همه آنچه که باید درباره روستای فردو بدانید

روستای فردو در محدوده کوهستانی جنوب شرقی کهک استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۲۰۷۰ متر است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان خنک و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است. رودخانه فصلی فردو در شرق روستا جریان دارد. مردم روستای فردو به زبان فارسی و با لهجه محلی سخن می‌گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. درآمد اکثر مردم روستای فردو از فعالیت‌های زراعی ودامداری تامین می‌شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. در روستای فردو پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد. مهم‌ترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، لوبیا و عدس است. اراضی این روستا به صورت آبی و دیم کشت می شوند و آب اراضی مزروعی از رودخانه و قنات تامین می‌شود.
1 ساعت و 57 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای فردو بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان قم
شهرستان قم
بخش کهک
دهستان فردو
روستا فردو
جمعیت  ۸۳۹ نفر
مذهب شیعه جعفری
زبان گفتار زبان فارسی با لهجه محلی
ارتفاع از سطح دریا ۲۰۷۰ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۲۵
ره آورد عسل، گندم، جو، لوبیا و عدس

روستای فردو در محدوده کوهستانی جنوب شرقی کهک استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۲۰۷۰ متر است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان خنک و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است. رودخانه فصلی فردو در شرق روستا جریان دارد. مردم روستای فردو به زبان فارسی و با لهجه محلی سخن می‌گویند مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. درآمد اکثر مردم روستای فردو از فعالیت‌های زراعی ودامداری تامین می‌شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. در روستای فردو پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد. مهم‌ترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، لوبیا و عدس است. اراضی این روستا به صورت آبی و دیم کشت می شوند و آب اراضی مزروعی از رودخانه و قنات تامین می‌شود. دیوارهای خانه‌ها ضخیم است و در و پنجره‌های چوبی و آهنی دارند. مصالح عمده به کار رفته در ساخت اکثر واحدها مسکونی آجر، خشت، کاهگل، گچ، سیمان و آهن می‌باشد. شکل خانه‌ها از نوع معیشت و مشاغل خانوار روستایی تبعیت می‌کند؛ مثلا در منازل دامداران علاوه بر فضاهای معمول انبار علوفه و اصطبل نیز وجود دارد سبک سیاق معماری روستا بسیار ساده و در عین حال بسیار زیباست.
 

جای‌ های دیدنی روستای فردو

 
قله برف انبار
قله برف انبار در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قم و در باغ‌های جنوبی روستای فردو از توابع بخش کهک واقع ‌شده است. این رشته‌کوه از شمال به محدوده روستای فردو، از شرق به محدوده وسف (دهکده محققین)، از غرب به محدوده رشته‌کوه پلنگ آبی و از جنوب به محدوده شهرستان دلیجان استان مرکزی منتهی می‌شود. این قله با ارتفاع ۳٬137 متر بلندترین نقطه طبیعی در سرتاسر استان قم محسوب می‌شود و همین ویژگی باعث شده که این منطقه هر هفته شاهد حضور کوهنوردان استان و کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر باشد. وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله برف انبار باعث شده است که برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به‌طوری‌که بعضاً تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف‌های یخ‌زده است، نام «برف انبار» نیز از این ویژگی ناشی شده است. در کوهپایه برف انبار دو چشمه آب سرد در فاصله یک‌صد متری از هم وجود دارند که از دل کوه و سه چال برف خیز برف انبار جریان می‌یابند و به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند. همچنین این چشمه‌ها از معدود چشمه‌های آبی می‌باشند که در تمام طول سال در استان گرمسیر قم، آب جاری دارند و خشک نمی‌شوند. این منطقه در روزهای برفی فصل زمستان به‌جز کوهنوردان، شاهد حضور خانواده‌های قمی و علاقه‌مندان به ورزش اسکی نیز ‌باشد که برای سرخوردن و اسکی روی برف‌های دامنه شمالی و شرقی این رشته‌کوه، راهی ارتفاعات می‌شوند از شمال به محدوده روستای فردو، از شرق به محدوده وسف (دهکده محققین)، از غرب به محدوده رشته‌کوه پلنگ آبی و از جنوب به محدوده شهرستان مین ویژگی باعث شده که این منطقه هر هفته شاهد حضور کوهنوردان استان و کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر باشد. وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله برف انبار باعث شده است که برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به‌طوری‌که بعضاً تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف‌های یخ‌زده است، نام «برف انبار» نیز از این ویژگی ناشی شده است. در کوهپایه برف انبار دو چشمه آب سرد در فاصله یک‌صد متری از هم وجود دارند که از دل کوه و سه چال برف خیز برف انبار جریان می‌یابند و به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند. همچنین این چشمه‌ها از معدود چشمه‌های آبی می‌باشند که در تمام طول سال در استان گرمسیر قم، آب جاری دارند و خشک نمی‌شوند. این منطقه در روزهای برفی فصل زمستان به‌جز کوهنوردان، شاهد حضور خانواده‌های قمی و علاقه‌مندان به ورزش اسکی نیز ‌باشد که برای سرخوردن و اسکی روی برف‌های دامنه شمالی و شرقی این رشته‌کوه، راهی ارتفاعات می‌شونددره مملو از برف‌های یخ‌زده است، نام «برف انبار» نیز از این ویژگی ناشی شده است. در کوهپایه برف انبار دو چشمه آب سرد در فاصله یک‌صد متری از هم وجود دارند که از دل کوه و سه چال برف خیز برف انبار جریان می‌یابند و به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند. همچنین این چشمه‌ها از معدود چشمه‌های آبی می‌باشند که در تمام طول سال در استان گرمسیر قم، آب جاری دارند و خشک نمی‌شوند. این منطقه در روزهای برفی فصل زمستان به‌جز کوهنوردان، شاهد حضور خانواده‌های قمی و علاقه‌مندان به ورزش اسکی نیز ‌باشد که برای سرخوردن و اسکی روی برف‌های دامنه شمالی و شرقی این رشته‌کوه، راهی ارتفاعات می‌شوند خشک نمی‌شوند. این منطقه در روزهای برفی فصل زمستان به‌جز کوهنوردان، شاهد حضور خانواده‌های قمی و علاقه‌مندان به ورزش اسکی نیز ‌باشد که برای سرخوردن و اسکی روی برف‌های دامنه شمالی و شرقی این رشته‌کوه، راهی ارتفاعات می‌شوند.
 
آبشار باغچه نبات
آبشار باغچه نبات نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب روستای فردو است. این آبشار اگرچه بعضی مواقع به‌عنوان آبشار خاوه نیز شناخته می‌شود اما باید گفت که این مکان در محدوده روستای فردو است و مسیر تردد به این آبشار از روستای فردو به طول تقریبی 2 کیلومتر عبور می‌کند؛ که مکان مناسبی برای پیاده‌روی را برای دوستداران طبیعت به وجود آمده است.
 
امامزاده باوره
امامزاده باوره یا بوره به ‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای فردو شناخته می‌شود. این امامزاده بر فراز کوهی در 6 کیلومتری جنوب ‌روستای ‌فردو و در باغ باوره قرار دارد. ساختمان امامزاده از خشت و سنگ ساخته‌شده و بر فراز آن، گنبد خشتی‌ای به‌دوراز هرگونه کاشی‌کاری و تزیین احداث گردیده که حکایت از سادگی و صمیمیت می‌کند. زیارتگاه شامل دو بقعه است که هر یک مدفن دو امامزاده به نام‌های محمد و حسین، حلیمه خاتون و زینب خاتون از نوادگان امام کاظم (علیه‌السلام) هستند. در میان هر بقعه دو صندوق منبت‌کاری شده بر روی قبور نصب‌شده که از آثار هنری سده یازدهم هـ. ق به شمار می‌رود. بقعه به شکل مستطیل و به ابعاد 16×6 متر با دو رواق روباز است که اولى به‌صورت هشت‌ضلعی و دومى به‌صورت عرقچینى است. درِ بقعه از جانب شمال باز مى‏شود و درى نیز در جانب جنوب دارد که به نظر می‌رسد درگذشته شامل دو اتاق متصل‌به‌هم بوده که در سالیان اخیر، دیوار حائل برداشته‌شده است. اطراف امامزاده با انواع درختان گردو و سنجد و صنوبر آباد شده است که بر صفای امامزاده می‌افزاید و محلی برای استراحت گردشگران و زائران فراهم می‌آورد... در سال‌های اخیر اقداماتی جهت توسعه و فضاسازی این امامزاده صورت گرفته است.
 
گلزار شهدای
یکی از شهرت‌های روستای فردو، تعداد بالای شهدایی است، که در جنگ تحمیلی در راه وطن داده است. طبق گفته ساکنان روستا، بیشترین تعداد شهید را بین کل روستاهای کشور، تقدیم انقلاب کرده است. از این ‌رو مقبره شهدای فردو به ‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگر پذیر، مطرح است. از دیگر آثار گردشگری روستای فردو می‌توان به بعضی آثار تاریخی همچون قبرهای تاریخی واقع در گورستان روستای فردو یا برخی خانه‌های سنتی و بافت روستا و همچنین صنایع‌دستی ساکنان روستا همچون گلیم و قالی اشاره کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.