معنی اسم بتول و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

بتول یکی از اسم های محبوب بین ایرانیان است. جنسیت اسم بتول دختر است و بنابراین میتوانید این اسم را روی دختر خودتان قرار دهید. همچنین این اسم را میتوان به صورت ترکیبی با نام های دیگر نیز استفاده کرد که این مورد امتیاز بسیار بزرگی برای اسم محسوب میشود. اسم بتول که در انگلیسی به صورت batul نوشته میشود و به دلیل ریشه عربی که دارد در کشورهای دیگری جز ایران نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این نام به طور تقریبی در داخل کشور 710,520 بار تا کنون استفاده شده است و میتوان گفت که از نام های پرطرفدار محسوب میشود.
دوشنبه، 7 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم بتول و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم بتول

جنسیت دختر
نام به انگلیسی batul
تلفظ نام به انگلیسی /batul/
تلفظ به فارسی بتول
افراد دارای این نام 710,520
ابجد 438
ریشه نام عربی
 

توضیحات تکمیلی

 
معنی اسم بتول در لغت‌ نامه دهخدا:
قطوع. قطع کننده. منقطعه ٔ ازدواج. پاک دامن. پارسا، زن دوشیزه که از مردان رغبت و حاجت خود بریده باشد، صفت ویژه ٔ حضرت سیده نساءالعالمین فاطمه الزهرا ء سلام اﷲ علیها دخت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله) است.
 
معنی اسم بتول در فرهنگ فارسی:
کسی که از دنیا منقطع شده و بخدا پیوسته است. کسی که از ازدواج خودداری کند. پارسا پاک دامن، لقب فاطمه (سلام اﷲ علیها) دختر محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله).
 
معنی اسم بتول در فرهنگ معین:
کسی که از دنیا بریده و به خدا پیوسته و نیز از ازدواج خودداری کند. پارسا، پاکدامن، لقب حضرت فاطمه (سلام اﷲ علیها) و حضرت مریم.
 
معنی اسم بتول در فرهنگ فارسی عمید:
زنی که از دنیا بریده و به خدا پیوسته. زنی که از ازدواج خودداری می‌کند. پارسا، پاکدامن. لقب فاطمه بنت محمد بن عبدالله. لقب مریم مادر عیسی.
 
معنی اسم بتول در ثبت احوال
۱- کسی که از دنیا منقطع شده است و به خدا پیوسته است؛ ۲- زن بریده از دنیا برای خدا؛ ۳- (اَعلام) لقب حضرت فاطمه (سلام اﷲ علیها).
 
معنی اسم بتول در دانشنامه اسلامی
بتول، از القاب حضرت زهرا(سلام اﷲ علیها)، به معنای کسی که به سبب نداشتن عادت ماهیانه، از زنان دیگر ممتاز است. حضرت علی(علیه السلام) به سسب ازدواج با حضرت فاطمه(سلام اﷲ علیها) ملقب به زوج البتول شده است. البته در وجه تسمیه حضرت فاطمه به بتول اقوال دیگری نیز گفته شده است.

بتول از بتل بتلاً به معنای جدا شده و بریده. تبتیل مصدر باب تفعیل به معنای بریدگی از جمع و تنها زیستن و ترک ازدواج است.بتول بر وزن رسول و بتیل بر وزن امیر یعنی زنی که علاقه و حاجت خود را از مردان بریده و تمایل به زناشویی ندارد. مریم مادر حضرت عیسی را بتول نامیده اند چون از مردان منقطع بود. گزید یا اینکه چون خون حیض نمی دید. تبتل آن است که انسان با تمام قلبش متوجه خدا گردد، و از ما سوی او منقطع شود.

حضرت فاطمه(سلام اﷲ علیها) دختر پیامبر نیز بتول لقب داشت، در وجه تسمیه او به بتول، اقوال مختلفی گفته شده است: مانند:• او از زنان عصر خود از نظر اعمال، رفتار و معرفت جدا و برتر بود و به حالت انقطاع الی اللَّه رسیده بود. • بر اساس روایات بسیاری، فاطمه را، از این رو بتول خوانده اند که عادت ماهیانه نمی دیده است.
 

حروف ابجد و طالع بینی نام بتول

ابجد اسم بتول عدد " 438 " و ابجد وسیط " 18 " ، ابجد صغیر " 15 " می باشد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «بتول»

برتن
برنا
رسول
بوتان
بلال
بها
بیتک
بالوی
 

نام های هم آوا دختر با اسم « بتول»

بیتا
باران
صبور
نازنین بتول
بهار
بنیتا
باوان
بلور
 

خصوصیات اسم بتول

شما در لحظه زندگی می کنید. زندگی خود را تلف نمیکنید و در کنار بهره بردن از توانایی های ناب خود در صدد خوشحال کردن دیگران نیز هستید . بسیاری به دلیل این خلق و خوی شما عاشق در کنار شما بودن هستند. عاشق این هستند که صحبت های جذاب شما را در مورد خود بشنوند و از این رو همواره شما را به عنوان فردی قابل اعتماد و خودمانی می شناسند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.