شهرستان کلاله کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهرستان کلاله یکی از شهرستانهای استان گلستان در شمال ایران است. شهر کلاله مرکز این شهرستان است.وبه عنوان سومین شهر بزرگ استان شناخته می شود. جمعیت شهرستان کلاله در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۱۷٬۳۱۹ نفر بوده‌است. شهرستان کلاله با چهار هزار و ۹۶۲کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان قرار دارد. در این شهرستان علاوه بر عشایر کوچنده اکراد شمال خراسان، حدود ۱۶۰هزار نفر سکونت دارند که ترکیب جمعیتی آن را قوم فارس، ترکمن، کاشمری- خراسانی، کرمانج، سیستانی، بلوچ وترک و شاهرودی تشکیل می‌دهند.
يکشنبه، 6 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان کلاله کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان گلستان
شهرستان کلاله
بخش مرکزی
جمعیت  ۱۱۷٬۳۱۹ نفر
مساحت چهار هزار و ۹۶۲کیلومتر مربع
زبان گفتار زبان ترکمنی
مذهب شیعه و سنی
ارتفاع از سطح دریا ۱۶۰ متر
شرایط آب و هوا نیمه خشک تا خشک
پیش شماره تلفن ۰۱۷۳۵۴
شناسه ملی خودرو ایران ۶۹ ن
ره آورد گلیم، ابریشم‌ بافی، لباس‌ های سنتی، کره محلی، ماست، دوغ شتر، کشک، پنیر و عسل

شهرستان کلاله یکی از شهرستانهای استان گلستان در شمال ایران است. شهر کلاله مرکز این شهرستان است.وبه عنوان سومین شهر بزرگ استان شناخته می شود. جمعیت شهرستان کلاله در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۱۷٬۳۱۹ نفر بوده‌است. شهرستان کلاله با چهار هزار و ۹۶۲کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان قرار دارد، در این شهرستان علاوه بر عشایر کوچنده کُرد شمال خراسان، حدود ۱۷۰هزار نفر سکونت دارند که ترکیب جمعیتی آن را ترکمن، سیستانی، بلوچ، ترک، خراسانی تشکیل می‌دهند که بخش عمده جمعیت شهرستان کلاله را مردمان ترکمن تشکیل داده اند . اهل سنت حدود ۶۰% و شیعیان ۴۰% جمعیت کلاله را شکل میدهند.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی
 
دهستان:
دهستان عرب‌ داغ، دهستان زاوکوه، دهستان آق‌ سو، دهستان تَمِران
 
روستاها:
آق تقه، امان خوجه، باینال، پاشائی، توتلی تمک، چهارمازو، خوجه لر، سواروسط، قپان علیا، یاساقلق، مردم‌ دره، یل‌ چشمه سفلی و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان کلاله

 
آبشار لوه
یکی از زیباترین دیدنی های کلاله که می‌تواند چشمتان را به خودش خیره کند. این آبشار در جنگل بکر و حیرت‌انگیز لوه واقع شده و شبیه به یک نقاشی بی‌نظیر و هنرمندانه است و تصاویری را که در آنجا می‌بینید برایتان باورپذیر نیست! برای رفتن به آبشار لوه کلاله باید در حدود 14 کیلومتر از جنگل ملی گلستان بگذرید و به این منطقه جذاب برسید. وقت گذراندن در کنار آبشار تماشایی لوه و لذت بردن از طبیعت این منطقه، به سفر شما رنگ و بوی دیگری می‌بخشد.
 
زیارتگاه خالد نبی
در کوه های شمالی قریه گوگجه در بخش مراوه تپه و در محدوده دهستان تمران (تمر قره قوزی) بر فراز ارتفاعات گوگجه داغ، آرامگاه خالد بن سنان (ع) قرار دارد. این زیارتگاه در شمال شرقی شهرستان کلاله در استان گلستان واقع می باشد. این زیارتگاه منسوب به حضرت خالد بن سنان علیه السلام معروف به خالدنبی (ع) است که یکی از اولیا بزرگ و انبیاء دوره فترت بوده و آخرین مبلغ دین مسیح می باشد که مردم را به دین و آیین مسیحیت دعوت می کرده است.
 
گورستان خالدنبی
به گزارش کلاله خبر،جایی در دوردستهای شمال گلستان بر روی تپه ماهورهای سبز صحرا گورستانی باستانی با منظره خیره کننده و عجیب قرار دارد که آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ باز می گرداند، گورستانی با سنگ قبرهای منحصر به فرد و بی نظیر که تا 5 متر قد دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست.    سنگ مزارهای گورستان خالد نبی که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر 5 متر است با قطری بیش از 50 سانتیمتر و وزنی بالغ بر2 تن به صورت ایستاده و در شکل هایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده است. این سنگ مزارها که تعداد آنها به حدود 600 عدد می رسد در منطقه ای کوهستانی در شمال شرق استان گلستان قراردارد و منظره ای رازآلود را به تصویر کشیده اند.
 
چشمه زاو
در میان دیدنی های کلاله چشمه‌های طبیعی زیادی به چشم می‌خورد و معروف‌ترین آن‌ها چشمه زاو است. برای رفتن به چشمه زاو باید 45 کیلومتر از مرکز کلاله دورتر شوید تا به این چشم مشهور و پرآب برسید. آب این چشمه آنقدر شفاف و گواراست که از بودن در آنجا پشیمان نمی‌شوید.
 
پرورش اسب صوفیان
تماشای اسب‌های زیبا در میان دشت‌های سرسبز و پیوند آن با آسمان آبی و روشن این منطقه، همان چیزی است که چشمانتان را از زیبایی و جذابیت پر می‌کند. دشت‌های گلستان یکی از مهم‌ترین مناطق پرورش اسب است که زیبایی خیره‌کننده آن شما را به وجد می‌آورد.
 
مسجد و مدرسه کریم ایشان
ساختمان مسجد و مدرسه کریم ایشان متعلق به دوره قاجاریه است و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده، در سال ۱۳۲۸ هجری قمری ساخته شده است. مسجد و مدرسه کریم ایشان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ساختمان آجری مسجد با نقشه مربع مستطیل بنا شده و شامل یک شبستان با سردر ورودی است که سقف آن با ۴ گنبد پوشیده شده است. مدرسه کریم ایشان که در نزدیکی مسجد و در ضلع جنوب غربی آن است به شکل زیبایی با پلان چهار ضلعی یا مربع شکل ساخته شده است.
 
جنگل پلکانی
این جنگل یکی از جاهای دیدنی کلاله است که مابین دو کوه بلند قرار دارد که چشمه های متعدد با ایجاد جریان های آبی به آن جلوه زیبایی داده و از جمله شگفتی های دیگر این مکان پلکانی بودن ان بصورت تخته سنگی می باشد و بهترین مکان برای کوهنوردان و علاقمندان به هیجانات است.
 
چشمه آق سو
چشمه و آبشار آق سو در 7 کیلومتری کلاله واقع شده است که از زیبایی خیره کننده و جذابی برخوردار است و به علت آب و هوای عالی و طبیعت سرسبز خود از دیدنی های کلاله محسوب می شود.
 
مقبره عالم بابا و چوپان عطا
مقبره عالم بابا و چوپان عطا نزدیک مقبره خالد نبی و کمی پایین‌تر از آن دو بقعه دیگر و البته کمی کوچکتر از بقعه اصلی قرار دارند، مردم محلی معتقدند اولی متعلق به «عالمِ بابا» و دیگری متعلق به «چوپان عطا» است. مشهور است که اولی پدر همسر خالد نبی و دومی چوپان گوسفندان او بوده و هر دو از مقربین بوده‌اند و اکنون هم مورد احترام اهالی منطقه هستند. دره پایین دست گوگجه‌داغ «پن جشیر» نام دارد که چشمه معروف به «خضر دندان» در بهار در آن می‌جوشد و بازدید آن هم خالی از لطف نیست. در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و چسبیده به آن، روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان بزرگ و رازآلود خالد نبی را با بیش از ۶۰۰ سنگ تراشیده ایستاده پیدا خواهید کرد. این گورستان یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران است. این سنگها که ارتفاعشان به دو متر هم می‌رسد به شکل استوانه، پروانه و کله و شاخ قوچ دیده می‌شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.