مشخص نبودن زمان ظهور

اگرچه اصل ظهور و نشانه هاى نزدیك شدن آن ، از امور مسلم و قطعى است ، ولى بنا به مصالحى ، زمان ظهور، مشخص نشده است و هیچ كس ، جز خداوند از وقت دقیق آن آگاه نیست . بارها اصحاب از امامان (علیهم السّلام) در...
سه‌شنبه، 7 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشخص نبودن زمان ظهور

مشخص نبودن زمان ظهور
مشخص نبودن زمان ظهور


 





 
اگرچه اصل ظهور و نشانه هاى نزدیك شدن آن ، از امور مسلم و قطعى است ، ولى بنا به مصالحى ، زمان ظهور، مشخص نشده است و هیچ كس ، جز خداوند از وقت دقیق آن آگاه نیست . بارها اصحاب از امامان (علیهم السّلام) در مورد زمان خروج قائم (عج ) پرسیده اند، ولى آنان به صراحت از مشخص كردن آن نهى كرده اند و زمان ظهور را همچون علم به قیامت ، منحصر به خداوند دانسته اند.
(( و اما وقت خروجه (علیه السّلام) فلیس بمعلوم لنا على وجه التفصیل ، بل هو مغیب عنا الى ان یاءذن الله بالفرج .)) و اما زمان ظهور مهدى (علیه السّلام)، به روشنى و به شرح براى ما مشخص نشده است ، بلكه او تا آن گاه كه خداوند اجازه خروج بدهد، از دیدگان ما پنهان است .
فضیل از امام باقر(علیه السّلام) پرسید كه آیا براى ظهور وقتى معین شده است ؟ امام (علیه السّلام) سه بار فرمود((كذب الوقاتون )) یا، كمیت از آن حضرت پرسید كه چه وقت حضرت مهدى (عج) ظهور مى كند، امام (علیه السّلام) فرمود: (( لقد سئل رسول الله (ص ) عن ذلك فقال انما مثله كمثل ساعة لاتاءتیكم الا بغتة )) از پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) همین مطلب پرسیده شد.
حضرت فرمود: مثل ظهور مهدى (علیه السّلام)، همچون بر پایى قیامت است (كسى جز خدا از وقت آن آگاه نیست ) مهدى نمى آید مگر ناگهانى . مقتضاى این احادیث و احادیث دیگر نظیر آنها آن است كه به هیچ روى ، نمى توان وقتى براى ظهور مهدى (عج) معین كرد. با توجه به این اصل مسلم ، نشانه هاى ظهور، تنها بیانگر نزدیك شدن زمان ظهورند و بیش از آن ، دلالتى ندارند. اگر روایتى باشد كه زمان ظهور را مشخص سازد، باید آن را توجیه كرد و یا به كنارى نهاد.
در برخى روایات ، به گونه سربسته و مجمل ، به زمان ظهور اشاره شده ، ولى بر فرض درستى آنها، ناسازگارى با قاعده فوق ندارند، زیرا در حقیقت آنها نیز وقتى معین نمى كنند، بلكه به گونه اى نشانه هاى ظهور را بیان مى كنند. مثلا در حدیثى آمده : ((مهدى (علیه السّلام) قیام نمى كند، مگر در سالهاى فرد: سال اول ، سوم ، پنجم ، هفتم و یا نهم ، و یا روز شنبه دهم محرم .)) یا: ((در 23 رمضان منادى ندا مى دهد و مردم را به سوى مهدى (علیه السّلام) فرا مى خواند .))
در این روایات ،گرچه به گونه اى به زمان ظهور اشاره شده ، ولى با این حال ، به صورت جزمى و دقیق زمان ظهور مشخص نشده است . در حقیقت ویژگیهاى آن زمان ، بیان شده است نه وقت دقیق زمان ظهور، بنابراین ، روایات ، ناسازگارى با اصل قاعده مشخص نبوده زمان ظهور ندارد. البته در برخى روایات ، كه سند آنها معتبر نیست ، به زمان دقیق ظهور اشاره شده ، ولى علما، به آن اعتنا نكرده و یا آنها را توجیه كرده اند.

* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : hasan8614



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط