گزیده آثار هنری ابوالفضل رنجبران
پوستر شهادت امیرالمومنین علی(ع)
پوستر شهادت امیرالمومنین علی(ع) در این شبهای نورانی ماه مبارک رمضان، تقدیم به پیشگاه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه مسلمانان و محبین و شیعیان مولای متقیان، ازهد الزاهدین، یعسوب الدین، امام الصالحین، امیرالمومنین علی(علیه السلام) باد. التماس دعا
جمعه، 10 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده :
ابوالفضل رنجبران
پوستر شماره: 1
موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی
مناسبت: ویژه شبهای قدر، شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)
متن خطاطی شده: قتل امام الابرار (پیشوای و امام نیکان) علی مرتضی
متن جانبی: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1400
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث
خط ثلث و گرافیک: یکی از مهمترین و زیباترین خطوط قابل استفاده در گرافیک، خط ثلث است که تلاش اساتید بزرگ و برجسته خوشنویسی اسلامی در تکامل این خط سهم بسزایی داشته است. اسلوب و قواعد حاکم بر این خط چنان دقیق پایه ریزی شده که به خوبی با اصول و مبانی هنر های تجسمی (به خصوص در بخش گرافیک) که توسط هنرمندان عصر حاضر از طریق مطالعات و پژوهش های زیاد بنا نهاده شده، برابری و مطابقت می کند به گونه ای که هنرمندان مسلمان به خوبی می توانند از ویژگیها و قابلیت های این خط در خلق آثار خود بهره جویند به ویژه در آثاری که از محتوای فرهنگی و مذهبی برخوردارند. اما مسئله این است که عدم پژوهش ها و بررسی های لازم در ارتباط با ساختار و اصول خط ثلث باعث شده امکانات غنی و قابلیت های گرافیکی این خط تا حدود زیادی ناشناخته باقی بماند . این مهم نه تنها در خط ثلث بلکه در خوشنویسی اسلامی و در کل هنر اسلامی صدق می کند. خط به معنی نوشتن با قلم از مهمترین و بزرگترین اختراعات بشری است زیرا بواسطه آن میراث و آثار علمی پیشینیان حفظ می شده و در نهایت باعث تکامل تمدن بشری می گشت. در مشرق زمین به خصوص در میان ملل مسلمان به خط علاوه بر ویژگی ذکر شده، به این دلیل که حامل وحی (کلام خدا) در قرآن بوده، توجه خاصی می شده است و آنان را بر آن می داشت تا سعی در نوشتن خطی داشته باشند که شایسته نگارش کلام وحی باشد. این امر شروعی بود برای پرداختن به جنبه زیبایی شناسانه خط خوشنویسی که منجر به ابداع خطوط متنوع تحت عنوان خطوط اسلامی گشت.
پوستر شماره: 2
موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی
مناسبت: ویژه شبهای قدر، شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)
متن خطاطی شده: یا امام الاتقیاء(پیشوای و امام اهل تقوا و پارسایان)
متن جانبی: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1400
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث
خط ثلث و گرافیک: خط ثلث از زیباترین، معروفترین و نیز دشوارترین خطوط در کشورهای اسلامی است و به همین سبب آن را اُم الخطوط نامیدهاند. امروزه نیز در کنار کاربرد تزئینی مهمترین کاربرد خط ثلث در کتیبهنویسی است. خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی است از این رو در دورهٔ پس از انقلاب اسلامی در آثار گرافیکی، از جمله پوسترها برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه و اسماء متبرکه بهکار رفتهاست. همچنین در عناوین برخی مجلهها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و مانند آنها نیز دیده میشود.
پوستر شماره: 3
موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی
مناسبت: ویژه شبهای قدر، شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)
متن خطاطی شده: یا امام الاولیاء(ای امام و پیشوای دوستان خدا)
متن جانبی: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1400
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث
پوستر شماره: 4
موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی
مناسبت: ویژه شبهای قدر، شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)
متن خطاطی شده: یا امام الاُمة (ای امام و پیشوای اُمت پیامبر(صلوات الله علیه)
متن جانبی: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1400
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث
پوستر شماره: 5
موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی
مناسبت: ویژه شبهای قدر، شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)
متن خطاطی شده: یا امام الصّالِحین (ای امام و پیـشوای شـایستگان و صالحین)
متن جانبی: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی
طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1400
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
ابـزار خوشنویسـی
ارکان اربعه هنر خوشنویسی
چگونه کتاب را به بهترین دوست کودک تبدیل کنیم ؟
هزینه های سرسام آور رزرو هتل مشهد واقعیت دارد؟
ویژگی های استخر ویژه کودکان
حفاظت از وسایل قیمتی در سفر
خطوط مختلف خوشنویسی اسلامی
رازهای زندگی حضرت زهرا (س) از زبان سلمان فارسی
توصیههای ویژه مقام معظم رهبری برای پیروزی جبهه مقاومت
تمثیلات و مصادیق قرآنی صهیونیسم
بیشترین بازدید هفته
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
نحوه خواندن نماز والدین
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
خلاصه ای از زندگی مولانا
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
حکمت | کمترین قدرشناسی از امام حسین! / استاد صراف
حکمت | نماز جعفر طیار؛ اکسیر اعظم معنوی! / استاد صراف
حکمت | دستورالعمل خاص آیت الله قاضی! / استاد صراف
سخن آوا | رضای خدا در گرو رضای والدین است! / استاد توکلی
ابـزار خوشنویسـی
حکمت | تواضع در برابر والدین! / استاد توکلی
حکمت | اوج احترام به والدین! / استاد توکلی
لحظهٔ دستگیری زورگیران "پارک وی"
مهمات جنگی کشف شده از اراذل و اوباش!
پزشکیان: ما مقصریم اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم
پزشکیان: با کارشناسهای فعلی کار پیش نمیرود
اگر دولت بگذارد گوشت را ۴۵۰ تومان میکنیم!
پیام عالیشاه برای پرسپولیسیها با صورت زخمی و دندان شکسته
بازگشت شهید مفقود الاثر به آغوش خانواده
قدرت باور نکردنی صدای هوتن شکیبا در دوبله شیرشاه!