همه آنچه که باید درباره روستای هجیج بدانید

هجیج، روستایی از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است. روستای هجیج به زبان کردی گویش هورامی صحبت می‌کنند. این روستا در کنار سد داریان است. روستای هجیج، در ۳۴کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۳کیلومتری...
چهارشنبه، 20 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای هجیج بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان کرمانشاه
شهرستان پاوه
بخش نوسود
دهستان سیروان
روستا هجیج
جمعیت  هجیج
مذهب ۳۲۱ نفر
زبان گفتار زبان کردی گویش هورامی
ارتفاع از سطح دریا ۱۷۵۰متر
شرایط آب و هوا کوهستانی و معتدل
پیش شماره تلفن 461
ره آورد گیوه، نمد، حصیر و جاجیم

هجیج، روستایی از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است. روستای هجیج به زبان کردی گویش هورامی صحبت می‌کنند. این روستا در کنار سد داریان است. روستای هجیج، در ۳۴کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۳کیلومتری کرمانشاه، در میان کوه‌های شاهو واقع شده است. هجیج از سمت شمال به روستای نودشه، از سمت غرب به روستای سپیدار، از سمت جنوب به روستای تنگیسر و از سمت شرق به روستای نوسود منتهی می‌شود. علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق است و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود. شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی است و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن برقرار است. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن به وجود می آید. فصل زمستان اما سرمای سختی در این روستا برقرار است.  این روستا در دهستان سیروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳9۵، جمعیت آن ۳۲۱ نفر  بوده‌ است. بخشی بزرگ از مردم هجیج در شهر پاوه و بخشی دیگر در شهر مریوان زندگی می‌کنند. برای رسیدن به روستای هجیج کرمانشاه، می‌توانید از طریق جاده کرمانشاه به پاوه و سپس از جاده پاوه به نودشه و هجیج اقدام کنید. این مسیر حدود ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد. در حال حاضر، راه آسفالته تا روستای هجیج کشیده شده و دسترسی به این روستا آسان است. برای رسیدن به جاده کرمانشاه به پاوه، می‌توانید از میدان آزادی کرمانشاه به‌سمت شمال حرکت کنید. پس از طی مسافت حدود ۲۰ کیلومتر، به جاده کرمانشاه – پاوه خواهید رسید. برای رسیدن به جاده پاوه به نودشه و هجیج، پس از ورود به شهر پاوه، به‌سمت شمال حرکت کنید. پس از پیمودن مسافت حدود ۱۵ کیلومتر، به روستای نودشه خواهید رسید. از نودشه تا هجیج، حدود ۱ کیلومتر فاصله است. برای رسیدن به روستای هجیج از تهران، باید از طریق جاده تهران به کرمانشاه و سپس از جاده کرمانشاه به پاوه و نودشه و هجیج اقدام کنید که این مسیر حدود ۷ ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به جاده تهران به کرمانشاه، می‌توانید از بزرگ‌راه تهران – کرج به‌سمت شمال حرکت کنید. روستای هجیج، یکی از زیباترین دیدنی‌های کرمانشاه است که به‌دلیل معماری پلکانی و منحصربه‌فرد خود، به «ماسوله سنگی» شهرت دارد. خانه‌های هجیج به‌صورت پلکانی روی دامنه‌های کوه ساخته شده‌ است و پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. این خانه‌ها، به‌شکل مربع یا مستطیل است. خانه‌های هجیج معمولا یک یا دوطبقه دارد و در برخی موارد تا سه ‌طبقه هم ساخته شده است. این خانه‌ها از سنگ و چوب، دیوارهای آن‌ها از سنگ و ملات و سقف آن‌ها هم از چوب بنا می‌شود. سقف خانه‌های روستای هجیج، برای جلوگیری از نفوذ آب و برف به‌شکل شیروانی و از چوب تشکیل شده‌ است. پنجره‌های خانه‌های این روستا، برای جلوگیری از ورود سرما و گرما کوچک و مستطیلی ساخته شده است.
این خانه‌ها، کاربری‌های مختلفی دارد. برخی از آن‌ها مسکونی و برخی دیگر به‌عنوان انبار یا کارگاه استفاده می‌شود.
 

جای‌ های دیدنی روستای هجیج

 
مسجد جامع
مسجد جامع هجیج، یکی از قدیمی‌ترین مساجد این روستاست که در دوره صفویه ساخته شد. این مسجد، معماری زیبا و منحصربه‌فردی دارد که از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است و قدمت و فرهنگ غنی این روستا را به نمایش می‌گذارد. مسجد جامع هجیج در مرکز روستا و در کنار رودخانه سیروان قرار گرفته که یک شبستان بزرگ و یک ایوان کوچک دارد. سقف شبستان، با تیرهای چوبی و پوشش شیروانی پوشانده شده است. دیوارهای مسجد از سنگ و خشت ساخته شده‌ است و تزیینات ساده‌ای دارد. مسجد جامع هجیج در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.
 
کوسه هجیج
کوسه هجیج، یکی از جاذبه‌های مذهبی روستای پلکانی هجیج به شمار می‌رود که در میان مردم این منطقه، بسیار محترم است. این مکان در واقع، آرامگاه سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم(علیه السلام) است که به کوسه هجیج شهرت دارد. بر اساس روایتی، سید عبیدالله در زمان خلافت هارون‌الرشید به‌همراه برادرش اسماعیل برای تبلیغ اسلام به منطقه اورامانات می‌آید. پس از مرگ هارون‌الرشید، سید عبیدالله و برادرش به پاوه می‌آیند و در آنجا ساکن می‌شوند. سید عبیدالله به‌دلیل علم و معنویت خود، در میان مردم پاوه و روستاهای اطراف محترم می‌شود. پس از مرگ وی، در روستای هجیج به خاک سپرده می‌شود. آرامگاه کوسه هجیج در مرکز روستا و در کنار رودخانه سیروان قرار گرفته است. این آرامگاه، یک ساختمان سنگی دارد که در سال ۱۳۸۷ ساخته شده و در داخل این ساختمان، قبر سید عبیدالله و برادرش اسماعیل قرار دارد. مردم روستای هجیج کرمانشاه هر ساله در روز ۲۵ذی‌الحجه، مراسمی به نام «کوسه خوانی» برگزار می‌کنند. در این مراسم، مردم با خواندن اشعار و نوحه‌هایی، به سوگواری سید عبیدالله می‌پردازند.
 
کوه شاهو
کوه شاهو، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین کوه‌های ایران است که در شمال غربی استان کرمانشاه و جنوب استان کردستان قرار دارد. این کوه، از رشته‌کوه‌های زاگرس است و بلندترین قله آن به نام «حویژ خانی» ۳۳۹۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوه شاهو، طبیعت زیبا و چشم‌نوازی را دارد و از جنگل‌های بلوط و زالزالک و درختچه‌های کوهستانی پوشیده شده است. چشمه‌های متعددی در دامنه‌های این کوه وجود دارد که می‌توان به چشمه بل، چشمه هه ره ره، چشمه کانی تره و چشمه تنگیسر اشاره کرد. کوه شاهو از نظر گردشگری اهمیت زیادی دارد و مقصدی محبوب برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی و کمپینگ حساب می‌شود.
 
چشمه بل
چشمه بل، یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های هورامان و غرب ایران است که در دوکیلومتری روستای هجیج پاوه از توابع شهرستان پاوه و در فاصله کمی از رودخانه سیروان واقع شده است و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری می‌دهد و به رودخانه می‌ریزد.
 
چله‌ خانه
چله‌ خانه، یکی از بناهای تاریخی روستای هجیج پاوه است که در زیرزمین مسجد جامع هجیج قرار گرفته و قدمت آن به سده دوم هجری قمری می‌رسد. این مکان، فضایی کوچک و محصور به نظر می‌رسد که در گذشته محلی برای عبادت و ریاضت‌کشیدن صوفیان بوده است.
 
حوض پیر
حوض پیر، یکی از دیدنی‌های کرمانشاه است که در مرکز روستای هجیج و در کنار رودخانه سیروان قرار دارد. حوض پیر، یک حوض قدیمی است که قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌رسد و دو جوی جداگانه زنانه و مردانه دارد. ویژگی‌های این حوض عبارت است از:
 
سد داریان
سد داریان، در فاصله ۲۵کیلومتری شمال غربی پاوه قرار دارد. داریان، یک سد خاکی با هسته رسی است که بر روی رودخانه سیروان ساخته شده و از پی، ارتفاعی ۱۶۹متری دارد که این ارتفاع آن را به یکی از بلندترین سدهای خاکی ایران تبدیل کرده است. سد داریان، در سال ۱۳۹۴ بهره‌برداری شد و کاربردهای متعددی دارد. این سد علاوه بر تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی، برای تولید برق و کنترل سیلاب نیز استفاده می‌شود. این سد با ایجاد دریاچه‌ای زیبا، مقصدی محبوب برای گردشگرانی است که به این منطقه سفر می‌کنند. برای بازدید از سد داریان، باید به روستای هجیج کرمانشاه سفر کنید. این سد، در فاصله کمی از روستا قرار گرفته و برای رسیدن به آن، شما می‌توانید از خودروی شخصی یا تاکسی استفاده کنید.
 
رودخانه سیروان
رودخانه سیروان، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه‌های ایران است که در شمال غربی استان کرمانشاه و جنوب استان کردستان قرار دارد. این رودخانه از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم، وارد کشور عراق می‌شود. سیروان از دو رودخانه اصلی قشلاق و گاوه‌رود تشکیل می‌شود و در مسیر خود رودخانه‌های دیگری مانند: لیله، لوشه، زمکان و دشت حر را هم به خود می‌افزاید. طول رودخانه سیروان حدود ۳۷۰ کیلومتر و وسعت حوضه آبریز آن، حدود ۱۷ هزار کیلومترمربع است. سیروان، به رودخانه دیاله می‌پیوندد و سپس وارد رودخانه دجله می‌شود و در نهایت به خلیج‌فارس می‌ریزد. سیروان از نظر اقتصادی و گردشگری اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این رودخانه، منبع آب مهمی برای کشاورزی و صنعت منطقه حساب می‌شود. برای سفر به رودخانه سیروان، باید به استان کرمانشاه سفر کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط