خطرات اعتیاد به مشروبات الکلی

خوشبختانه اعتياد به الکل در کشور ما به دليل حرمت نوشيدني‌هاي الکلي رواج ندارد ولي در کشورهاي غربي که سوءمصرف الکل رايج است، پيامدهاي ناخوشايند و جدي بهداشتي، شخصي، کاري و مالي را مي‌بينيم. سوءمصرف الکل مي‌تواند نوعي وابستگي جسماني به الکل نيز باشد. عوامل ژنتيکي، روان‌شناختي و اجتماعي، همگي در اين اعتياد دخيل هستند.
دوشنبه، 10 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات اعتیاد به مشروبات الکلی

خطرات اعتیاد به مشروبات الکلی
خطرات اعتیاد به مشروبات الکلی


 

نويسنده: دکتر شاهين شادنيا*




 

الکل با بدن چه مي‌کند؟
 

خوشبختانه اعتياد به الکل در کشور ما به دليل حرمت نوشيدني‌هاي الکلي رواج ندارد ولي در کشورهاي غربي که سوءمصرف الکل رايج است، پيامدهاي ناخوشايند و جدي بهداشتي، شخصي، کاري و مالي را مي‌بينيم. سوءمصرف الکل مي‌تواند نوعي وابستگي جسماني به الکل نيز باشد. عوامل ژنتيکي، روان‌شناختي و اجتماعي، همگي در اين اعتياد دخيل هستند.

چطور مي‌توانيم بفهميم فرد چنين اعتيادي دارد؟
 

از ياد بردن گفت و شنودها يا قول و قرارها از ويژگي افراد معتاد به الکل است. همچنين اين افراد به فعاليت‌ها و سرگرمي‌هايي که قبلا با آنها احساس شادي و نشاط مي‌کردند، ديگر علاقه‌اي نشان نمي‌دهند و با نزديک شدن به زمان معمول مصرف الکل، تحريک‌پذير و بي‌قرار مي‌شوند، به‌ويژه اگر الکل دم دست نباشد. اين افراد الکل را در جاهاي غيرعادي در منزل، سر کار يا خودرو نگهداري مي‌کنند. داراي مشکلات قانوني يا مشکلاتي در روابط بين فردي، استخدام يا مسايل مالي هستند. هريک از اين حالات ممکن است به‌صورت پيوسته يا دوره‌اي گريبان‌گير فرد باشد. در حقيقت اين وابستگي جسماني يا سوءمصرف الکل که مشخصه آن ايجاد تحمل و نشانه‌هاي ترک و رفتار وسواسي در رابطه با مصرف آن است، فرد الکلي يا معتاد را از فردي که زياد‌ه‌روي مي‌کند افتراق مي‌دهد.

علل بروز اين نوع اعتياد چيست؟
 

سوءمصرف الکل بي‌سر و صدا ايجاد مي‌شود. در واقع اين عارضه هم‌زمان با مصرف بيش از حد الکل و به دنبال آن تغيير بالانس برخي از مواد شيميايي موجود در مغز و در نتيجه ميل زياد به مقادير بيشتري از الکل روي مي‌دهد. اين مواد شيميايي شامل گاماآمينوبوتيويک ‌اسيد است که باعث مهار تکانش‌گري (بلااختيار بودن) مي‌شود. گلاتامات نيز مي‌تواند باعث تحريک سيستم عصبي شود. همچنين نور اپي‌نفرين در پاسخ به استرس آزاد مي‌شود. عوامل روان‌شناختي هم مي‌توانند به مصرف افراطي الکل منجر شوند. به علاوه، عوامل اجتماعي و فرهنگي هم مي‌توانند در فرآيند اعتياد نقش بازي کنند. با روش فريبنده و جذابي که قسمت تبليغات و برنامه‌هاي سرگرم‌کننده کشورهاي اروپايي و آمريکايي، الکل را به تصوير مي‌کشند اين پيام نادرست را به مخاطب القا مي‌کنند که مصرف آن بلامانع است.

نحوه تاثير الکل در بدن چگونه است؟
 

الکل‌ها گروهي از ترکيبات شيميايي هستند که از بسياري از آنها به مقدار کم در عطرها، عصاره‌ها، تنتورها، رنگ‌ها و محصولات ديگر استفاده مي‌شوند. وجود الکل‌ها در بسياري از فرآيندهاي توليد ضروري است. مصرف الکل بر نواحي تفکر، عواطف و قضاوت تاثيرگذار است و درنهايت مي‌تواند باعث اختلال در تکلم و تعادل عضلاني شده و فرد را به خوابي عميق فرو ‌ببرد. نوشيدن مقادير زياد الکل مرگ‌بار است، به‌طوري که الکل مي‌تواند با از کار انداختن شديد مراکز حياتي در مغز، فرد را در يک کماي خطرناک و مرگبار فرو برد. اصلي‌ترين محل جذب الکل در روده باريک قرار دارد. اگرچه مقادير بسيار جزيي هم در دهان و مري و کمي بيشتر هم در معده جذب مي‌شود. ميزان و سرعت جذب الکل بستگي به خوردن يا نخوردن غذا در دقايق قبل از مصرف الکل دارد. به سخن ديگر اگر معده خالي باشد، الکل معمولا به سرعت جذب مي‌شود. غذاي موجود در معده يا روده باريک به خصوص غذاهاي جامد و پرچرب با کند ساختن سرعت تخليه معده جذب الکل به داخل جريان خون را کاهش مي‌دهد. زماني که الکل جذب مي‌شود به سرعت در سرتاسر بدن، يا به تعبيري هر جا آب وجود دارد از جمله داخل سلول‌ها توزيع مي‌شود. اين توزيع، مسموميت ناشي از الکل را توجيه مي‌کند.
نوشيدن الکل روي غذا مدت سوخت و ساز آن را طولاني کرده و به غلظت کمتر الکل در جريان خون منجر مي‌شود. الکل با اتساع عروق خون زير پوست در ابتدا باعث نوعي احساس گرما مي‌شود که البته موقتي است. ضربان نبض تندتر مي‌شود و بدن شما ادرار بيشتري توليد مي‌کند که علت آن افزايش دريافت مايعات و همين‌طور عملکرد الکل برکليه‌هاست. بدن فرد الکلي، الکل و ساير غذاها را به مصرف مي‌رساند يعني در کبد متابوليزه کرده و گرما و انرژي توليد مي‌کند اما اين ماده فاقد ويتامين، ماده معدني يا پروتئين است و از همين روست که افراد الکلي دچار کمبود مواد مغذي هستند. پزشکان مدت‌ها گمان مي‌کردند که آسيب کبدي شايع در ميان افراد الکلي مانند کبد چرب، سيروز، مربوط به تاثير الکل بر وضعيت تغذيه‌اي فرد است اما امروزه مشخص شده است که اثر سمي الکل مي‌تواند مستقيم به کبد آسيب برساند.

الکل و 5 عامل خطرساز
 

مصرف مداوم الکل در طول زمان به نوعي وابستگي جسماني منجر مي‌شود. با اين حال، نوشيدن به خودي خود تنها يکي از عوامل خطرساز در سوءمصرف الکل محسوب مي‌شود.

ساير عوامل عبارت‌اند از:
 

سن: افرادي که در سنين پايين به مصرف الکل روي مي‌آورند، سنين نوجواني يا پايين‌تر در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به اعتياد الکلي هستند.
ژنتيک: ممکن است آرايش ژنتيکي شما باعث اختلالاتي در بالانس يک يا چند ماده شيميايي در مغز شده و خطر وابستگي به الکل را افزايش دهد.
جنسيت. احتمال سوءمصرف الکل در مردان بيشتر از زنان است. با وجود اين وقوع اعتياد الکلي طي 30 سال گذشته در جهان و ميان زنان افزايش پيدا کرده است.
سابقه خانوادگي: خطر ابتلا به اعتياد الکلي در ميان افرادي که يکي از والدين آنها يا هر دو سوءمصرف الکل دارند بالاتر است.
اختلالات عاطفي: افسردگي يا اضطراب خطر سوءمصرف الکل را بالا مي‌برد و علت آن هم اين است که فرد براي سرکوب موقت کشمکش‌هاي رواني الکل را گزينه مناسبي مي‌يابد.
* متخصص مسموميت‌ها
منبع:www.salamatiran.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.