معنی اسم زکریا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

زکریا یکی از اسم های محبوب بین ایرانیان است. جنسیت اسم زکریا پسر است و بنابراین میتوانید این اسم را روی پسر خودتان قرار دهید. همچنین این اسم را میتوان به صورت ترکیبی با نام های دیگر نیز استفاده کرد که این مورد امتیاز بسیار بزرگی برای اسم محسوب میشود. اسم زکریا که در انگلیسی به صورت zakariya نوشته میشود و به دلیل ریشه عبری که دارد در کشورهای دیگری جز ایران نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این نام به طور تقریبی در داخل کشور 28,731 بار تا کنون استفاده شده است و میتوان گفت که از نام های پرطرفدار محسوب میشود.
پنجشنبه، 17 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم زکریا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم زکریا

جنسیت پسر
نام به انگلیسی zakariya
تلفظ نام به انگلیسی /zakariyā/
تلفظ به فارسی زَکَریا
افراد دارای این نام 28,731
ابجد 238
ریشه نام عبری
 

ریشه اسم زکریا

همانطور که گفتیم ریشه اسم زکریا عبری می باشد و تلفظ زکریا در فارسی و با توجه به لغت نامه های مرجع همچون فرهنگ لغت دهخدا ، معین و ... به صورت " زَکَریا " است. در زبان انگلیسی نیز تلفظ این اسم به شکل “ /zakariyā/ " مرسوم است و ممکن است در برخی از کشورهای انگلیسی زبان به شکل های دیگری نیز تلفظ شود. صوت اسم زکریا بسیار زیبا می باشد و از این رو در هر زبانی از انگلیسی ، فرانسوی تا آلمانی به طور کامل قابل هجی کردن است.
 

توضیحات تکمیلی

 
معنی اسم زکریا در  لغت نامه دهخدا
زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] ( اِخ ) زکری. زکریاء. نام پیغامبری علیه السلام. ( منتهی الارب ). نام نبی علیه السلام. ( غیاث اللغات )
 
معنی اسم زکریا در ثبت احوال
۱) زکریای نبی: [قرن ۶ هجری] از پیامبران بنی اسرائیل و مؤلف احتمالی کتاب زکریای نبی از کتابهای عهد عقیق، که نام او در قرآن آمده است.

۲) (به روایت انجیل) پدر یحیای تعمید دهنده، کاهن معبد بیت‌المقدس، که خود و همسرش تا سالخوردگی فرزندی نداشتند، تا آنکه جبرئیل به او مژده داد که صاحب پسری خواهد شد و همسرش یحیی را زایید؛ ۳) زکریای قزوینی: [حدود ۶۰۰-۶۲۸ قمری] دانشمند ایرانی، مؤلف کتابهای عجایب المخلوقات، در جهان شناسی و آثار البلاد، در جغرافیا.

معنی اسم زکریا در دانشنامه اسلامی
نام یکی از پیامبران الهی (که به دست قوم خود به شهادت رسید. از انبیای مشهور بنی اسرائیل. نام مبارکش هفت بار در کلام اللّه مجید آمده است. قرآن مجید او را از پیامبران و بندگان صالح می‏شمارد . دو قضیّه از وی در قرآن آمده است.
 
معنی اسم زکریا در دانشنامه عمومی
زکریا (پیامبر عبری). زکریا ( عربی: زکریّا؛ – قرن ششم پیش از میلاد پیامبر بود. شخصی بود که در کتاب مقدس عبری به طور سنتی نویسنده کتاب زکریا، یازدهمین از دوازده پیامبر صغیر ( پیامبران کهین ) شناخته می شد.
 

حروف ابجد نام زکریا

ابجد اسم زکریا عدد " 238 " و ابجد وسیط " 34 " ، ابجد صغیر " 13 " می باشد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «زکریا»

محمدزکریا
کیا
ضیا
پوریا
محمدپوریا
آریا
ایلیا
داریا
وریا
بهنیا
بردیا
رایا
دارا
دانا
پویا
گردیا
پایا
ارمیا
کبریا
امیرپوریا
 

نام های هم آوا دختر با اسم « زکریا»

دریا
گلوریا
ارتاریا
ماریا
سوریا
حوریا
ناریا
مهریا
پریا
فریا
مانیا
سانیا
 

نام افراد مشهور با اسم «زکریا» 

نام کسوت
زکریا نبی از پیامبران الهی
زکریا هاشمی بازیگر
 

خصوصیات اسم زکریا

فردی بسیار شگفت انگیز برای ایجاد یک زندگی مشترک می باشید. دیدی که شما به زندگی و توانایی های خود دارید به گونه ای است که میتوانید به بهترین شکل ممکن سختی های آن را پیشت سر گذاشته و در مسیر رسیدن به موفقیت های بالاتر قدم بردارید. همین رویکرد و اعتقاد سبب شده است که فرقی کاملا بی تعارف باشید . قدرت بالای شما در تحلیل مسائل مختلف سبب میشود که افراد بسیاری به سمت شما جذب شوند و از کمک های شما برای قرار گرفتن در مسیر صحیح بهره ببرند. آبی رنگ آسمان بی انتها می باشد که سبب بی انتها شدن تلاش و اعتقاد شما برای دسترسی به موفقیت ها شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.