معنی اسم فاطمه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام فاطمه جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام فاطمه ، عموماً برای دختران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند دختر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام فاطمه ، به دلیل ریشه عربی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام فاطمه تا به الان تقریبا 12,996,684 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
سه‌شنبه، 8 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم فاطمه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم فاطمه

جنسیت دختر
نام به انگلیسی fateme
تلفظ نام به انگلیسی /fāteme/
تلفظ به فارسی فاطمه
افراد دارای این نام 12,996,684
ابجد 135
ریشه نام عربی
 

ریشه اسم فاطمه

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام فاطمه عربی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " فاطمه " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام فاطمه به صورت“ /fāteme/ " رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام فاطمه بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره اسم فاطمه

 
معنی اسم فاطمه در لغت‌ نامه دهخدا:
مؤنث فاطم. شتربچه ٔ ماده ٔ از شیر بازشده. زنی که بچه ٔ دوساله را از شیر گرفته باشد.
 
معنی اسم فاطمه در فرهنگ فارسی معین:
زنی که بچه دوساله را از شیر گرفته. از اعلام زنان است. ن ام دختر پیغمبر (ص) و همسر علی (ع) ملقب به زهرا.
 
معنی اسم فاطمه در ثبت احوال:
در لغت و اصطلاح عرب به زنی گفته می‌شود که فرزند خود را از شیر باز گرفته است فاطمه نام دختر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است که فرمود: دخترم را از آن جهت فاطمه گویند که: «ان الله عزوجل فطمها و فطم من احبها من النار» همانا خداوند متعال او و کسانی که او را دوست دارن د از آتش جهنم باز می‌دارد. همچنین امام باقر( علیه السلام) فرمود: وقتی که جده ام فاطمه (سلام الله علیها) به دنیا آمد خدای عزوجل به فرشته‌ای وحی نمود که نام فاطمه را برزبان پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) جاری سازد به همین جهت نام « فاطمه» از اذکار ربّانی است. هر کس نام او فاطمه است فرشتگان آسما ن با احترام از او یاد می‌کنند و جان و مال او را از گزند آسیب‌ها و حوادث روزگار حفظ می‌نمایند. همچنین دختری که نام او فاطمه است از صفای دل و هوش فراوان و آرامش روان برخوردار است به شرط آنکه با ذکر «فاطمه» و توجه قلبی، خود را به چشمه زلال عرفان او متصل سازد و از ارتکاب به گناهان کوچک و بزرگ پرهیز نماید. ای عزیزی که نامت فاطمه است بدان که نور حضرت فاطمه (سلام الله علیها) زینت عرش است «علقه قرط العرش» و اگر تو پاکدامن و اهل توسل به او باشی زینت فرش خواهی بود و آن بانوی بزرگوار شفاعت تو را در فردای قیامت تضمین خواهد کرد و همچنین صاحبان این نام از آسیب شیاطین انس و جن در امان می‌باشند. خوشا قلبی که آفاق برین است زنور فاطمه فرش زمین است تنیـــده جان او با مهـــر زهـرا به گلزار ولایت لاله چین است.
 
معنی اسم فاطمه در دانشنامه اسلامی:
[ویکی فقه] برای بانو حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نام ها و القابی است که برخی آسمانی اند و از سوی آفریدگار تعیین شده و بعضی از سوی برگزیدگان الهی تعیین شده است. یکی از القاب آن حضرت، فاطمه است. فاطمه یعنی آن که خود و شیعیانش از آتش بازداشته (و در امان نگاه داشته) شده اند.یا به معنی آن که شر و بدی در وجود او راهی ندارد. و به معنی آن که از طفولیت با علم رشد یافته است.شیخ صدوق در علل الشرایع و علامه مجلسی در بحارالانوار از امام باقر (علیه السّلام) روایت کرده اند که فرمود: چون فاطمه (سلام الله علیها) متولد شد خدای (عزّوجلّ) به یکی از فرشتگان وحی فرمود که به زمین برود و این نام را بر زبان پیغمبر جاری سازد و بدین ترتیب رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نام فاطمه (سلام الله علیها) را برای نوزاد انتخاب فرمود.
 

حروف ابجد و طالع بینی نام فاطمه

ابجد اسم فاطمه شامل عدد " 135 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 27 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 18 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «فاطمه»

فراز
فرزین
فرزاد
فرهام
فرید
فرزام
 

نام های هم آوا دختر با اسم «فاطمه»

فاطیما
فائزه
طهورا
فرین
طاهره
فرزانه
فهامه
 

اسم های ترکیبی با فاطمه

نازنین فاطمه
فاطمه حسنا
یگانه فاطمه
 

نام افراد مشهور با اسم «فاطمه» 

نام کسوت
فاطمه گودرزی بازیگر
فاطمه هاشمی بازیگر
 

خصوصیات کلی اسم فاطمه

آرامش در همه بعدهای  زندگی کسانی که رنگ اسم آنها نیلی است به چشم میخورد. از خصوصیات این افراد میتوان به هوش بالا و داشتن حس ششم قدرتمند اشاره کرد. همچنین این افراد  علاقه ی بسیار زیادی به کمک کردن به افراد دیگر دارند و تقریبا همیشه به فکر کمک به هم نوعان خود هستند. به علاوه تمامی افرادی که نام آن ها فاطمه است از توانایی حل مسئله و همینطور آرامش در انجام آنها برخوردار هستند که همین امر سبب میگردد در بسیاری از کارها و تصمیمات خود موفقیت های زیادی را کسب کنند. یکی دیگر از ویژگی های رنگ نیلی در جهان عرفان این است که مخصوص عارفانی می باشد که برای ایجاد شادی و نشاط در میان مردم قدم برمیدارند و در اصطلاح بین مردم دارای شخصیتی دوست داشتنی هستند. با این اوصاف اگر نام فاطمه را برای فرزند خود انتخاب کنید در واقع میتوانید او را از همان ابتدا فردی موفق و خوشبخت تصور کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.