جوان و اعتماد به نفس

زماني که در يکي از جلسات بحث و انتقاد جوان، از حضار سؤال شد که «اعتماد به نفس» چيست؟ اين پاسخ ها ارائه گرديد: شکست ناپذير بودن، آلوده نکردن نفس به گناه، قناعت، خودشناسي، درک منزلت معنوي، خودباوري، اظهار رضايت در حضور جمع، توانايي ابراز وجود و مطرح نمودن شخصيت به صورت متعادل.
سه‌شنبه، 18 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوان و اعتماد به نفس

جوان و اعتماد به نفس
جوان و اعتماد به نفس


 






 
زماني که در يکي از جلسات بحث و انتقاد جوان، از حضار سؤال شد که «اعتماد به نفس» چيست؟ اين پاسخ ها ارائه گرديد: شکست ناپذير بودن، آلوده نکردن نفس به گناه، قناعت، خودشناسي، درک منزلت معنوي، خودباوري، اظهار رضايت در حضور جمع، توانايي ابراز وجود و مطرح نمودن شخصيت به صورت متعادل.
عبارت اخير، شايد بتواند تصوير کامل و دقيق تر ي از مفهوم «اعتماد به نفس» جوان ارائه دهد.
بررسي مناسباتي که اعتماد به نفس با ساير ويژگيهاي شخصيتي دارد، معرفي آنها به نسل جوان، مي تواند در ايجاد جاذبه بيشتر براي دستيابي به اين پديده مؤثر واقع شود. و جايگاه واقعي و ارزش راستين اعتماد به نفس را به خوبي ترسيم نمايد.

شمه اي از تأثيرات اعتماد به نفس عبارتند از:
 

1- اعتماد به نفس، موجب ثبات شخصيت و پايداري جوان در قبال دشواري ها و تنگناهاي زندگي مي شود.
2- جوانان معتمد به نفس، در جلب اعتماد ديگران به خويشتن، موفق تر از ديگران عمل مي کنند. زيرا رفتار اين عده از جوانان، به گونه اي آکنده از اطمينان، به آرامش و تدبير است که نظر موافق ديگران را جلب مي کند.
3- برخورداري از خصيصه «اعتماد به نفس» زمينه بروز خلاقيتها و ظرفيتهاي دروني نسل جوان را فراهم مي نمايد، زيرا توانايي هاي ذاتي در شرايطي به ظهور مي رسند که فرد اولين گام را در اين راه که همان خودباروي است. بردارد و در نتيجه هم نسل جوان به خود شکوفايي دست مي يابد و هم بر مجموع دستاوردهاي علمي و پژوهشي جهان معاصر افزوده مي شود.
4- تفهيم اعتماد جوانان به ديگران، نيز از جمله مواردي ارزشمندي است که در پرتو اعتماد به نفس اين نسل تحقق مي يابد. علت آن را بايد در خوش بيني و مثبت نگري اين عده از جوانان، جستجو کرد. آنان که به ديگران اعتماد مي کنند، براي روابط سالم و منطقي خود با افراد، نقطه شروع خوبي يافته اند و ديگران را برمي انگيزند تا متقابلاً حس اعتماد خود را به جوانان اثبات نمايند.

شيوه هاي ايجاد و تقويت اعتماد به نفس
 

1- نکته مهمي که بايد به جوانان تفهيم نمود، اين است که اعتماد به نفس، پديده اي اکتسابي است نه ذاتي. لذا هر جواني که خود را در اين مورد ضعيف و ناتوان مي يابد، مي تواند با استفاده از روش هاي علمي و با روحيه اميدواري براي تغيير شخصيت خود، طرحي نو درافکند.
2- شناخت توانايي هاي نسبي، راه را براي پرورش آنها باز مي کند. اطرافيان جوان مي توانند او را از حيث قابليتهايش اطمينان بخشد تا به مرور زمان، وي بتواند با کفايت هاي شخصي اش رابطه منطقي برقرار کند.
3- بهره گيري از جوانان از روش «تلفيق درماني» او را براي غلبه بر ضعف هاي وجودش ياري مي دهد. ضروري است به هنگام خطور افکار منفي، فرد بلافاصله انديشه ي مثبتي را درباره ي خويش مشخص کرده و آن را به ذهن خود تلفيق کند.
4- قرار گرفتن جوانان در موقعيت هاي جدي و نسبتاً دشوار به مراتب آنها را بيش از گريز از موقعيت به مرزهاي اعتماد به نفس نزديک مي کند. بايد به جوانان فهماند که به جاي فرار از مسأله بايد راه روبرو شدن با مسأله را جستجو کرد تا حاصل آن موفقيت و رشد و اعتماد به نفس باشد.
5- دانش افزايي عمومي و فراگيري مهارتهاي زندگي، روش مطمئن ديگري در کسب اعتماد به نفس و تقويت آن، محسوب مي شود، جوانان هر چقدر بيشتر در مورد زندگيشان بدانند، بهترمي توانند، با مشکلات آن روبرو شوند.
6- مطالعه زندگينامه بزرگان و انديشمندان و نام آوران عرصه هاي علم و انديشه و ادب و هنر، از دو جهت مي تواند براي جوانان، سودمند واقع شوند. از يک سو، راه و روشي را به آنان مي نماياند که ديگران رفتند و به مقصود رسيدند و از سوي ديگر چون مشاهير و نخبگان، آکنده از سختي و مشحون از درد و رنج بوده است، جوان و قشرهاي ضعيف و متوسط جامعه را براي نيل به موفقيت، ترغيب مي کند.
7- از بين بردن فضاي غير اخلاقي عيب جويي و تمسخر ديگران که در نزد برخي از افراد مشاهده مي شود، راه پرورش اعتماد به نفس نسل جوان را هموار مي کند.
8- نيروي توکل به خدا و ايمان عميق مذهبي، جوانان را براي کنار آمدن با مشکلاتشان و تحمل شدائد، تقويت مي کند. آنها احساس مي کنند، ديگر تنها نيستند، بلکه قادر ازلي در کنار آنان حضور دارد.
منبع: نشريه جوانان امروز- ش 2076



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.