همه آنچه که باید درباره روستای چورت بدانید

روستای چورت از توابع ساری و در بخش چهاردانگه واقع شده است. از طریق مسیر جنگلی به بخش هزارجریب نکا متصل میباشد ،چورت از نظر جغرافیایی با روستاهای سیکا،ورنام،صلاح،وکارنام همسایه می‌باشد. روستای چورت بزرگترین روستای بخش چهاردانگه می‌باشد . چورت بزرگترین روستای بخش چهاردانگه می‌باشد و دارای جمعیت چندهزارنفری میباشد.
چهارشنبه، 20 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای چورت بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان ساری
بخش چهاردانگه
دهستان گرماب
روستا چورت
جمعیت  ۱۶۷۴نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار طبری
ارتفاع از سطح دریا ۱۰۳۴  متر
شرایط آب و هوا ییلاقی و معتدل
پیش شماره تلفن ۰۱۱

روستای چورت از توابع ساری و در بخش چهاردانگه واقع شده است. از طریق مسیر جنگلی به بخش هزارجریب نکا متصل میباشد ،چورت از نظر جغرافیایی با روستاهای سیکا،ورنام،صلاح،وکارنام همسایه می‌باشد. روستای چورت بزرگترین روستای بخش چهاردانگه می‌باشد . چورت بزرگترین روستای بخش چهاردانگه می‌باشد و دارای جمعیت چندهزارنفری میباشد. طایفه های جعفری احمدی,رستمی,رمضانی و رجبی بزرگترین طایفه های این روستا می‌باشند شغل مردم روستا دامپروری ،کشاورزی ، وعده ای دیگر آن رانندگی کامیون در حوزه حمل و نقل چوب های جنگلی میباشد. این روستا دارای دو مدرسه ابتدایی و متوسطه اول می‌باشد. این روستا در دهستان گرماب قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۶۷۴نفر بوده‌ است. روستای چورت در منطقه کوهستانی مازندران قرار دارد و به دلیل ارتفاع نسبتا زیادی که از سطح دریا دارد، دارای آب و هوایی ییلاقی و معتدل می باشد. بنابراین فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای شماست تا از مناظر سرسبز و خیره کننده آن لذت ببرید.
 

جای‌ های دیدنی روستای چورت

 
دریاچه چورت
این دریاچه از آن دسته دریاچه های معدودی است که بر اثر عوامل محیطی ایجاد شده و در دل جنگل واقع بوده و حتی حضور گردشگران با وجود راه ناهموار دریاچه به حاشیه کشیده نشده است. تاریخ ورود دریاچه چورت به جاذبه های اصلی حدوداً به سال 1389 برمیگردد. این دریاچه از اشکال هندسی بیضی برخوردار است به عمق آن نسبت به میزان بارش های فصلی تغییر می کند ماهی هایی که در داخل دریاچه موجود هستند توسط افراد محلی به داخل دریاچه ریخته شدند. درخت هایی که در محل تشکیل دریاچه قرار دارند با پایین آمدن آب دریاچه پدیدار می شوند و در همین حال منظره شگفت انگیزی را ایجاد می کنند که شاید این صحنه در کمتر جایی از ایران مشاهده شود. پوشش های جنگلی بکر و درختان کهنسال دور تا دور این جنگل را فرا گرفته اند بین دریاچه با شیب زیاد در شکاف دره ای قرار گرفته است. از مهم ترین تفریحات این دریاچه ماهیگیری گردشگران می باشد و همچنین قایق سواری یکی از مهیج ترین تفریحاتی می باشد که در این دریاچه می توان از آن لذت برد تفریحات لذت بخشی که در عین حال آرامش بخش نیز می باشند. باز هم تاکید می کنیم آرامشی که در دریاچه چورت وجود دارد را حتماً از نزدیک لمس کنید.
ناگفته نماند در جاده دریاچه چورت قایقی برای اجاره دادن وجود ندارد و علاقه مندان به این ورزش خودشان به همراه خود قایق های بادی را می آورند و مورد استفاده قرار می دهند. در این دریاچه هرگز شنا نکنید زیرا به دلیل وجود بوته ها و گیاهان در کف این دریاچه شنا کردن در دریاچه چورت کاری نادرست است وخطرات زیادی در پی دارد پس شما به همان دیدن دریاچه و منظره ی زیبای آن قانع باشید و فکر شنا را در این دریاچه از سر بیرون کنید.
 
آبشار اوجرجری
این آبشار حیرت انگیز و بهشتی در فاصله 28 کیلومتری روستای چورت واقع شده است. آبشار اوجرجری که به زبان مازنی یعنی آبشار پر سر و صدا، آبشاری تمام خزه ای و بسیار تماشایی در دل کوه است که برای رسیدن به آن باید از میان درختان جنگلی و رودخانه عبور کنید تا بتوانید منظره شگفت انگیز آن را از نزدیک نظاره گر شوید. صدای دلنشین و خنکی قطرات آبی که از آبشار بر روی صورت شما می ریزد به خصوص در گرما لذتی بی نظیر را برایتان ایجاد می کند.
 
اداب سورت
دریاچه چورت در بخش چهاردانگه قرار گرفته. همان جایی که چشمه پله‌ای و طبقاتی باداب سورت با رنگ‌های بی‌نظیرش، هر آدمی را زمانی به وجود می‌آورد. اما متاسفانه باداب سورت که دومین چشمه بزرگ آب شور دنیا محسوب می‌شود، چند وقتی‌ست که خشک شده و دیدنش چندان صفایی ندارد. در چند سال اخیر آنقدر گردشگر به این منطقه رفت و روی پله‌هایش ایستاد و عکس گرفت که پله‌ها دچار فرسایش شد. زمانی به کل بسته بود و رفتن به آن با ممنوعیت روبه رو بود و حالا هم که خشک شده.
 
سد سلیمان تنگه و الندان
مسیر رسیدن به چورت خیلی دیدنی‌ست. در بخش سالاردره می‌توان چند دقیقه‌ای ماشین را کنار زد و در جنگل قدم زد. سد سلیمان تنگه برای خودش جاذبه‌ای زیبا محسوب می‌شود. در این منطقه همچنین آب بندان الندان (پله) قرار گرفته، منطقه‌ای در دل جنگل که می‌توان در دریاچه زیبایش قایق‌ سواری کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.