معنی اسم هادی و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام هادی جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام هادی ، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام هادی ، به دلیل ریشه عربی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام هادی تا به الان تقریبا 885,414 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
يکشنبه، 20 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم هادی و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم هادی

جنسیت پسر
نام به انگلیسی hadi
تلفظ نام به انگلیسی /hādi/
تلفظ به فارسی هادی
افراد دارای این نام 885,414
ابجد 20
ریشه نام عربی
 

ریشه اسم هادی

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام هادی فارسی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " هادی " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام هادی به صورت “ /hādi/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام هادی بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام هادی

 
معنی اسم هادی در لغت‌ نامه دهخدا:
راهنما. راهنماینده. مرشد. هدایت کننده.
 
معنی اسم هادی در فرهنگ فارسی:
راهنمایی کننده، راهنما، راهبر. جسمی که الکتریسیته یا حرارت در آن بخوبی منتشر شود، رسانا، نامی است از نا م‌های خدای تعالی، از القاب محمد ابن عبدالله رسول الله صلی الله علیه و آله است.
 
معنی اسم هادی در فرهنگ فارسی معین:
هدایت کننده. جمع: هداه، رسانه، هر جسمی که جریان الکتریسیته یا حرارت را از خود عبور دهد.
 
معنی اسم هادی در فرهنگ فارسی عمید:
هدایت کننده، راه راست نماینده، رهنما، پیشوا.
 
معنی اسم هادی در ثبت احوال:
۱) هادی، در لغت به معنای راهنماست. هادی از القاب امام علی النقی امام دهم شیعیان است ۲) « نقی» به معنای پاک و با طهارت از القاب دیگر اوست. ۳) روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در عظمت و برکات «صلوات» سخن می‌گفت یکی از حضار عرضه داشت: ای کاش من آل مح مد (ص) بودم رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود «کل تقی و نقی آلی» هرکس که پاک و پرهیزکار باشد آن من است. ۴)امام هادی (علیه السلام) در دوران کوتاه امامت خود و فشارهای خلفای عباسی همواره در نشر حکمت علوی تلاش می‌نمود و قلوب پاک و مستعد را به نور ا مامت و ولایت میزین می‌ساخت و یاران خود را به سلوک باطنی و طهارت درونی سفارش می‌کرد و فرمودند: «الحکمه لاتنجع فی الطباغ القاسده». ۵) حکمت در نهادهای فاسد اثری نخواهد داشت. هر کس را نام «هادی» یا «تقی» باشد و با این نیت در سلک طریق هدایت او قرار گیرد و بر این توج ه مداومت کند، بزودی امام هادی (علیه السلام) مزد تلاش‌های او را می‌دهد و علائم هدایت خود را به او نشان می‌دهد و در مراقیه بیشتر و بهره مندی از فیوضات سحر فرمود «اسهر الذللمنام و الجوع یزید فی طیب العام». 6) بیداری سحر لذت خواب را بیشتر می کند و گرسنگی به لذت غذا می‌افزاید؛ یعنی توجه به تعالیم اخلاقی و عرفانی لذت‌ها و زیبائی‌های همین دنیا را نیز به ایشان می‌دهند. هر که در راه امام هادی است غرق در شور و نشاط و شادی است فارغ از بند هواو بندگی چون که او را از خدا آزادی است.
 

حروف ابجد  نام هادی

ابجد نام هادی شامل عدد " 20 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 20 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 11 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «هادی»

مانی
ساعی
هاکان
هارون
هامون
هامین
مهدی
محمد مهدی
امیرمهدی
سعدی
هاشم
امیرهادی
هیراد
هاکان
هادان
 

نام های هم آوا دختر با اسم «هادی»

شادی
هادیه
هایدن
نادی
نازی
هدی
هما
ماهی
هانا
مانیا
 

نام افراد مشهور با اسم «هادی » 

نام کسوت
هادی اسلامی بازیگر
هادی حجازی فر بازیگر
هادی کاظمی بازیگر
هادی شکوری بازیکن فوتبال
هادی طباطبایی بازیکن فوتبال
هادی عقیلی بازیکن فوتبال
هادی نوروزی بازیکن فوتبال
هادی پاکزاد خواننده
 

خصوصیات کلی اسم هادی

یکی از نکاتی که درباره اسم هایی با رنگ بنفش وجود دارد این است که فیلسوفان بزرگ تاریخ دارای نامهایی به رنگ بنفش بودند! این امر به گونه ای مورد اثبات قرار گرفته است که رنگ بنفش را به رنگی اسرار امیز به ویژه در علم  نجوم مبدل کرده است. اگر شما نامی به رنگ بنفش دارید دارای خصوصیاتی همچون علاقه مند به فلسفه، علاقه مند به علم ماور الطبیعه و علم نجوم هستید و هم چنین بسیار مصمم به دنبال جستجوی چیزهای عجیبی هستید که هر آدمی توانایی تفکر و درک آن مورد را ندارد. همین توانایی هایی موجب میشود که شما از دیگران فاصله بگیرید و تنهایی را به همراهی با کسانی که خلق و خوی متفاوت با شما دارند را ترجیح دهید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.