شهرستان صوفیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

صوفیان از شهرهای استان آذربایجان شرقی و شهرستان شبستر است که می‌توان از آن به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای استان نیز نام برد. این شهر که از شهرهای مهم استان است در فاصله ۳۵ کیلومتری از شمال تبریز قرار دارد. شهر صوفیان در زمستان آب و هوای سرد و خشک دارد و در تابستانه‌ها نیز هوای گرم دارد، اما بطور کلی آب و هوای این منطقه معتدل است. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته‌است، صوفیان با جمعیتی بالغ بر۹۹۶۳ نفر، بیست و پنجمین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی و دومین شهر پرجمعیت شهرستان شبستر محسوب می‌گردد
يکشنبه، 6 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان صوفیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان صوفیان
بخش مرکزی
جمعیت  ۹۹۶۳ نفر
مساحت ۲/۴۵ کیلومتر مربع
زبان گفتار ترکی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۳۷۱ متر
شرایط آب و هوا معتدل
پیش شماره تلفن ۰۴۱-۴۲۵۲
شناسه ملی خودرو ایران۲۵
ره آورد انگور، آفتابگردان


شهر صوفیان قدمتی دیرینه دارد و به گفته برخی مورخان همان شهر سوبی یا صوفیای ماد بوده‌است. در کتیبهٔ لشکرکشی سارگون دوم پادشاه آشور (716 سال قبل از میلاد مسیح) به اورارتو، از این شهر با نام سوبی یاد شده است. این شهر در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده و از اهمیت نظامی و تجاری برخوردار بوده است. در دورهٔ صفویه، صوفیان یکی از مراکز مهم نظامی و تجاری منطقه بوده است.صوفیان از شهرهای استان آذربایجان شرقی و شهرستان شبستر است که می‌توان از آن به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای استان نیز نام برد. این شهر که از شهرهای مهم استان است در فاصله ۳۵ کیلومتری از شمال تبریز قرار دارد. شهر صوفیان در زمستان آب و هوای سرد و خشک دارد و در تابستانه‌ها نیز هوای گرم دارد، اما بطور کلی آب و هوای این منطقه معتدل است. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته‌است، صوفیان با جمعیتی بالغ بر۹۹۶۳ نفر، بیست و پنجمین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی و دومین شهر پرجمعیت شهرستان شبستر محسوب می‌گردد. شهر صوفیان در بین محور ارتباطی تبریز به مرند و تبریز به شبستر واقع شده‌است. این شهر در ۳۰ کیلومتری شرق شبستر، ۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۶۷۹ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده‌است.مساحت باغات و ویلا سراهای این شهر از مساحت خود شهر بزرگتر میباشد. در حومه شهر صوفیان، به دلیل نزدیکی به کلان‌شهر تبریز، صنایع بسیار بزرگی فعالیت می‌کنند. صنایعی مانند کارخانه سیمان صوفیان، کارخانه آذریت، کارخانه آجرماسه آهکی آذربایجان، کارخانه گچ گروس، کوره‌های آهک‌پزی، شهرک مصالح ساختمانی با تولید انواع آجرهای ساختمانی و نما و سایر مصالح ساختمانی و نیز شهرک سرمایه‌گذاری خارجی که درآن انواع کارخانجات از قبیل کامیون‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی، گونی‌بافی، تولید کنسانتره و سایر صنایع از این قبیل هستند. از لحاظ کشاورزی، کشت گندم، جو، آفتابگردان و پیاز در منطقه رواج دارد. برزگ‌ترین سیلوی استان، در این شهر قرار دارد. از صنایع غذایی صوفیان می‌توان به کارخانه‌های ماکارونی، کیک، لواشک و آردسازی اشاره کرد. این شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در تقاطع مسیر شبستر و مرند و تبریز و جاده ترانزیتی ایران و اروپا و مسیر تردد زائران سوریه، دارای اقتصاد توریستی نیز است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی
 
دهستان:
دهستان رودقات ، دهستان میشوجنوبی، دهستان چله خانه
 
روستاها:
پردول، توپچی، چهرگان، غلمانسرای، نوجه‌ ده، میشوداغی، مشنق، کلانکش، هرزنق، یوسف‌ آباد، نعمت‌ الله، امند، چله‌ خانه علیا و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان صوفیان

 
چشمه معدنی تاپ تاپ
چشمه معدنی تاپ تاپ صوفیان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر در استان آذربایجان شرقی است. این چشمه در 5 کیلومتری جاده صوفیان به مرند و در 300 متری جنوب شرقی جاده واقع شده است. در اطراف چشمه، نهشته‌های متورق تراورتن به مقدار زیاد تشکیل شده است. این نهشته‌ها به دلیل وجود املاح معدنی در آب چشمه ایجاد شده‌اند. آب چشمه معدنی تاپ تاپ از نوع آب‌های معدنی هیپرکلروره و بیکربناته مخلوط و سولفاته کلسیک گازدار و آهن دار سرد است. این آب دارای خواص درمانی بسیاری است و برای درمان بیماری‌های گوارشی، پوستی، کلیوی و روماتیسمی مفید است. آبدهی چشمه کم است و در دامنه‌های تپه به تدریج به زمین فرو می‌رود. مزه آب بسیار شور است و حرارت آن 16 درجه سانتی‌گراد است. ارتفاع محل از سطح دریا 1460 متر است.
 
امامزاده ابراهیم خلیل
امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان، مزار باله خلیل از عارفان قرن پنجم هجری است که در ورودی قبرستان قدیمی صوفیان واقع شده است. این امامزاده از جمله جاهای دیدنی و مذهبی صوفیان است که برای ساکنان خود شهر صوفیان که مردمی معتقد هستند، بسیار قابل احترام است. باله خلیل از متقدمین مشایخ آذربایجان بود. در زمان خلافت القائم بامرالله عباسی در سال 433 که تبریز به زلزله خراب شد، باله خلیل یکی از چهار ناظر بازسازی شهر تبریز و پایه‌گذار مسجد جامع تبریز بود. امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم استان آذربایجان شرقی است که می‌تواند مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ قرار گیرد.
 
پارک ملت
پارک ملت صوفیان یکی از بزرگ‌ترین و خاص‌ترین پارک‌های استان آذربایجان شرقی است که بر روی ارتفاعات این شهر دایر شده است. این پارک امکانات رفاهی و تفریحی قابل قبولی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و از جمله جاهای دیدنی صوفیان محسوب می‌شود.
 
کلیسای موجومبار
کلیسای موجومبار یا کلیسای هریپسیمه مقدس از جمله آثار تاریخی منطقه و کلیسای ارمنیان است. این کلیسای تاریخی و باارزش در سال ۱۳۴۷ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. به گفته مورخان نام کلیسا یعنی هریپسیمه به احتمال زیاد از نام دختر پادشاه ارمنستان گرفته شده است. همچنین با توجه به اسناد و یافته‌های باستان شناسان این کلیسا مربوط به سده نهم تا سیزدهم میلادی است. این کلیسا در روستای موجومبار است ولی امروزه تقریبا در این روستا کسی زندگی نمی‌کند و مردم روستا به سایر شهرهای نزدیک مهاجرت کرده‌اند. بازدید از این کلیسای سنگی و بسیار زیبا به گردشگرانی که قصد بازدید از جاهای دیدنی صوفیان را دارند پیشنهاد می‌شود.
 
مسجد جامع
مسجد جامع صوفیان از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی صوفیان است که اکثر مسافران حتما در مسیر سفرشان به این شهر، از این مسجد دیدن کرده‌اند. این مسجد در بافت تاریخی شهر صوفیان قرار دارد و در سال ۱۳۷۳ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان صوفیان

 
باله خلیل صوفیانی
وی از عارفان نامی قرن پنجم هجری  محسوب میگردد که یکی از چهار عارف ناظر بازسازی شهر تبریز و بنای مسجد جامع آن بعد از زلزلهٔ ویران‌گر سال ۴۳۴ هجری به دستور امیر وهسودان حاکم وقت تبریز بود. مزار این عارف نامی به عنوان «امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان» در ورودی قبرستان تاریخی شهر صوفیان واقع شده‌است.
 
محمود عکاسی
شاعر معاصر و سرایندهٔ منظومه اسکوندوز دانیشماسی (که به زبان ترکی در وصف زادگاه خود به سبک حیدر بابا سروده شده) نام برد و نیز می‌توان از میرزا حمزه ابوترابی بانی مسجد ولیعصر و حوزه علمیه در صوفیان یاد کرد.
 
میرزا علی ایروانی
در حملهٔ روس‌ها در زمان جنگ جهانی دوم در ۳ شهریور ۱۳۲۰ در پاسگاه قره‌بلاغ جلفا در راه دفاع از میهن، جان باخت و همان‌جا به خاک سپرده شده‌است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.