برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر

با وجود آنکه ايجاد يک شبکه کامل خانگي نسبتاً ارزان و آسان است، اما همه کاربران نيازي به انجام اينکار ندارند. خوشبختانه اين امکان وجود دارد که يک شبکه ابتدائي را با اتصال دو کامپيوتر به يکديگر، بدون نياز به سخت افزارهاي اضافي ايجاد نمائيد. اين وضعيت به شما امکان مي دهد تا يک اتصال اينترنت و همچنين فايلهاي خود را در بين دو
شنبه، 6 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر

 برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر
برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر


 





 
با وجود آنکه ايجاد يک شبکه کامل خانگي نسبتاً ارزان و آسان است، اما همه کاربران نيازي به انجام اينکار ندارند. خوشبختانه اين امکان وجود دارد که يک شبکه ابتدائي را با اتصال دو کامپيوتر به يکديگر، بدون نياز به سخت افزارهاي اضافي ايجاد نمائيد. اين وضعيت به شما امکان مي دهد تا يک اتصال اينترنت و همچنين فايلهاي خود را در بين دو سيستم مورد نظر به اشتراک بگذاريد (در واقع، هر کاري که مي توانيد با يک شبکه استاندارد انجام دهيد).
دو گزينه اصلي براي ايجاد چنين شبکه اي وجود دارند: استفاده از يک کابل Crossover و يا برقراري يک ارتباط بي سيم. در اکثر موارد، استفاده از کابل Crossover مناسب تر خواهد بود زيرا بالاترين سرعت انتقال داده ها را فراهم مي کند و در حال حاضر اکثر قريب به اتفاق کامپيوترها به اتصالات اترنت توکار مجهز مي باشند. در نتيجه، شما براي اين کار به هيچ سخت افزار اضافي (البته به غير از کابل مربوطه) نياز خواهيد داشت. ما در اين مقا له، شما را با هر دو روش اتصال کابلي و بي سيم دو کامپيوتر به يکديگر آشنا خواهيم کرد.

قدم 1
 

آسانترين روش براي ايجاد يک شبکه ابتدائي که از دو کامپيوتر تشکيل شده، استفاده از يک کابل Crossover است. در حاليکه اين کابل در نگاه اول شباهت بسيار زيادي به يک کابل شبکه اترنت استاندارد دارد، اما در واقع تا حدودي با آن متفاوت است. يک نگاه دقيق تر به اتصالات انتهاي کابل آشکار خواهد کرد که چيدمان سيمهاي کابل جابجا شده اند و رنگها با ترتيب متفاوتي نسبت به يک کابل استاندارد قرار گرفته اند. با اينحال، تفاوت ظريف آرايش سيمها در اين دو نوع کابل به سختي قابل مشاهده مي باشد، بنابراين در هنگام خريد يک کابل بايد مطمئن شويد که نوع مناسبي را درخواست کرده ايد. کابلهاي Crossover با همان قيمت کابلهاي شبکه استاندارد ارائه مي شوند و احتمالاً نيازي نيست که چنين کابلي را با طول بسيار بلندي خريداري کنيد.

 برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر

قدم 2
 

مرحله بعدي، برقراري ارتباط فيزيکي مابين دو کامپيوتري است که بايد شبکه سازي شوند. اينکار به معناي اتصال يک انتهاي کابل Crossover به سوکت شبکه يکي از کامپيوترها و سپس اتصال انتهاي ديگر آن به درگاه شبکه کامپيوتر ديگر است. اين چيدمان عموماً زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که بخواهيد تنها فايلها و يک اتصال اينترنت را در بين سيسمتها به اشتراک بگذاريد. شما مي توانيد از يک مودم عادي براي اتصال يک کامپيوتر (که تحت عنوان ميزبان شناخته مي شود) به اينترنت استفاده نمائيد، در حاليکه کامپيوتر ديگر مي تواند از طريق شبکه کابل Crossover به اينترنت دسترسي پيدا کند. براي اين منظور، تنظيمات شبکه هر يک از سيستمها بايستي بطور صحيح پيکربندي شده باشند.

قدم 3
 

در ويندوز ويستا، پانل کنترل Network Connections را باز کنيد. آيکن اتصال شبکه شما نشان مي دهد که کابلي به آن متصل نشده است (حتي با وجود آنکه کابل را به درگاه شبکه سيستم متصل کرده ايد). براي دسترسي به اين آيکن در ويندوز ويستا، Network and Sharing Center را از پانل کنترل ويندوز باز کرده، بر روي اتصال شبکه مربوطه دو بار کليک نموده، در جعبه محاوره اي که باز مي شود بر روي Properties کليک کرده و نهايتاً بر روي يکي از وروديهاي فهرست با عنوان Internet (Protocol(TCP/IP يا Internet Protocol Version 4 دو بار کليک نمائيد. گزينه "Use the following IP address" را انتخاب کرده و سپس آدرس IP اولين کامپيوتر را به 1، 0، 168، 192 تغيير دهيد. اجازه بدهيد Subnet mask به همان صورت 0، 255، 255، 255 باقي بماند. سپس، هر دو گزينه Default Gateway و Preferreed DNS Server را به 1، 0، 168، 192 تغيير دهيد. بر روي کامپيوتر دوم، آدرس IP را به 2، 0، 168، 192 تغيير داده و باز هم Subnet mask را بصورت 0، 255، 255، 255 و همچنين Preferred DNS, Default Gateway server را بصورت 1، 0، 168، 192 تنظيم نمائيد. پس از اتمام پيکربندي تنظيمات شبکه، بر روي OK کليک کنيد تا بتوانيد از اطلاعات بعدي اين مجموعه براي به اشتراک گذاشتن فايلها، چاپگرها و اتصال اينترنت خود استف اده نمائيد.

 برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر

قدم 4
 

گزينه بعدي براي ايجاد يک شبکه بدون نياز به يک روتر، استفاده از آداپتورهاي شبکه بي سيم است. راه اندازي يک شبکه بي سيم نيز تا حدود زيادي به همان مراحلي شباهت دارد که براي راه اندازي يک شبکه کابلي دنبال کرديم و به شما اجازه مي دهد تا يک اتصال شبکه واحد را به اشتراک بگذاريد. مزيت ايجاد يک شبکه بي سيم (گذشته از حذف نياز به کابل Crossover)، اين واقعيت است که کامپيوترهاي متعددي مي توانند به آن ملحق شوند و صرفاً به دو سستم محدود نخواهد بود. تمام چيزي که شما براي ايجاد چنين شبکه اي به آن نياز داريد، يک کارت شبکه بي سيم و يا آداپتور شبکه بي سيم USB است.

قدم 5
 

پس از نصب آداپتورهاي مناسب، راه اندازي شبکه بي سيم در دو سسيتم عامل ويندوز XP و ويندوز ويستا تا حدودي متفاوت خواهد بود. در ويندوز XP، پانل کنترلNetwork Connections را باز کرده، بر روي آيکن آداپتور شبکه بي سيم کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد. به برگه Wireless Networks رفته و بر روي کليد Add در قسمت پائين جعبه محاوره اي کليک نمائيد. گزينه "This is a computer-to-computer ad hoc) metwork)" را در پايين جعبه محاوره اي فعال کرده و گزينه "The key is provided for me automatically" را غيرفعال نمائيد. نام شبکه را در فيلد SSID وارد کرده، نوع رمزگذاري (Encryption) مورد استفاده را انتخاب نموده و سپس يک کلمه رمز را براي محافظت از آن وارد کنيد. دو بار بر روي ok کليک نمائيد. حالا ساير کامپيوترهائي که يک آداپتور بي سيم داشته باشند خواهند توانست با اين سي ستم ارتباط برقرار کنند.

 برقراري ارتباط دو PC، بدون استفاده از يک روتر

قدم 6
 

اگر بر روي کامپيوتر اصلي از ويندوز ويستا استفاده مي کنيد، مراحل کار اندکي متفاوت خواهند بود. پانل کنترل Network and Sharing Center را باز کرده و سپس بر روي لينک "Setup a connection or network" کليک نمائيد گزينه "Set up a wireless ad hoc (computer- to-computer) network را از فهرست انتخاب کرده و سپس دوبار بر روي Next کليک نمائيد. همانطور که در مرحله قبل توضيح داديم، نام شبکه را وارد کرده، نوع رمزگذاري را انتخاب نموده و سپس يک کلمه عبور را پيش از کليک بر روي Next وارد کنيد. بر روي Close کليک نموده و سپس از آداپتور بي سيم يک کامپيوتر ديگر براي شناسائي و برقراري ارتباط با شبکه (با تامين کليد شبکه، هنگاميکه از شما خواسته مي شود) استفاده کنيد.
منبع:بزرگراه رايانه، شماره 123



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.