معنی اسم احد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام احد جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام احد ، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام احد ، به دلیل ریشه عربی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام احد تا به الان تقریبا 128,034 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
دوشنبه، 7 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم احد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم احد

جنسیت پسر
نام به انگلیسی ahad
تلفظ نام به انگلیسی /ahad/
تلفظ به فارسی اَحد
افراد دارای این نام 128,034
ابجد 13
ریشه نام عربی
 

ریشه اسم احد

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام احد عربی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " اَحد " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام احد به صورت “ /ahad/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام احد بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره اسم احد

 
معنی اسم احد در لغت‌ نامه دهخدا:
یگانه. فرد. یکی بخدائی. نامی از نام‌های خدای تعالی. صفتی از صفات باری تعالی. نزد بعضی احد، مخصوص است بخ دای تعالی و در صفات غیر او تعالی اطلاق نکنند.
 
معنی اسم احد در فرهنگ اسم ها:
معنی: یگانه، یکتا، یکی از نام های خداوند، بی مانند، از نام های خداوند، یکی، یک نفر، یک از
 
معنی اسم احد در فرهنگ فارسی:
۱ - کوهی است در حجاز که یکی از غزوات پیغمبر ص در نزدیک آن روی داده است - ۲. ( غزوه احد ) یکی از غزوات معروف پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله که نزدیک کوه احد به سال سوم هجری. قمری روی داده. 3. یک، یکی، کسی ، یگانه، یکتا. ۴ . یکی از نامهای خدا . ۵ . هر موجودی که یگانه باشد و متعددی از جنس آن نباشد و آن اخص از واحد است . ۶ . اسم ذات با اعتبار تعدد صفات و اسمائ و غیب .
 
معنی اسم احد در فرهنگ واژگان قرآن:
یکی- یکتا (کلمه احد صفتی است که از ماده وحدت گرفته شده، همچنان که کلمه واحد نیز وصفی از این ماده است، ولی بین احد و واحد فرق است، "احد" آن یکی است که دومی ندارد چه در ذهن و چه در خارج از ذهن یعنی عقلاً دومی برای آن متصور نیست به خلاف کلمه واحد که یا دومی دارد یا می‌ توانست داشته باشد. مثالی که بتواند تا اندازه‌ای این فرق را روشن سازد این است که: وقتی می‌گویی احدی از قوم نزد من نیامده، در حقیقت، هم آمدن یک نفر را نفی کرده‌ای و هم دو نفر و سه نفر به بالا را، اما اگر بگویی: واحدی از قوم نزد من نیامده تنها و تنها آمدن یک نفر ر ا نفی کرده‌ای، و منافات ندارد که چند نفرشان نزدت آمده باشند. یکی از بیانات لطیف مولانا امیر المؤمنین (علیهالسلام) در همین باب است که در بعضی از خطبه‌هایش که در ب اره توحید خدای عز و جل ایراد فرموده چنین آمده: کل مسمی بالوحده غیره قلیل یعنی هر چیزی غیر خدای تعالی، وقتی به صفت وحدت و یکی بودن توصیف شود، این توصیف بر قلت و کمی آن دلالت دارد، به خلاف خدای تعالی که یکی بودنش از کمی و اندکی نیست).
 
معنی اسم احد در فرهنگ فارسی عمید:
۱. یک، یکی. 2. از نام های خداوند، یگانه، یکتا. 3. بُرنده تر، تندتر، تیزتر.
 
معنی اسم احد در فرهنگ فارسی معین:
(اَ حَ ) [ ع . ] ۱ - (اِ. ) یکی ، یک، یگانه ، یکتا. 2. یکم. 3. یکی از نام های خدا.
 
معنی اسم احد در ثبت احوال:
۱. یگانه، یکتا، بی‌مانند. 2. از نام‌های خداوند. 3. یکی، یک نفر، یک از.
 

حروف ابجد نام احد

ابجد اسم احد شامل عدد " 13 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 13 " و  ابجد صغیر آن شامل عدد " 13 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «احد»

احدرضا
حسن
ظفر
اوحد
احمد
عبدالاحد
موحد
وهب
اسد
صمد
واحد
احنف
ارس
محمد
وحید
 

نام های هم آوا دختر با اسم « احد»

کمند
عسل
انور
 

نام افراد مشهور با اسم «احد» 

نام کسوت
احد مقیمی شهید دفاع مقدس و رئیس ستاد تیپ دوم لشگر مکانیزه31 عاشورا
احد شیخ‌لاری بازیکن فوتبال
احد جنگ‌ زاده خواننده
احد پازاج کشتی گیر
احد عظیم زاده موفق در حوزه صادرات فرش
احد آزادیخواه  فعال در حوزه سیاست
 

خصوصیات  کلی اسم احد

رنگ نام احد نارنجی می باشد. خصوصیات افراد دارای این نام شامل این میشود که در لحظه زندگی می کنند و زندگی خود را تلف نمیکنند و در کنار سود و بهره بردن از استعداد و توانایی های ناب و بی نظیر خود در صدد خوشحال کردن اطرافیان و اشخاص دیگر نیز هستند. بسیاری از افراد به خاطر این رفتار و خلق و خوی شما عاشق این هستند که در کنار شما باشد و با شما وقت بگذرانند و همچنین علاقه شدیدی به این دارند که صحبت های جذاب و گیرای شما را در مورد خود بدانند و به همین علت همیشه شما را به عنوان شخصی قابل اعتماد و خودمانی می پندارند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.