معنی اسم مریم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

مریم یکی از اسامی محبوب و پرطرفدار در بین ایرانیان است. این نام، عموماً برای دختران استفاده می شود و می توانید آن را به عنوان یک انتخاب مناسب برای دختر خود در نظر بگیرید. همچنین، می توان اسم مریم را با نام های دیگر ترکیب کرد و از این ترکیبات بسیار زیبا و متنوع نام برد.استفاده از اسم مریم، به خاطر ریشه عبری اش، در کشورهای دیگر نیز رایج است و در طول سالها به محبوبیت بالایی دست یافته است. در واقع، این نام تاکنون حدود 5,365,140 بار در داخل کشور استفاده شده است و به عنوان یکی از نام های پرطرفدار محسوب می شود.
دوشنبه، 7 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم مریم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم مریم

جنسیت دختر
نام به انگلیسی maryam
تلفظ نام به انگلیسی /maryam/
تلفظ به فارسی مریم
افراد دارای این نام 5,365,140
ابجد 290
ریشه نام عبری
 

توضیحات تکمیلی

معنی اسم مریم در فرهنگ معین:
گیاهی است زینتی از تیره نرگسی‌ها. این گیاه علفی و دارای گل‌های سفید زیبایی است که دارای عطر مطبوعی می‌باشد. اصل این گیاه را از ایران می‌دانند.
 
معنی اسم مریم در ثبت احوال
۱- (در گیاهی) گل سفید خوشه‌ای خوشبو و دارای عطر با دوام، و نیز گیاهی علفی، پایا و زینتیِ این گل که از خانواده‌ی سوسن است و پیاز دارد؛ ۲- (اَعلام) ۱) نام سوره‌ی نوزدهم از قرآن کریم دارای نود و هشت آیه؛ ۲) [قرن اول میلادی] مریم عذرا مادر عیسی (علیه السلام) دختر عِمران و از نسل داوود؛ ۳) مریم [قرن اول میلادی] از نخستین پیروان حضرت عیسی (علیه السلام)؛ ۴) مریم مجدلیه: [قرن اول میلادی] بنا بر روایت‌های مسیحی زنی که به راه راست هدایت شد یا به وسیله‌ی حضرت عیسی (علیه السلام) از دیوانگی نجات یافت.
 
معنی اسم مریم در لغت نامه دهخدا
مریم. [ م َرْ ی َ ] ( اِ ) هر زن پارسا که حدیث مردان را دوست دارد. ( منتهی الارب ).

مریم. [ م َرْ ی َ ] ( اِ ) ( گل... ) گلی است که برگ و کونه و پیاز آن چون نرگس است و برگهای آن از نرگس باریکتر و سخت تر است و گل آن سفید و بسیار معطر است. گیاهی است زینتی از تیره نرگسی ها و از دسته گوش خرها. اصل این گیاه را از ایران میدانند که از اینجا به دیگر نقاط دنیا برده شده است. این گیاه علفی و دارای گلهای سفید زیبائی است و عطر مطبوعی دارد. یاربویه. مسک رومی. زنبل : گل مریم پُرپَر و کم پَر، کشت این دو قسم در زمان ناصرالدین شاه در ایران متداول گردید. ( المآثر و الاَّثار ص 99 ).

مریم. [ م َرْ ی َ ] ( اِخ ) نام مادر عیسی مسیح علیه السلام و او دختر عمران بن ماثان و مادرش حِنَّة بود. بعضی نام پدر او را یواکیم نوشته اند. لقبش عذراء و بتول است. مادر عیسی ( ع ) دختر عمران و از نسل داود است. برطبق قرآن کریم مادر او پیش از ولادت کودک نذر کرده بود که او را در صومعه به خدمت گمارد سپس زکریا تکفل او را عهده دار شد.چون به هجده سالگی رسید روح القدس بر او ظاهر شد و مریم را به عیسی باردار ساخت. پرتستانها اعتقاد دارند که عیسی فرزند یوسف نجار است : قال یا مریم اءَنّی ̍ لک ِ هذا. ( قرآن 37/3 ). واذ قالت الملئِکة یا مریم ًان اﷲ اصطفیک ِ و طهّرک و اصطفیک علی نساء العالمین. ( قرآن 42/3 ). قالوا یا مریم لقد جئت ِ شیئافَریّا. ( قرآن 27/19 ). انّی ة سمَّیتُهَا مریم و انی اُعیذها بک... ( قرآن 36/3 ). و مریم ابنة عمران التی ةأحصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا. ( قرآن 12/66 ).
 
فرهنگ عمید
۱. (زیست شناسی ) = گُل * گل مریم. 2. نوزدهمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۹۸ آیه، کهیعص.
 
دانشنامه اسلامی
معنی مَرْیَمَ: نام مادر حضرت عیسی علی نبینا و علیه السلام
 
دانشنامه آزاد فارسی
مَریم (گیاهان)، گیاهی پیازدار، از خانوادۀ نرگسیان، گونۀ Polianthes tuberosa. بویی خوش دارد و در گل خانه ها آن را پرورش می دهند. روی ساقۀ گل دهندهآن گل هایی سفید و خوش بو، شبیه سوسن، می روید.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «مریم»

ادهم
آرسام
آرشام
آسام
برزم
بهرام
بهکام
بهنام
پرهام
حسام
رهام
مهرسام
مهنام
 

نام های هم آوا دختر با اسم «مریم»

ملینا
مهتا
مستانه
مهلا
مونا
مینا
مرجان
ماریا
مبینا
ماندانا
مائده
مهرنوش
مهرانا
مانیا
مها
محیا
 

نام افراد مشهور با اسم «مریم»

نام کسوت
مریم امیرجلالی بازیگر
مریم حیدرزاده شاعر
مریم نامی بازیکن فوتبال
مریم کاویانی بازیگر
مریم رحیمی بازیکن فوتبال
مریم سعادت بازیگر
 

خصوصیات اسم مریم

شما در لحظه زندگی می کنید. زندگی خود را تلف نمیکنید و در کنار بهره بردن از توانایی های ناب خود در صدد خوشحال کردن دیگران نیز هستید . بسیاری به دلیل این خلق و خوی شما عاشق در کنار شما بودن هستند. عاشق این هستند که صحبت های جذاب شما را در مورد خود بشنوند و از این رو همواره شما را به عنوان فردی قابل اعتماد و خودمانی می شناسند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.