الفباي مديريت زمان

يکي از عوامل مهم استرس در زندگي امروزي، محدوديت زمان است. براي اين که بتوانيم زمان را براي خود تنظيم کنيم لازم است اصولي را رعايت کنيم: 1) ابتدا اهداف خود را مشخص کنيم. بهتر است کلي‌گويي نکنيم و اهدافي انتخاب کنيم که قابليت اجرايي داشته باشند؛ بلندپروازانه يا کمال‌طلبانه نباشند. هدف‌ها را ساده
دوشنبه، 10 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الفباي مديريت زمان

الفباي مديريت زمان
الفباي مديريت زمان


 






 
يکي از عوامل مهم استرس در زندگي امروزي، محدوديت زمان است. براي اين که بتوانيم زمان را براي خود تنظيم کنيم لازم است اصولي را رعايت کنيم:
1) ابتدا اهداف خود را مشخص کنيم. بهتر است کلي‌گويي نکنيم و اهدافي انتخاب کنيم که قابليت اجرايي داشته باشند؛ بلندپروازانه يا کمال‌طلبانه نباشند. هدف‌ها را ساده کنيم و سخت نگيريم و اهدافي انتخاب کنيم که نه زياد بزرگ باشند و نه زياد کوچک. براي مثال شما براي منزل قصد خريد يک يخچال را داريد ميزان کل دريافتي شما ماهيانه چهارصد هزار تومان است طبق بررسي خودتان ميزان هزينه‌ ماهانه شما حدود 300 هزار تومان است و با کنار گذاشتن پس‌انداز مي‌توانيد در مجموع در عرض 6 ماه فقط 600 هزار تومان براي خريد کنار بگذاريد پس زمان خود را صرف ديدن يخچال‌هاي با قيمت‌هاي بالاتر از آن نکنيد چون فقط موجب اتلاف وقت، حرص خوردن که چرا من پول بيشتري ندارم و کم جلوه کردن يخچالي که توانايي خريد آن را داريد خواهد شد از خريد خود رضايت نخواهيد داشت، در حالي که با توجه به بودجه و توانايي خود بهترين خريد را داشته‌ايد.

الفباي مديريت زمان
 

2) پس از تعيين هدف دنبال راه‌هاي رسيدن به آن برويد.
3) زماني را براي همان هدف مشخص کنيد؛ براي اين کار:
• توانايي‌ها و شرايط خود را بسنجيد.
• براي کارهاي خود فهرست تهيه کنيد؛ اولويت‌بندي کنيد و فوري بودن يا ميزان اهميت کار را در نظر بگيريد. بايد توجه داشته باشيد هميشه فوري فوري مساوي اهميت نيست و ممکن است اهميت کمتري داشته باشد و کار ديگري باشد که بايد سريع‌تر انجام شود به‌طور مثال براي خريد اتومبيل در حال پس‌انداز پول هستيد و قبض برق با مهلت پرداخت مشخصي آمده است با آنکه اهميت با پس‌انداز براي خريد است ولي چون قبض برق مهلت پرداخت دارد فوري تلقي مي‌شود.
• زمان را درست برنامه‌ريزي کنيد و واقع‌بينانه عمل کنيد. فکر کنيد دانش‌آموزي قصد شرکت در کنکور سراسري دارد و مدت 9 ماه در مجموع زمان دارد پس هدف قبولي در کنکور است. در ابتدا از مجموع 9 ماه برنامه‌ريزي مي‌کنيد به‌طور مثال 5 ماه را براي مطالعه دروس، 2 ماه براي دوره کردن، يک ماه براي يادگيري مهارت تست زدن و يک ماه زمان آزاد براي حوادث غيرقابل پيش‌بيني، به‌طور مثال بيماري، مسافرت و غيره در نظر مي‌گيرد. سپس براي 5 ماه مجددا لازم است برنامه‌ريزي کنيد و دروس مورد مطالعه را اهميت‌بندي کرده و برحسب تعداد صفحات، ميزان نمره و اهميت آن نمره در نتيجه کل امتحان، حفظي بودن يا فهمي بودن دروس برنامه‌ريزي کنيد. تقويم را برداريد و بدون اينکه بخواهد کمال‌طلبي و بلندپروازي کنيد طبق تقويم و تقسيم‌ زمان 5 ماه را تقسيم کنيد. در مورد مديريت زمان بعضي عوامل مي‌تواند موجب اخلال در کار شود که از جمله مهم‌ترين آنها؛ به تعويق انداختن کار و به قول معروف کار امروز رابه فردا موکول کردن، ناتواني در نه گفتن، ترس از شکست، عدم قدرت تصميم‌گيري، مشاوره نکردن با ديگران و اينکه فرد مي‌خواهد يک تنه همه مشکلات را به دوش بکشد و حل کند، عدم تمرکز، اضطراب، عدم اعتماد به نفس و خجالت کشيدن است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.