ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

جناب آقای ابوالفضل رنجبران فارغ التحصیل رشته گرافیک و عضو انجــمن هنـــرهای تجســمی کشور و همچنین عضو کانـون هنرمنـدان ایـرانــی با پرتال فرهنگی راسخون گفتگوی اختصاصی داشتند. با ما همراه باشید.
2 ساعت و 4 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه شونده : ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)
در خدمت جناب آقای ابوالفضل رنجبران طراح گرافیست و پژوهشگر تاریخ هنر هستیم، آقای رنجبران از اینکه فرصتی رو در اختیار ما قرار دادید تا سیری در زندگی هنری شما داشته باشیم بسیار سپاسگزاریم. کمی از خودتان بفرمایید. تاریخ و محل تولدتان را هم بفرمایید؟
بنده فرزند اول و متولد هفتم مهرماه ۱۳۶۹ در یک خانواده مذهبی و هنردوست در شهر مقدس قم بر خوان ضیافت ملیکه‌ی مُلک ولایت حضرت فاطمه معصومه(س) در این سرا به مهمانی نشستم.
پدرم کارمند بود اما در جوانی و نوجوانی خدمت اساتید طراحی و نقاشی مدتی به تمرین پرداخته بود و به طراحی فرش علاقه خاصی داشت، و تا حد زیادی با نقوش اسلیمی آشناییت داشت و در ساعات فراغت اجسامی که در محیط پیرامون بودند را به تصویر می‌کشیدند
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

در دوران کودکی به لحاظ هنری برای شما چه اتفاقی افتاد؟
از همان کودکی به خاطر دارم که به دلیل هنردوستی خانواده‌ام علی الخصوص پدر و دایی‌ام ذوق هنری بنده تشدید می‌شد تا جایی که به یاد دارم بعد از بازی‌های کودکانه پدرم برای سرگرم کردنم با انواع ابزار طراحی مانند: گواش، آبرنگ، مداد شمعی و پاستیل برایم اجسام محیط پیرامون را طراحی می‌کرد، مثل یک گلدان و کتاب قرآن که در طاقچه منزل داشتیم، همان جا بود که من ذوق خاصی را به این طراحی ها نشان میدادم و پدرم متوجه علاقه بنده به این هنر شد و هنگامی که به خدمت دایی‌ام می رفتم و آثار خطاطی ایشان بر در و دیوار خانه چشم نوازی می‌کرد را می‌دیدم و معمولاً ایشان به اکثر اقوام تابلوی خوشنویسی با مضامین مذهبی و اسماء متبرکه هدیه می دادند، و هر وقتی به مهمانی اقوام میرفتیم صاحب خانه می‌گفت ببینیم شما بزرگ میشوی به دایی خود میروی که چنین خط خوش و زیبایی دارد، بعد به شوخی و با تبسم می‌گفتند از قدیم گفتند بچه حلال زاده به دایی‌اش میرود! خب این حرفها برایم جذاب بود اینجا بود که سوالاتم از پدرم در عرصه طراحی و نقاشی از دایی‌ام راجع به خط و خطاطی شروع شد.
یادم می آید که دایی‌ام به اکثر خطوط آشنایی داشت اما سالها بعد که اسامی خطوط را از ایشان آموختم متوجه شدم که ایشان خط ثلث را بهتر از خطوط دیگر مینویسد، البته خطوط دیگری هم چون نسخ و نستعلیق بود، اما چون موضوع خطاطی ایشان غالبا اسماء متبرکه  بود از خط ثلث بیشتر استفاده میکردند.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

دوران ابتدایی چگونه گذشت؟
پس از مدتی در دوران ابتدایی پدرم مرا به خدمت استاد محمدی فرستاد که ایشان هم بر رنگ و نقش و طرح و خطاطی به خصوص خط نستعلیق و شکسته نستعلیق مهارت خاصی داشتند که پنجره جدیدی برایم به سوی هنر باز شد اینجا می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که دوران کودکی دوران طلایی جهت آموزش می‌باشد زمینه سازی شکوفایی استعداد‌های هنری باید از همان کودکی شکل بگیرد و توجه و تشخیص درست و آگاهانه والدین نقش به سزایی در این امر دارد و در همان دوران ابتدایی و راهنمایی  بنده در خدمت استاد محمدی که عضو انجمن هنری استان بود آموزش طراحی و نقاشی دیدم. ایشان روزهای فرد کلاس خوشنویسی داشتند و روزهای زوج کلاس طراحی و نقاشی، گاهی پیش می آمد که در روزهای فرد که نوبت کلاس خوشنویسی بود، از سر کنجکاوی در کلاسهای ایشان حضور پیدا میکردم.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

از نحوه ورودتان به رشته گرافیک بفرمایید. چگونه بود؟
در دوران راهنمایی به دلیل آموزش‌هایی که در کلاس استاد محمدی دیده بودم توجه معلمان هنر به من جلب شد به یاد دارم قبل از ورود معلمان به کلاس بر روی تخته سیاه طراحی زیبا از منظره‌ای با گچ می‌کشیدم که به محض ورود افراد به کلاس منظره طراحی شده بر تخته سیاه جلوه نمایی می‌کرد. برای اولین بار معلم هنر سوم راهنمایی خطاب به من گفتند در سال بعد که همه شما ملزم به انتخاب رشته می‌باشید بهتر است  رشته طراحی و گرافیک را انتخاب کنم.
گرافیک!!! اسم این رشته برایم جلب توجه کرد و از ایشان خواستار توضیحات بیشتری شدم و فردای آن روز خدمت استاد محمدی رسیدم و ماجرا را برای ایشان شرح دادم ایشان هم نظر معلم را تایید کرد و یادم هست فرمودند: پدر گرافیک ایران استاد مرتضی ممیز است، و کتابی که آثار ایشان بود را از کتابخانه شخصی‌اش برایم آوردند، و گفتند این لوگوها و نشانه‌های تجاری هست که استاد ممیز طراحی کرده... و بعد موضوع را به پدرم گفتم برخی از اقوام که خود از دبیران، دبیرستان بودند به پدرم گفته بودند که رشته‌های انسانی و تجربی و ریاضی بهتر از هنرستان و گرافیک است اما پدرم به علاقه من احترام گذاشت و پیگیر انتخاب بهترین مدرسه برای تحصیلم شد هنگام انتخاب رشته در جلسه مدرسه همه اولیا گفته بودند ابزاری چون رایانه برای فرزندان شما جزو ضروریات این رشته می‌باشد به یاد دارم آن زمان هنوز رایانه شخصی در خانه‌ها فراگیر نبود و بهمراه والدینم به محض ثبت نام اقدام به خرید رایانه کردیم.
پس از ورودم به این رشته تا زمانی که دروس تخصصی شروع نشده بود احساس مُبهم داشتم به محض شروع دروس تخصصی از جمله کلاس‌های طراحی و عکاسی، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنر ایران و جهان کلاس‌های کارگاه چاپ دستی کلاس‌های علوم مناظر و مَرایا و شروع کلاس‌های اصول صفحه آرایی علی الخصوص کتاب خط در گرافیک استاد مسعود نجابتی فضای تحصیلی برایم جذاب شد.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

از نحوه ورودتان به بازار کار بفرمایید‌؟
قبل از ورود به رشته گرافیک پس از ثبت نام با راهنمایی استاد محمدی به کلاس‌های تخصصی فتوشاپ رفتم همین کلاس‌ها موجب شد تا قبل از شروع دروس گرافیکی بتوانم ایده‌های خود را در نرم‌افزار فتوشاپ پیاده‌سازی کنم و نزد اساتید خود ببرم، اوایل هنرستان بود که به درخواست یکی از دوستانم به یک کانون آگهی و تبلیغاتی معرفی شدم همانجا بود که اطلاعات خوبی در زمینه تولید آثار گرافیکی و چاپ اُفست و چاپ دیجیتال آموختم.
در همان روزها بود که یکی از اقوام در کتاب فروشی کار میکرد، روزی برای سر زدن به ایشان به کتاب فروشی رفتم، همانجا بود که صاحب انتشارات خطاب به بنده گفت ما نیازمند یک فروشنده کتاب در فروشگاهمان هستیم؛ گفتم من رشته گرافیک میخوانم و دلم میخواهد مانند اساتیدم چون استاد مسعود نجابتی طراحی جلد انجام دهم، ناشر با من شروع به صحبت کرد و گفت از طرح جلد چه میدانی؟ گفتم آن قدری که به ما آموزش دادند، بعد ایشان به بنده پیشنهاد طرح جلد نهج البلاغه در سال ۱۳۸۴ سفارش داد که با کمک اساتیدم توانستم در همان سال اولین اثر هنری خود را به چاپ با تیراژ 5000 برسانم و از آن کسب درآمد کنم، خب حس خوبی داشتم وقتی برای اولین بار اسمم به عنوان طراح جلد روی کتاب چاپ شده بود و...
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)
 
اولین رتبه کشوری خود را در چه سالی کسب کردید؟
بعد از چاپ کتاب نظر برخی از ناشرین به بنده جلب شد و کم و بیش سفارشاتی ارجاع می‌شد همراهی و راهنمایی اساتیدم در تنظیم و ترتیب و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند در کنار برقراری رابطه صمیمانه و دوستانه و ایجاد فضای به دور از تشریفات برای کسب هنر و دانش هنری موجب شد تا در سال ۱۳۸۶ بتوانم دو رتبه اول کشوری در بخش طراحی پوستر را کسب کنم که خود؛ زمینه ساز کسب مقامات بعدی در آینده شد.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

 
از اساتید خود بگویید؟ نحوه آموزشی و اخلاقی آنها چگونه بود؟
چیزی به جز فروتنی در تعلیم و تربیت، اخلاص و ادب و اخلاق حرفه ای از آنها بیاد ندارم و ...

استاد مسعود نجابتی که از افراد شاخص این رشته و بنیانگذار خط در گرافیک به شمار می‌رود و معرف حضور همگان است، ایشان استادی شایسته و دلسوز با نگاهی امروزی و با تسلط کافی بر اصول و قواعد خط و خوشنویسی و فنون گرافیکی و شاگرد پروری توانست بنده را تحت تاثیر آثار خود قرار دهد و در بخش تایپوگرافی از ایشان بهره برده‌ام.

استاد عبدالرسول یاقوتی هم در خط ثلث و هم در خطوط گرافیکی و همچنین در تاریخ هنر ایران و جهان و رنگ شناسی از نوابغ هنری به شمار می‌رود ایشان در تعلیم و آموزش بنده نقش بسزایی داشتند، استاد یاقوتی همیشه از شهرت گریزان بود و دوست داشت وقت خود را در کشف استعداد شاگردانش بپردازد، ایشان یک هنرمند تمام عیار از نظر اخلاقی و هنری بود.

استاد سید حسن موسی‌زاده از طراحان برجسته گرافیک ایران در زمینه طراحی پوستر با تصویر و عکاسی و کاریکاتور که معرف اهل هنر می‌باشند، ایشان در ایده پردازی بنده نقش بسزایی داشتند.

استاد دکتر ابوالفضل خزاعی و استاد ناصر طاووسی نیز از اساتید برجسته خوشنویسی کشور می‌باشند که در زمینه خطاطی و شناخت اصول کامل خط زحمات بسیاری برایم کشیده‌اند.

استاد خسروی که از اساتید طراحی و نقاشی ما بودند ایشان توانستند تمام فنونی که قبلاً بنده در محضر استاد محمدی آموخته بودم را به تکامل برساند.

 اگر بخواهیم از همه اساتید یاد کنیم در این مقاله نمی گُنجد و برای همه اساتیدی که در پیشرفت و خلق آثار هنریم یاری‌ام نموده‌اند کمال تشکر را دارم.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

کدام یک از اساتید بیشترین تاثیر را چه از نظر هنری و چه از نظر شخصیتی روی شما داشته است؟
همه اساتید یاد شده مانند گلهای زیبای گلستان می‌باشند که هر یک از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را چه در مسائل هنری چه در ابعاد اخلاقی دارند و بنده افتخار شاگردی این اساتید را دارم و نمی‌توانم بگویم کدام یک از اساتید بیشترین تاثیر را داشته‌اند، و بنده از نظر شخصیتی به اندازه ظرفیت وجودی خودم از هر یک از اساتید مطالب اخلاقی و ادبی و هنری را آموخته‌ام،  هرچند که همه اساتیدم برای استاد مسعود نجابتی جایگاه ویژه‌ای را قائل بودند و اکثراً سفارش میکردند که جهت پیشرفت، همیشه نگاهی به دستان هنرمند ایشان داشته باشیم، زیرا استاد مسعود نجابتی از نوابغ هنری که اتصالی بین هنر سنتی و ابزار مدرینته، نرم افزارهای گرافیکی، سواد عِلمی و عَملی بالا، شخصی با اخلاص، اخلاق منعطف و صبورانه در رشد و تربیت شاگردانشان داشتند.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

در خلق آثار هنری خود که موفق به کسب رتبه‌های اول کشوری شده‌اید سعی کردید از چه سبکی استفاده کنید؟
سبک کاری بنده بیشتر تایپوگرافی می‌باشد، البته آثاری هم که ترکیب خط و عکس هست دارم، اما بیشتر تمرکز روی تایپوگرافی است. اما بنا به سفارش استاد عبدالرسول یاقوتی که می‌فرمودند در زمینه تولید آثار هنری همیشه به نکات ارزشمند استاد مسعود نجابتی توجه و تفکر داشته باشید.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

چرا اغلب آثار شما از سبک تایپوگرافی و موضوعات مذهبی خلق شده است؟
 هنر خط از ازل، قدسی و معنوی بوده است و با حال و هوای مذهب آمیخته شده از آنجا که خط در اسلام اهمیت زیادی دارد با پیشینه و قدمت طولانی است و به نظرم هنوز هم جای پیشرفت و شکوفایی دارد.
 
از نظر شما یک اثر گرافیکی مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
 هر اثری که بتواند با جامعه ارتباط برقرار کند و کاربردی باشد و انتقال پیامی را به آحاد مردم داشته باشد و صرفاً اثر هنری که جایش در موزه‌ها نباشد، بهترین اثر گرافیکی است.

علت موفقیت و آثار فراوان شما چه می‌باشد؟
هنر مانند چشمه‌ای خودجوش می‌باشد که علاقه به تولید آثار هنری را در هنرمند به جریان می‌اندازد پس علاقه و پشتکار موجب ازدیاد آثار می‌شود.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

آیا در خلق آثار هنری از هنرمندان دیگری هم کمک می‌گیرید؟
بله، اقیانوس هنر بسیار پهناور می‌باشد و هر کس تخصص خود را دارد، مثلا در زمینه طراحی جلد که نیازمند تصویرسازی و نقاشی باشد می‌بایست از هنرمندان دیگر استفاده کنیم.
 
اولین کسب مقام کشوری و اولین دیپلم افتخاری که کسب نموده‌ای در چه سالی و چه جشنواره‌ای بود؟
اولین مقام اول در سال 1386 بود و در سال ۹۰ در جشنواره پوستر انتظار شهر اصفهان موفق به کسب دیپلم افتخار شدم.
ابوالفضل رنجبران (گرافیست)
اثر ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

جناب ابوالفضل رنجبران به عنوان اخرین سوال، مختصری از افتخارات کسب نموده‌ خود را ذکر بفرمایید؟ 
کسب دیپلم افتخار در جشنواره مهدویت، کسب رتبه اول در جشنواره پوستر انتظار، کسب دیپلم افتخار، آموزشگاه سینمائی مهان، کسب مقام اول استانی در جشنواره هنری آموزش و پرورش، کسب رتبـه اول کشوری در یادواره پیامبـر اعظم(ص)، کسب مقـام دوم در جشنواره فرهنگی وهنری، کسب مقــام دوم در جشنواره طلیعه ظهور،کسب مقـام سوم در جشنواره ملی کریمه اهل بیت، کسب رتبه دوم در بین المللی جشنواره رمضان،کسب مقام دوم در جشنــواره آینده روشن، کسب رتبه برتر در جشنواره ملی فرهنگی هنری طلیعه،کسب مقام دوم در پنجمین جشنواره ملی هنری کریمه، کسب لوح تقدیر در جشنواره جهــانی نوروز، کسب لوح تقدیر در جشنواره بیـن المـللی قرآن الکریم، کسب لوح تقدیر در جشنواره قربان تا غدیر بیرجند، کسب لوح تقدیر در جشنواره ملی آستان قدس رضوی، کسب لوح تقدیر در جشنواره قرآنی گیـــلان، کسب لوح تقدیر در جشنواره حروف نگاری تهران، تقدیر شده از طرف مدیر خانه گرافیک اصفهان، تقــــدیر شــده از طرف ستاد هماهنگی جشنواره مهدوی، تقـدیر شـده از طرف دبیـر موســسه تجسـمـی معاصر، تقدیر شده از طرف مدیرکل خانه هنرمندان ایران، تقدیر شده از طرف معاون پرورشی و تربیت بدنی، تقدیر شده از طرف قائم مقام جشنواره هنری جوان، تقدیر شده از طرف مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران، تقدیر شده از طرف مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان، تقدیر شده از طرف مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، تقدیر شده از طرف مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، تقدیر شده از طرف مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانیبا، تقـدیر شــده از طرف ریاست موسسه آینده روشن، تقدیر شده از طرف ریاست سازمان آموزش و پرورش استان و کشور، تقدیر شده از طرف رئیس نمایشگاه بین المللی تهران، تقدیر شده از طرف مدیر عامل سازمان زیبا سازی تهران، تقدیر شده  از طرف دبیرکل جشنواره ملی ایرانی، تقدیر شده از طرف مدیر عامل موسسه فرهنگی صبا، تقدیر شده از طرف مدیر مرکز هنرهای تجسمی، تقدیر شده از طرف ریاست نمایشگاه حروف نگاری تهران، تقدیر شده از طرف مدیر خانه‌ی هنرمندان ایران، تقدیر شده از طرف دبیر بین المللی عکس اسلامی، تقدیر شده از طرف ریاست فرهنگسرای نیاوران، تقدیر شده از طرف جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تقدیر شده از طرف دبیر اجرایی جشنواره رضوی، راه یافته در اولین دوسالانه بین المللی پوستر جهان اسلام، راه یافته در دومین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام، راه یافته در اولین سوگواره پوستر عاشـــورایی، راه یافته در نمایشــگاه جهــانی اسمـــاءالحسنی، راه یافته در پنجمین سوگـواره پوستـــر عاشـــورایی، راه یافته در جشنـواره جـوان ایـرانـی، راه یافته در پنجمین نمایشگاه تجسمی هنـر جوان، راه یافته در اولین نمایشگاه طراحی پوستر رمضان، تهران، راه یافته در هشتمین نمایشگاه بین المـللی بسم الله، راه یافته در جشنواره دوســالانه جشنــواره پوستر طلوع، راه یافته در اولین نمایشگاه طراحی پوستر رمضان تهران، راه یافته در هشتمین نمایشگاه بین المـللی بسـم الله و ...
ابوالفضل رنجبران (طراح و گرافیست، پژوهشگر تاریخ هنر)

هر فرد برای انجام فعالیت به دو بال دانش و انگیزه نیاز دارد که موفقیت شما در هنر گواهی بر استعداد، اشتیاق و تلاش شماست، لذا موفقیت‌های شما را صمیمانه تبریک عرض می‌کنیم. و در پایان با آروزی سلامتی برای شما و جامعه هنری متعهد، از اینکه فرصتی را جهت گفت و گو با پرتال فرهنگی راسخون، اختصاص دادید، کمال تشکر را داریم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.