معنی اسم ادریس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام ادریس جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام ادریس ، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام ادریس ، به دلیل ریشه عربی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام ادریس تا به الان تقریبا 66,315 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
سه‌شنبه، 8 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ادریس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم ادریس

جنسیت پسر
نام به انگلیسی edris
تلفظ نام به انگلیسی /edris/
تلفظ به فارسی اِدریس
افراد دارای این نام 66,315
ابجد 275
ریشه نام عربی
 

ریشه اسم ادریس

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام ادریس عربی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " اِدریس " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام ادریس به صورت “ /edris/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام ادریس بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره اسم ادریس


معنی اسم ادریس در لغت‌ نامه دهخدا:
پیغامبری پیش از بنی اسرائیل. مؤلف برهان گوید: نام پیغمبریست مشهور. گویند از جهت درس گفتن بسیار بدین نام علم شد و او را مثلث النعمه خوانند و نعمای ثلثه ٔ او پادشاهی و حکمت و نبوت بود و او حیات جاوید یافت و اکنون در بهشت می‌باشد. نام پیغمبری که بحیات در جنت رفتند. نام پیغمبری معروف که بتن در بهشت است و «رفعناه مکاناً علیاً » در شأن اوست و آن مشتق از دروس است و دروس ناپدید شدن نشان باشد و او را بدان نام بردند بدین که ناپدید شد نشان او از این جهان.
 
معنی اسم ادریس در فرهنگ فارسی:
نام شخصی که دوبار در قرآن ذکر شده نویسندگان مسلمان عموما وی را پیغمبر دانسته بر آنند که ادریس همان [ اخنوخ ] و [ خنوخ ] مذکور در تورات است و او را یکی از جاویدانان به شمار آوردند. وی بقول روایات یهود زنده وارد بهشت شد. [ نولدکه ] احتمال داده است که وی همان آندره بوده و [ هارتمان ] حدس زده است که است که وی همان آندره مذکور که او را در محلی مرتفع جای داده‌اند کسی جز طباخ اسک ندر که در زمره جاویدانان محسوبش دارند نیست. مسلمانان او را بلقب [ مثلث النعمه ] خوانده‌اند و نعمای ثلاثه او پادشاهی و حکمت و نبوت بود.
 
معنی اسم ادریس در ثبت احوال:
(اَعلام) نام یکی از پیامبران که در قرآن کریم نیز دو بار ذکرش آمده و او را با خَنوع و هِرمِس یکی می‌دانند،.
[از این جهت او را ادریس می‌گفتند که بسیار درس می‌گفته و بیش از هر چیز به درس دادن اشتغال داشته، در تورات ادریس همان «اخنوخ»و «خنوخ» است].
 
معنی اسم ادریس در دانشنامه آزاد فارسی:
پیامبری که در قرآن دو بار از او یاد شده است (مریم ۵۷؛ انبیاء، ۸۵). مفسران او را با خنوخ در عهد عتیق (پیدایش ۵، ۲۳، عبدانیان ۱۱، ۵) یکی می دانند. جدّ پدر نوح بود. گویند به سبب کثرت درس و مطالعه و تفحّص کتاب های آسمانی ادریس نامیده شده است. اولین کسی است که با قلم نوشته و خیاط بوده است. او را مخترع لباس و قلم می دانند و گفته اند که خداوند به او نجوم و حساب و علم هیئت آموخت و او بذر علوم را در میان بشر پاشید و افکار مردم را به سوی حکمت و علم رهنمون شد. در قصص قرآنی او را در میان آدم و نوح قرار می دهند و قائل اند که به او وحی می شده و صاحب صحفی بوده است. به سبب برخی شباهت ها، در روایات اسلامی او را همان هرمس دانسته اند.
 

حروف ابجد و طالع بینی نام ادریس

ابجد اسم ادریس شامل عدد " 275 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 23 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 14 " می گردد.
 

نام های هم آوا دختر و پسر با اسم «ادریس»

بلقیس
آرتونیس
آمستریس
انیس
فریس
بتیس
شاریس
داتیس
راویس
ساویس
گلاریس
اریس
لیث
جرجیس
پرمیس
داریس
 

نام افراد مشهور با اسم «ادریس» 

نام کسوت
ادریس یکی از پیامبران است.
ادریس ابکر قاری قرآن
 

خصوصیات کلی اسم ادریس

رنگ این نام رنگ طلایی می باشد، طلایی به رنگ طلاست و همین امر سبب میگردد که شما همانند طلا در میان اطرافیانتان بدرخشید. از خصوصیات اشخاصی که دارای این نام هستند میتوان به کمال گرایی بالا، رفتار و کلام صحیح که برگرفته از فرهنگ بالای خانواده ی شما می باشد اشاره کرد. همین موضوع سبب شده است که شما در انتخاب دوستان و اطرافیانتان محتاط تر عمل کنید و افرادی متناسب با شخصیت خودتان را در کنارتان انتخاب کنید. دیدی که شما به زندگی و جهان دارید می تواند شما را به یک معلم یا یک آموزش دهنده ی خبره و تمام عیار تبدیل کند که دانش آموزان خود را در راه رسیدن به بالاترین مقام ها و روشن ترین آینده ها تربیت خواهید کرد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.