواص، مصرف آن خطرات بیماری‌های مرتبط با قلب را تا حد زیادی کاهش میدهد.
 
تقویت سیستم ایمنی
مواد غذایی متعددی وجود دارند که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. از جمله این مواد غذایی کشک است. یکی از فواید این ماده مغذی این است که از میکروارگانیسم‌های زنده برخوردار است. میکروارگانیسم‌ها برای سلامت بدن انسان لازم و ضروری هستند و در نتیجه با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، تاثیر عوامل بیماری‌زا بر سلامت بدن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
 
خواص نعنا: منبع عالی فیبر غذایی
نعناع منبع خوبی از فیبر غذایی به شمار می‌رود و به کنترل سطح کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این باعث می‌شود برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.
 
خواص ضدسرطانی
نعناع یک ترکیب ضدسرطان قوی است. این گیاه پریلیل الکل دارد که نشان داده شده رشد تومورهای پانکراس و کبد را متوقف می‌کند. این گیاه همچنین از شکل‌ گیری سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پوست و ریه پیشگیری می‌کند. ویتامین C موجود در نعناع نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان محلول در آب است و سطح رادیکال‌ های آزاد را کاهش می‌ دهد که به سلول‌ ها آسیب می‌ رسانند. نشان داده شده که بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در این گیاه احتمال شکل‌ گیری سرطان‌ های روده‌ی بزرگ و مقعد را کاهش می‌ دهند. کاروتنوئیدها از سلول‌‌ها در برابر ترکیبات سرطان‌ زا محافظت می‌ کنند که می‌ توانند به DNA X-HN: Mag-1 آسیب برسانند‌.
 
تقویت کبد
نعناع برای کار کردن موثر کبد شناخته شده است و نعناع به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین دهنده اش, یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد است.
 
جلوگیری از کاهش حافظه
افرادی که مصرف کنندگان معمولی نعناع هستند، به شدت هوشیار و باهوش هستند.نعناع به عنوان یک محرک موثر شناخته شده است، که حفظ حافظه بلند مدت و هوشیاری مشخص را افزایش می دهد
 
خواص گردو: سلامت مغز
روغن گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند . اسیدهای چرب امگا ۳ همراه با ید و سلنیوم عملکرد بهینه مغز را تضمین می کنند. این آجیل در رژیم غذایی مدیترانه ای گنجانده شده است و همچنین به عنوان تسکین دهنده اختلالات شناختی، مانند زوال عقل و صرع شناخته شده است.
 
قدرت آنتی اکسیدانی
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط تیمی از محققان دانشگاه اسلو و نروژ، گردو در فهرست غذاهای «غنی از آنتی اکسیدان» در رتبه دوم قرار دارد؛ درست زیر  توت سیاه . آنتی اکسیدان های کمیاب و قوی مانند کوئینون ژوگلون، تانن تلیما گراندین و فلاونول مورین موجود در گردو، دارای قدرت مهار رادیکال های آزاد هستند. این آنتی اکسیدان ها همچنین به جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی کمک می کنند.
 
بهبود متابولیسم
گردو همراه با EFA مواد معدنی مانند منگنز ، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم را برای بدن فراهم می کند. این مواد معدنی به فعالیت‌ های متابولیکی مانند رشد و نمو، تولید اسپرم، هضم و سنتز اسید نوکلئیک کمک می‌کنند.
 
کنترل دیابت
افرادی که از دیابت رنج می برند، ممکن است به طور منظم گردو مصرف کنند؛ زیرا حاوی مقدار زیادی چربی های اشباع نشده و تک غیر اشباع است. محققان می گویند که مصرف آجیل با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم نسبت معکوس دارد. با این حال، حتما این آجیل را در حد اعتدال مصرف کنید.
 
پاکسازی سیستم گوارش
این غذای فوق العاده به تمیز کردن دستگاه گوارش داخلی کمک می کند و با حذف سموم و مواد زائد به سم زدایی کمک کرده و یبوست را درمان می کند و دارای خواص پروبیوتیک است. خوردن روزانه گردو باعث افزایش لاکتوباسیلوس ،  رومینوکوکوس و رزبوریا می شود که عملکرد روده را بهبود می بخشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.