معنی اسم بلقیس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام بلقیس جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام بلقیس ، عموماً برای دختران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند دختر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام بلقیس ، به دلیل ریشه عبری که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام بلقیس تا به الان تقریبا 168,606 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
شنبه، 19 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم بلقیس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم بلقیس

جنسیت دختر
نام به انگلیسی belghis
تلفظ نام به انگلیسی /belqis/
تلفظ به فارسی بِلقیس
افراد دارای این نام 168,606
ابجد 202
ریشه نام عبری
 

ریشه اسم بلقیس

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام بلقیس عبری می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " بِلقیس " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام بلقیس به صورت“ /belqis/ " رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام بلقیس بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام بلقیس

 
معنی اسم بلقیس در فرهنگ فارسی:
ملکه شهر [ سبا ] معاصر سلیمان بن داود که به ملاقات او رفت. در روایات وی همسر سلیمان معرفی شده. توضیح این کلمه را بعضی بکسر با و فتح قاف و عده ای بضم با و فتح قاف تلفظ کنند ولی بنا به ضبط بستانی در [ دایره المعارف ] و اعلام المنجمد به فتح با و کسر قاف و بنا به ضبط [ قاموس ] به فتح هر دو است. بـِلقِیس بنت ذی شَرح، ملکه‌ی سبا، به گفته روایات اسلامی دخت ر هدهاد بن شرحبیل و ملکه سرزمین سَبَأ بود. او زنی یمنی و از اهالی مَأرِب بود که پس از پدرش بر مآرب حکومت می کرد.
 
معنی اسم بلقیس در دانشنامه اسلامی:
بلقیس، نام ملکه سبا در آثار اسلامی است. در قرآن (سوره نمل: ۲۰ـ۴۴) از دیدار و گفتگو ی ملکه سبا با سلیمان سخن رفته اما نام او نیامده است، احتمالاً در فرهنگ اسلامی مفسران به دلایلی که روشن نیست نام بلقیس را به این داستان افزوده اند.(به عنوان نمونه رجوع کنید به طبری، ج۹، جزء۱۹، ص۹۵؛ مقدسی، ج۳، ص۱۰۸؛ بیضاوی، ج۴، ص۱۱۵) سپس این نام در داستانهای گونا گون و متعدد در ادبیات رایج شده است. داستان ملکه سبا در روایات اسلامی شرح و بسط بسیار یافته اما مشخص نیست از چه دوره ای نام بلقیس را به ملکه سبا داده اند (دایره المعارف فارسی، ذیل «سبا»). در نسب بلقیس گفته اند که وی دختر هَدهادبن شَرْحَبیل (یا شراحیل) بن مالک، ا ز بنی یَعْفر بن سَکسک و از حمیریان است. برخی یکی از والدین وی را از جنیان دانسته اند؛ درباره چگونگی به حکومت رسیدن بلقیس، وصف ثروت و عرش وی گزارش های بسیاری در دست است. ملکه سبا تنها زنِ حاکم با توانایی های ویژه است که در قرآن از وی یاد شده است. مقصود از «امراه » در آیه ۲۳ سوره نمل(۲۷) اوست.
 
معنی اسم بلقیس در ثبت احوال:
(اَعلام) ملکه‌ی شهر سبا که در روایات نام همسر حضرت سلیمان است. [پیشینه و ریشه‌ی نام بلقیس به درستی دانسته نیست، برخی آن را برگرفته از واژه‌ی احتمالاً یونانیpallakhis، به معنای دختر باکره یا همخوابه دانسته‌اند و برای آن معادل‌هایی در زبان‌های آرامی و عبری برشمرده و بعضی ریشه‌ی یونانی آن را به معنای نوعی آلت موسیقی دانسته‌اند و معادل‌هایی در زبان سومری، اَکَدیِ بابلی و لاتین برای آن برشمرده‌اند. همچنین برخی بر این عقیده‌اند که نام بلقیس از واژه‌ی اوستایی pairikaدر دوره‌ی هخامنشیان است که بعدها در فارسی به صورت پر ی درآمده است.
در هر صورت اینان متفق‌اند که این واژه وارد زبان عبری شده و در عربی به صورت بلقیس درآمده است.
 

حروف ابجد نام بلقیس

ابجد اسم بلقیس شامل عدد " 202 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 22 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 13 " می گردد.
 

نام های هم آوا دختر با اسم «بلقیس»

پردیس
ساویس
زردیس
مهدیس
بهدیس
فردیس
زرگیس
بلوط
آلیس
تمیس
انیس
بلور
شمیس
تندیس
گلدیس
 

نام های هم آوا پسر با اسم «بلقیس»

بلال
جرجیس
ماسیس
باتیس
بلیان
داتیس
قَیس
بلاش
اویس
آریس
ادریس
آرمیس
پاتریس
دنیس
محمداویس
 

خصوصیات کلی اسم بلقیس

رنگ نام بلقیس صورتی می باشد. از لحاظ علم فلسفه شما شخصی شگفت انگیز محسوب میگردید چرا که از اراده بالایی برخوردار هستید. همین نیروی اراده ی شما موجب شده است که به دنبال رسیدن به آرزو و رویاهایتان باشید و به راحتی آنها را بدست آورید. با همین خصوصیاتی که تا به الان برای شما شرح دادیم میتوان گفت افرادی که نام آنها بلقیس است  میتوانند یک مدیر واقعی باشند و از عهده مسئولیت های بزرگ و متعدد برآیند  و با کمک به دیگر اشخاص هم آن ها را در مسیر درست قرار دهند. اگر بخوایم از خصوصیت شما در زمینه عاطفی صحبت کنیم باید بگوییم که شما دارای قدرت بالایی هستید و از همین رو میتوانید به عمق روابط عاطفی بروید و هم چنین میتوان گفت که شما در روابط به صورت محتاط رفتار کرده و با هر شخصی بسیار سریع صمیمی نمی شوید و همیشه به صورت کاملا عقلانی و به دور از احساسات درباره طرف مقابل خود تصمیم میگیرید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.