معنی اسم احسان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام احسان جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام احسان ، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام احسان ، به دلیل ریشه عربی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام احسان تا به الان تقریبا 624,903 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
سه‌شنبه، 8 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم احسان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم احسان

جنسیت پسر
نام به انگلیسی ehsan
تلفظ نام به انگلیسی /ehsān/
تلفظ به فارسی اِحسان
افراد دارای این نام 624,903
ابجد 120
ریشه نام عربی
 

ریشه اسم احسان

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام احسان عربی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " اِحسان " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام احسان به صورت “ /ehsān/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام احسان بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره اسم احسان

 
معنی اسم احسان در لغت‌نامه دهخدا:
خوبی، نیکی، صنیع، نیکوکاری، بخشش، بِرّ، ید، دست، ازداء، انعام، افضال، نیکی کردن، نیکوئی کردن.
 
معنی اسم احسان در فرهنگ فارسی:
(اسم) خوبی، نیکی، نیکو کاری، بخشش، انعام، (مصدر) نیکویی کردن، بخشش کردن، نیک گفتن.
 
معنی اسم احسان در فرهنگ فارسی معین:
نیکی کردن، بخشش کردن، نیکوکاری، بخشش.
 
معنی اسم احسان در فرهنگ فارسی عمید:
نیکی کردن، نیکی، نیکوکاری، [مجاز] بخشش. انعام، بخشش، خوبی، دهش، عطا، محاسن، مرحمت، منت، نواخت، نوال، نوع پروری، نوع دوستی، نیک‌خواهی، نیکوکاری، نیکویی، نیکی.
 
معنی اسم احسان در ثبت احوال:
۱- خوبی، نیکی، نیکویی؛ ۲- (به مجاز) بخشش، انعام، نیکویی کردن؛ ۳- (در تصوف) نیکی کردن در مقابل بدی دیگران.
 
معنی اسم احسان در دانشنامه اسلامی:
انجام دادن کار نیک، نیکی کردن به دیگران، انجام دادن شایسته کاری در شکل کامل آن را احسان گویند.

احسان، مصدرباب افعال از ریشه «ح س ن» است.

حُسْن (مصدر و اسم مصدر) در مقابل سُوْء و سَوْء (بدی و بد شدن) و نیز قُبح (زشتی و زشت شدن)، به کار رفته و متناسب با موارد کاربرد در معنای اسم مصدری آن، مفهوم، زیبایی ، خوبی، نیکی، شایستگی، مورد پسند و ...را می رساند.

این واژه و مشتقّاتی چون حَسَن، حَسَنَة، حَسَنَات، حُسْنی، محسن و اَحْسَن که در قرآن نیز فراوان آمده است ، در وصف آن دسته از امور دینی و دنیایی به کار می رود که به سبب داشتن گونه ای از زیبایی عقلی، عاطفی، حسّی و ...می تواند با برانگیختن احساس خوشی، رضایت، زیبایی و تحسین در انسان، او را به خود جذب کند.

واژه احسان در مقابل إساءة بوده و دو گونه کاربرد دارد: با حرف إلی که بیش تر با آن به کار می رود و نیز با حرف لام و باء به معنای نیکی و خوبی کردن به کسی و بدون حرف اضافه، مفهوم کار نیکو کردن و نیز انجام دادن نیکو و شایسته یک کار در شکل کامل آن را می رساند.
 

حروف ابجد نام احسان

ابجد اسم احسان شامل عدد " 120 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 12 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 21 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم احسان

کیسان
عرفان
عمران
پارسان
الیاس
حسام
برهان
ارسان
شهسان
اسحاق
حسان
فرسان
اسلام
 

نام های هم آوا دختر با اسم احسان

حسنا
ادرینا
اقاقیا
الناز
ارغوان
النا
الیسا
الهه
لاله سان
الیکا
گلسان
مهسا
الینا
 

نام افراد مشهور با اسم «احسان» 

نام کسوت
احسان بیرقدار خواننده
احسان خواجه‌امیری خواننده
احسان حاج‌صفی بازیکن فوتبال
 

خصوصیات کلی اسم احسان

رنگ نام احسان آبی می باشد. افراد دارای این نام بسیار شگفت انگیز برای ایجاد یک زندگی مشترک هستند. به خاطر دیدی که این اشخاص به زندگی، توانایی ها و استعداد های  خود دارند میتوانند به بهترین شکل ممکن سختی ها و مشکلات را پشت سر گذاشته و در راه رسیدن به موفقیت های بالاتر گام بردارند. همین امر و اعتقاد موجب شده است که این افراد دارای شخصیت کاملا بی تعارفی باشند. یکی دیگر از خصوصیات این اشخاص قدرت بالای آنها در تحلیل مسائل متعدد می باشد که سبب شده که دیگران به سمت آنها جذب شوند و از کمک های آنها برای قرار گرفتن در راه درست و صحیح بهره ببرند. آبی رنگ آسمان بی انتها می باشد که موجب بی انتها شدن سعی و تلاش و اعتقاد این افراد برای دسترسی به موفقیت ها و اهداف شده است.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.