عوامل تقويت عواطف در خانواده از منظر اهل بيت (ع)

زوج جوانى كه با هم پيمان زناشويى مى‏بندند، معمولاً بر مبناى علاقه درونى و عشق پاكى است كه به يكديگر دارند. اما آنچه كه در اسلام تأكيد شده و بنيان خانواده را تقويت مى‏كند و محبت و الفت را ميان زوج جوان افزايش مى‏دهد اظهار و ابراز آن است.
دوشنبه، 10 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل تقويت عواطف در خانواده از منظر اهل بيت (ع)

عوامل تقويت عواطف در خانواده از منظر اهل بيت (ع)
عوامل تقويت عواطف در خانواده از منظر اهل بيت (ع)


 

نويسنده: عبد الكريم تبريزى




 

اظهار علاقه و ابراز محبت
 

زوج جوانى كه با هم پيمان زناشويى مى‏بندند، معمولاً بر مبناى علاقه درونى و عشق پاكى است كه به يكديگر دارند. اما آنچه كه در اسلام تأكيد شده و بنيان خانواده را تقويت مى‏كند و محبت و الفت را ميان زوج جوان افزايش مى‏دهد اظهار و ابراز آن است.
امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: «اذا احببت رجلا فاخبره بذلك فانه اثبت للمودة بينكما; هرگاه شخصى را دوست داشتى، دوستى خود را به او اعلام كن، زيرا اين عمل انس و الفت را بين شما پايدارتر مى‏كند.»
البته ابراز محبت از طرف خانم‏ها نسبت‏به شوهرشان از ويژگى خاصى برخوردار است. امام صادق‏عليه السلام در روايتى به خانم‏هاى مسلمان توصيه مى‏كند كه نه تنها به شوهران خود اظهار محبت نمايند، بلكه اظهار علاقه آنان، همراه با دلربايى باشد.
«ولا غنى بالزوجه فيما بينها و بين زوجها الموافق لها عن ثلاث خصال ... و اظهار العشق له بالخلابه والهيئه الحسنه لها فى عينه; زن براى موفقيت در زندگى مشترك با همسر خويش از مراعات سه چيز ناگزير است ... [كه از جمله آن‏ها] اظهار عشق و محبت‏به همراه طنازى و دلربايى و جلوه گرى براى شوهر محبوب خويش است.»

دلجويى، استقبال، بدرقه
 

خانواده كانون آرامش و راحتى بخش انسان است. مردى كه در بيرون منزل با انواع مشكلات درگير است و با ناملايمات فراوانى برخورد مى‏كند و گاهى در راه كسب حلال و تهيه معيشت‏خانواده خود سخنان ناروا شنيده و لطمه‏هاى روحى را متحمل مى‏شود; دوست دارد هنگام برگشت‏به خانه كسى از او دلجويى كند، حرف دلش را بشنود و با سخنان آرام‌بخش خود مرهم دردهاى انباشته دل او باشد. دلش مى‏خواهد هنگامى كه در منزل را باز مى‏كند، كسى با چهره‏اى گشاده و لبى خندان و لحنى عاطفى از او استقبال نموده و آنچه را كه در دست دارد با تكريم و رضايتمندى از او تحويل بگيرد و اين فرد جز همسر صالح و مهربان او فرد ديگرى نخواهد بود. در اين صورت چنين زنى از دوستان خدا بوده و پاداش بزرگى خواهد داشت. اين همسر مهربان با عمل خود شوهر خود را راضى نموده، پاداش معنوى كسب كرده و رضايت و خشنودى پروردگار متعال را به جان خريده است.
× مردى به محضر رسول خدا صلى‌ا... عليه وآله آمده و عرضه داشت: «ان لى زوجه اذا دخلت تلقتنى و اذا خرجت‏شيعتنى و اذا راتنى مهموما قالت لى: ما يهمك؟ ان كنت تهتم لرزقك فقد تكفل لك به غيرك و ان كنت تهتم لامر آخرتك فزادك ا... هما.
فقال رسول‌ا... صلى‌ا... عليه وآله: ان لله عمالا و هذه من عماله، لها نصف اجر الشهيد;
يا رسول‏الله! من همسرى دارم كه هرگاه وارد خانه شوم به استقبالم مى‏آيد و چون مى‏خواهم از منزل بيرون روم مرا بدرقه مى‏كند. هر گاه مرا اندوهگين ببيند مى‏گويد: چه چيز تو را اندوهگين كرده؟ اگر براى مخارج زندگى‏ات ناراحتى، مطمئن باش كه ديگرى (خداوند) عهده‏دار آن است (و با داشتن چنين ضامن معتبرى كه روزى تو را تضمين كرده، تو نبايد اندوهگين باشى) و اگر براى آخرت [و گرفتارى‏هاى قبر و قيامت] غصه مى‏خورى، خداوند اندوهت را زياد كند. (و بايد چنين باشى.) رسول خدا صلى‌ا... عليه وآله فرمود: خداوند [در روى زمين] كارگزارانى دارد و اين زن يكى از آن‏ها است. براى او نصف پاداش شهيد مى‏باشد.»
على‏عليه السلام در مورد بانوى بانوان و همسر نمونه تاريخ مى‏فرمايد: «فوا... ما اغضبتها و لا اكرهتها من بعد ذلك على امر حتى قبضه‌ا... عزوجل اليه و لا اغضبتنى و لا عصت لى امرا، و لقد كنت انظر اليها فتكشف عنى الغموم و الاحزان بنظرى اليها; به خدا سوگند بعد از ازدواج با فاطمه‏عليها السلام بر او خشمگين نشدم و او را به كارى مجبور نكردم تا زمانى كه خداوند متعال او را گرفت. و او مرا ناراحت نكرد و هيچگاه با من مخالفت ننمود، و به او نگاه مى‏كردم و با نگاه كردنم به او تمام غم و اندوه‏هاى دلم برطرف مى‏شد.»
حضرت فاطمه‏عليها السلام در خانه على‏عليه السلام با عشق و صفا و صميميت زندگى كرد و در آخرين لحظات زندگى به شوهر وفادار خويش صادقانه اظهار داشت: «يابن عم ما عهدتنى كاذبه ولا خائنه ولا خالفتك منذ عاشرتنى; اى عموزاده! هيچ گاه دروغ و خيانتى در زندگى از من نديدى و از وقتى كه با من زندگى مشترك آغاز نمودى، هرگز با دستورات تو مخالفت نكردم.» على نيز در جواب او فرمود: «معاذا... انت اعلم بالله و ابر و اتقى و اكرم و اشد خوفا من‌ا... من ان اوبخك بمخالفتى; پناه به خدا. [اى دختر پيامبر!] تو نسبت‏به خدا داناتر و نيكوتر و پرهيزگارتر و بزرگوارتر و هراسناك‏تر از آنى كه بخواهم در مورد مخالفت‏با خود، تو را سرزنش و توبيخ نمايم.»
ابوطلحه انصارى از اصحاب بزرگ پيامبرصلى‌ا... عليه وآله بود. او پسرى داشت كه بسيار مورد علاقه وى بود، اتفاقاً اين طفل مريض شد. مادرش ام سليم از زنان با شخصيت صدر اسلام بود، و چون به محبت و علاقه بيش از حد ابوطلحه به پسر آگاه بود، هنگامى كه فهميد بچه از دست‏خواهد رفت، ابوطلحه را نزد رسول خداصلى‌ا... عليه وآله فرستاد و بعد از بيرون رفتن شوهر از منزل، بچه از دنيا رفت. ام سليم او را در جامه‏اى پيچيده در كنار اتاق گذاشت و فوراً غذاى مطبوعى براى شوهر تهيه كرد و خودش را براى پذيرايى شوهر با عطر و وسايل آرايش آراست.
وقتى ابو طلحه بازگشت و حال فرزند خويش را پرسيد، او جواب داد: خوابيده است. سؤال كرد: غذايى هست؟ ام سليم خوراكى را كه تدارك ديده بود آورد ... و سپس در حالى كه مرد آرامش خود را باز يافته بود، ام سليم به وى گفت:اى ابوطلحه! چندى پيش امانتى از شخصى نزد ما بود، حال اگر ما آن را به صاحبش بازگردانيم ناراحت مى‏شوى؟ مرد گفت: چرا بايد ناراحت‏بشوم؟ نه!
زن گفت: پسر تو نزد ما يك امانت‏خدايى بود، خداوند امروز او را از ما گرفت.
ابوطلحه بدون تغيير حالت گفت: در اين صورت من به صبرو شكيبايى (از تو كه مادرش هستى) سزاوارترم! آنگاه دو ركعت نماز خوانده و دوباره به حضور پيامبر اكرم‏صلى ا... عليه وآله رسيد و ماجرا را بازگو نمود.
پيامبر گرامى اسلام ضمن سخنانى فرمود: «الحمدلله الذى جعل فى امتى مثل صابرة بنى اسرائيل; سپاس خداى را كه در امت من نيز مانند زن صابره و شكيباى بنى‏اسرائيل قرار داد.» در اثر دعاى پيامبر، خداوند به آن زوج با ايمان و خوشبخت فرزندى عنايت كرد كه او را عبدا... ناميدند. ابوطلحه صاحب نه پسر شد كه همه قارى قرآن بودند.

همدلى در انتخاب نوع غذا
 

هماهنگى و همدلى در انتخاب نوع غذا از جمله عواملى است كه ارتباط زن و شوهر را تقويت كرده و بنيان خانواده را استحكام مى‏بخشد. اگر زوجين در مسأله غذا و خوراك تفاهم داشته باشند و شرايط همديگر را مراعات كنند، بسيارى از مشكلات و اختلافات خانواده‏ها حل مى‏شود. اگر مرد غذايى را دوست دارد وانتظار دارد كه در منزلش تهيه شود، مى‏تواند علاوه بر اينكه لوازم مورد نياز را تهيه مى‏كند، همسر خويش را از آن آگاه سازد. ولى اگر براى او فرقى نمى‏كند كه معمولاً هم شوهران مسلمان و متعهد چنين اند و در مورد غذاى روزانه خويش سخت‏گيرى و موشكافى نمى‏كنند، در اين صورت از غذاى تهيه شده استفاده كرده و با كمال متانت و بزرگوارى از همسر هنرمند خويش قدردانى و تشكر مى‏نمايد و با بهانه‏هاى مختلف زحمات وى را ناديده نمى‏گيرد. رسول اكرم‏صلى ا... عليه وآله فرمود: «المؤمن ياكل بشهوة عياله والمنافق ياكل اهله بشهوته; انسان با ايمان، مطابق ميل و خواسته عيالش غذا مى‏خورد و خانواده انسان منافق، مطابق ميل و خواسته وى غذا مى‏خورند.»
در سيره و روش پيامبرصلى ا... عليه وآله آمده است كه آن حضرت هيچگاه در مورد انتخاب نوع غذا سختگيرى نمى‏كرد و با خانواده‏اش همراه مى‏شد: «كان رسول‏ا...‏صلى ا... عليه وآله ياكل كل الاصناف من الطعام و كان ياكل ما احل ا... له مع اهله و خدمه اذا اكلوا; رسول خداصلى ا... عليه وآله از هر نوع غذا مى‏خورد و غذايى كه خداوند آن را برايش حلال نموده است‏به همراه خانواده و خدمتگزارش تناول مى‏كرد.»
آنچه در اين مورد لازم است مورد توجه بانوان مسلمان قرار گيرد اين است كه تهيه خوراك لذيذ و پختن غذاهاى خوشمزه در جلب رضايت‏شوهر و تمايل قلبى وى به سوى همسرش تأثير بسزايى دارد. كدبانوى شايسته با هنرنمايى خويش، در آفريدن دست‏پخت‏هاى لذيذ و نشاط آور، بذر محبت را در قلب شوهر خويش كاشته، و صفا و صميميت را به كانون پر مهر خانواده به ارمغان مى‏آورد.
منبع:www.hegmataneh.org



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما