معنی اسم نرگس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام نرگس جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام نرگس ، عموماً برای دختران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند دختر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام نرگس ، به دلیل ریشه فارسی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام نرگس تا به الان تقریبا 1,085,277 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
دوشنبه، 21 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم نرگس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم نرگس

جنسیت دختر
نام به انگلیسی narges
تلفظ نام به انگلیسی /narges/
تلفظ به فارسی نَرگِس
افراد دارای این نام 1,085,277
ابجد 330
ریشه نام فارسی
 

ریشه اسم نرگس

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام نرگس فارسی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " نَرگِس" تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام نرگس به صورت“ /narges/  " رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام نرگس بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام نرگس

 
معنی اسم نرگس در فرهنگ فارسی معین:
گیاهی است از رده تک لپه‌ای‌ها و گل‌هایش منفردند. تعداد گلبرگ‌هایش سه عدد و سفید رنگند و کاسبرگ‌هایش نیز سه عدد هستند که به رنگ گلبرگ‌ها می‌باشند. کنای ه از: چشم معشوق.
 
معنی اسم نرگس در فرهنگ فارسی عمید:
(زیست شناسی) گلی سفید، کوچک و خوش بو با کاسه‌ای در وسط، برگ‌های سبز و دراز که پیاز آن کاشته می‌شود، نرجس. [قدیمی، مجاز] چشم معشوق.
 
معنی اسم نرگس در فرهنگ فارسی:
گیاهی است ازرده تک لپه‌ایی‌ها که سردسته گیاهان تیره نرگسی‌ها می‎‌باشد. این گیاه مانند زعفران دارای پیاز است و برگ‌هایش طویل و ازریشه خارج می‌ شوند. گل‌هایش منفردودرانتهای ساقه قراردارند. چشم معشوق.
 
معنی اسم نرگس در لغت‌ نامه دهخدا:
پهلوی: نرکیس، از یونانی: نرکیسس، معرب آن نرجس، لاتینی: نرسی سوس، فرانسه: نرسیس. نام گلی است خوشبو که ته و ساقه‌اش مانند پیاز است و بر سر گلی می‌آورد زرد یا بنفش. گیاهی است دارای پیاز و گلی خوشبوی و معطر دارد.
 
معنی اسم نرگس در فرهنگ اسم ها:
معنی: نام نوعی گل خوش بو، به مجاز چشم معشوق، ( از یونانی )، ( در گیاهی ) گل زینتی با گلبرگ های سفید یا زرد معطر و کاسه ای به رنگ سفید یا زرد در وسط، گیاه این گل که علفی، پیاز دار و از خانواده ی سوسن است، خودرو یا زینتی است و در زمستان گل می دهد، ( در قدیم ) ( به مجاز ) چشم، [چشمان معشوق را نیز به نرگس تشبیه کرده اند]، ( در عرفان ) طرب و فرح نتیجه ی علم که در عمل یافت شده است، چشمان معشوق را نیز به نرگس تشبیه کرده اند، از یونانی، گلی خوشبو و زینتی با گلبرگهای سفید و زرد
 
معنی اسم نرگس در ثبت احوال:
(از یونانی) ۱- (در گیاهی) گل زینتی با گلبرگ‌های سفید یا زرد معطر و کاسه‌ای به رنگ سفید یا زرد در وسط؛ ۲- گیاه این گل که علفی، پیاز دار و از خانواده‌ی سوسن است، خودرو یا زینتی است و در زمستان گل می‌دهد؛ ۳- (در قدیم) (به مجاز) چشم؛ [چشمان معشوق را نیز به نرگس تشبیه کرده‌اند]؛ ۴- (در عرفان) طرب و فرح نتیجه‌ی علم که در عمل یافت شده است.
 

حروف ابجد نام نرگس

ابجد نام نرگس شامل عدد " 330 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 18 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 15 " می گردد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «نرگس»

نیما
نامی
نریمان
نادر
صابر
ناصر
نکیسا
نوری
 

نام های هم آوا دختر با اسم «نرگس»

نگین
نسترن
ثمین
نازنین نرگس
نارگل
نازگل
نورا
نرگسه
 

نام افراد مشهور با اسم «نرگس» 

نام کسوت
نرگس محمدی بازیگر
 

خصوصیات کلی اسم نرگس

آرامش در همه بعدهای  زندگی کسانی که رنگ اسم آنها نیلی است به چشم میخورد. از خصوصیات این افراد میتوان به هوش بالا و داشتن حس ششم قدرتمند اشاره کرد. همچنین این افراد  علاقه ی بسیار زیادی به کمک کردن به افراد دیگر دارند و تقریبا همیشه به فکر کمک به هم نوعان خود هستند. به علاوه تمامی افرادی که نام آن ها نرگس است از توانایی حل مسئله و همینطور آرامش در انجام آنها برخوردار هستند که همین امر سبب میگردد در بسیاری از کارها و تصمیمات خود موفقیت های زیادی را کسب کنند. یکی دیگر از ویژگی های رنگ نیلی در جهان عرفان این است که مخصوص عارفانی می باشد که برای ایجاد شادی و نشاط در میان مردم قدم برمیدارند و در اصطلاح بین مردم دارای شخصیتی دوست داشتنی هستند. با این اوصاف اگر نام نرگس را برای فرزند خود انتخاب کنید در واقع میتوانید او را از همان ابتدا فردی موفق و خوشبخت تصور کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.