شهرستان فنوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری

فنوج در جنوب غربی سیستان و بلوچستان و ۱۶۲کیلومتری جنوب شهرستان ایرانشهر و ۵۵۰ کیلومتری مرکز استان (زاهدان) و ۱۷۷۵ کیلومتری مرکز کشور (تهران) قرار دارد و از غرب به استان کرمان منتهی می‌شود، در طول ۹۵ درجه و ۳۸ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی واقع گردیده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۵ متر می‌باشد. شهرستان فنوج با وسعت ۷۷۳۰ کیلومترمربع معادل ۱/۴ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده‌است.
شنبه، 19 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان فنوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری

مشخصات

کشور ایران
استان سیستان و بلوچستان
شهرستان فنوج
بخش مرکزی
جمعیت  ۴۹٬۱۶۱ نفر
مساحت ۷۷۳۰ کیلومترمربع
زبان گفتار گویش فنوجی
مذهب اهل سنت
ارتفاع از سطح دریا ۱۸۵ متر
شرایط آب و هوا گرم و خشک تا نیم خشک با رطوبت
پیش شماره تلفن ۰۵۴
شناسه ملی خودرو 95 ص
ره آورد سوزن دوزی و خرما

فنوج در جنوب غربی سیستان و بلوچستان و ۱۶۲کیلومتری جنوب شهرستان ایرانشهر و ۵۵۰ کیلومتری مرکز استان (زاهدان) و ۱۷۷۵ کیلومتری مرکز کشور (تهران) قرار دارد و از غرب به استان کرمان منتهی می‌شود، در طول ۹۵ درجه و ۳۸ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی واقع گردیده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۵ متر می‌باشد. شهرستان فنوج با وسعت ۷۷۳۰ کیلومترمربع معادل ۱/۴ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده‌ است. فنوج به لحاظ آب و هوا دارای آب و هوای گرم و خشک تا نیم خشک با رطوبت نسبتاً متوسط و میزان بارندگی سالیانه حدود ۴۸۰ میلی‌متر می‌باشد. آب و هوای شهرستان فنوج در تمام فصول سال با سایر شهرستان‌های اطراف متفاوت است. زبان مردم شهرستان فنوج گویش فنوجی از زبان بلوچی بوده و با توجه به طوایف مختلفی که در سطح شهرستان هستند تعداد لهجه‌ها نیز گوناگون می‌ باشد. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان فنوج برابر با ۴۹٬۱۶۱ نفر بوده‌است.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی، کتیج
 
دهستان:
دهستان مسکوتان، دهستان محترم‌ آباد، دهستان کتیج
 
روستاها:
اپارنگ، بیرمین، پوجرک، حمل کشته، دراگور، راه درگز، زبرینگ، سولکوک، وهزاری، مکدان و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان فنوج

 
تنگه فنوج
این تنگه در شمار مهم ترین دیدنی های فنوج واقع شده است این تنگه در فاصله سه کیلومتری از شهر واقع شده است بخش مهمی از اراضی این منطقه توسط گیاهانی کمیاب احاطه شده است گونه های گیاهی مختلفی که در این منطقه یافت می شوند از گونه های نادر هستند و در این منطقه محافظت شده اند. در برخی از فصل های سال در میان این تنگه ها آب های جاری وجود دارد و به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل بسیار مناسب است. فنوج یکی از مناطق قدیمی در سیستان و بلوچستان است و وجود این تنگه نیز بسیار قدیمی است این منطقه اهمیت نظامی و استراتژی نیز داشته است و یکی از گزرگاه های تجاری بوده است.
 
محوطه تاریخی بند کهور
اگر دوست دارید از جاذبه های تاریخی در نقاط مختلفی از ایران بازدید کنید توصیه می کنیم تا سری به منطقه تاریخی و باستانی بند کهور بزنید در بخش هایی از این محوطه سفالینه هایی قرمز یافت شده اند نقوشی که بر روی این سفالینه ها یافت می شود توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. طبق تحقیقات باستان شناسی که بر روی این مناطق صورت گرفته است نشان می دهد که این سفالینه ها سفال های چرخ ساز، دارای نقوش هندسی و مزین شده هستند که برای مخاطب بسیار جالب می باشند مجموعه ارزشمندی از آثار معماری که در این بنا یافت می شوند بسیار جالب هستند و ارزش معماری ویژه ای دارند بناهایی که در این محوطه ساخته شده اند تشکیل شده از سنگ های رودخانه ای هستند.
 
قلعه کلایوک
از دیگر دیدنی های تاریخی و معروف در منطقه فنوج می توان به قلعه باستانی کلایوک اشاره نمود این قلعه در حاشیه شرقی از رودخانه های فنوج واقع شده است اطراف این قلعه توسط باغ ها و اراضی کشاورزی احاطه شده اند سرسبزی این منطقه بسیار مورد توجه است و زیبایی آن را دو چندان کرده است. این قلعه بر فراز صخره هایی مرتفع واقع شده است و از نواحی اطرافی نیز توسط رودخانه ها احاطه شده است این قلعه یکی از مهم ترین برج های دیدنی در ایران است که با دیدن معماری ارزشمند آن توجه شما جلب می شود قدمت تاریخی این قلعه به دوران پیش از اسلام باز می گردد بخش عظیمی از این قلعه که تخریب شده است ورودی این قلعه از طریق یک مجرا در قسمت پایین برقرار می شود اطراف این قلعه دارای قطعات مختلف سفالی است و همانطور که اشاره شد سفال های یافت شده در این منطقه سفالی هایی به رنگ قرمز هستند.
 
رودخانه رابیج
این رودخانه از دیگر جاذبه های مهم در منطقه فنوج است جذابیت های طبیعی که در این رودخانه وجود دارند مورد توجه بسیاری از گردشگران است این رودخانه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از جنوب غربی ایران شهر واقع شده است روستاهایی که در نواحی اطراف این رودخانه واقع شده اند به دلیل وجود آب های غنی دارای طبیعتی سرسبز و تماشایی هستند طبیعت زیبای این روستاها در بخش های دامنه ای کوه ها نیز از جذابیت بیشتری برخوردار است.
 
مسجد پشت قلعه
این مسجد در شمار بناهایی قرار دارد که در دوران پیش از اسلام ساخته شده اند قدمت این بناها به سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ باز می گردد این مسجد از بناهایی است که در بخش جنوبی شهر واقع شده است و دارای مساحت بسیار زیادی است. بخش های مختلفی که در معماری این مسجد به چشم می خورند از سوی علاقه مندان مورد توجه قرار می گیرد مهم ترین بخش های این مسجد شبستان این مسجد دارای دو شبستان است و دیوارهایی ضیخم به قطر ۱۸۰ سانتی متر دارد در ساخت این مسجد از تک مناره ها استفاده شده است و طبق گفته ها معماری آن همانند معماری دزک سراوان است.
 
کلات آهوک
این محوطه در قسمت جنوب غربی و در حاشیه شرقی رودخانه فنوج واقع است در قسمت غربی این صخره سنگی، رودخانه فنوج و اطراف دیگر آن را زمین‌ها و باغ کشاورزی احاطه کرده اند، که فقط بقایای آثار معماری از یک برج دیده بانی بر فراز صخره سنگی دیده می‌شود که از خشت خام و گل ساخته شده است.
 
محوطه دمبان
محوطه دمبان در قسمت غربی فنوج که از طرف جنوب و غرب آن رودخانه رامک جریان دارد که سطح محوطه آکنده از دمب‌هایی که به وسیله سنگ‌های کف رودخانه ساخته شده است. دمب یعنی قبر، دمب‌های این محوطه بیشتر در حاشیه رودخانه رامک قرار گرفته اند، اما قسمت شمالی محوطه خالی از دمب است، سفال‌های به دست آمده در این محوطه از نوع سفال‌های قرمز رنگ ساده و خشن بوده علاوه برآن سفال‌های قرمز رنگ منقوش چرخ ساز نیز در این محوطه به دست آمد که مزین به نقوش هندسی از قبیل: مثلث و خطوط موازی بودند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.