بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن

کانن يکي از معروف ترين شرکت هاي سازنده دوربين هاي ديجيتال در دنيا است که توانسته با سياست ارائه محصولات مناسب براي سطوح مختلف، طيف وسيعي از علاقمندان به عکاسي را به سمت محصولات خود جلب کند. علاوه بر اين، شرکت براي حفظ بازار دوربين DSLR، انواع مختلفي از لنز را در طيف وسيعي توليد کرده تا کاربر پس از خريد يک دوربين
جمعه، 8 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن

بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن
بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن


 

نويسنده: محمدهادي قديري




 
کانن يکي از معروف ترين شرکت هاي سازنده دوربين هاي ديجيتال در دنيا است که توانسته با سياست ارائه محصولات مناسب براي سطوح مختلف، طيف وسيعي از علاقمندان به عکاسي را به سمت محصولات خود جلب کند. علاوه بر اين، شرکت براي حفظ بازار دوربين DSLR، انواع مختلفي از لنز را در طيف وسيعي توليد کرده تا کاربر پس از خريد يک دوربين DSLR اين شرکت بتواند با بودجه خود يک لنز مناسب براي عکاسي تهيه کند. از آنجا که ما تاکنون به سراغ لنزهاي حرفه اي اين شرکت نرفته ايم، تصميم گرفتيم در اين شماره به بررسي اجمالي لنز 200-70 سري L کانن با ميزان F2.8 بپردازيم که يکي از محبوب ترين لنزهاي عکاسان پرتره است. در اين ميان اين سؤال به وجود مي آيد که آيا نمي توان از لنزهاي ديگري براي عکاسي پرتره استفاده کرد؟ جواب خير است! چون اگر شما به عنوان مثال از لنزهاي بسيار روشن با فاصله کانوني ثابت 100 ميلي متري با F2.8 استفاده کنيد، در عکاسي پرتره از نظر کادربندي دچار مشکل خواهيد شد و اگر از لنزهايي که فاصله کانوني کمي دارند، استفاده کنيد؛ عمق ميدان در عکس ها به دليل کم بودن فاصله کانوني افزايش مي يابد و اين دقيقاً همان حالتي است که نبايد در عکاسي پرتره اتفاق بيفتد.

مشخصات فني لنز
 

در ابتداي بررسي نگاهي به مشخصات فني لنز حرفه اي و گران قيمت 200-70 F:2.8 IS USM شرکت کانن خواهيم داشت(جدول 1).

طراحي
 

لنز 200-70 کانن مانند ديگر لنزهاي سري L اين شرکت از کيفيت ساخت بالايي برخوردار است. بدنه فلزي، زوم و فوکوس داخلي بسيار سريع و طراحي يک تکه اين لنز قابل تحسين است.
همچنين اين لنز در مقابل شرايط پر گرد و غبار و مرطوب از قسمت بدنه و پايه لنز کاملاً درزبندي شده و مقاوم شده است. رنگ سفيد به کار رفته در بدنه لنز باعث بازتابش نوارهاي شديد از سطح لنز و عدم جذب حرارت در عکاسي زير آفتاب مي شود. اندازه اين لنز در اين کلاس منطقي به نظر مي رسد، گرچه نمي توان آن را با لنز سبک 300-70 F4-5.6 همين شرکت مقايسه کرد، زيرا اندازه اين لنز بسيار بزرگ تر و سنگين تر است و اگر قصد عکاسي در جنگل را داريد، وزن اين لنز کمي مشکل ساز خواهد شد( البته اين موضوع کمي هم به قدرت بدني شما بستگي دارد!).

لنز روي بدنه دوربين
 

اندازه اين لنز بيشتر با دوربين هاي داراي بدنه بزرگ مانند سري EOS 1D و 1DS متناسب است، در عين حال سازگاري بسيار خوبي با بدنه هاي کوچک تر مانند مدل 5D و 40D دارد. وزن لنز روي دوربين به بهترين نحو موازنه شده و حلقه زوم لنز به طور دقيق در مرکز گزارش دوربين و لنز قرار گرفته است. به طوري که بايد با يک دست بدنه دوربين و با دست ديگر قسمت حلقه زوم لنز را نگه داريد که در هر دو دست وزن يکساني را حس خواهيد کرد.

بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن

فوکوس خودکار
 

اين لنز به سيستم فوکوس خودکار اولتراسونيک مجهز است که هنگام انجام فوکوس داراي کارکرد بسيار سريع، کاملاً بي صدا و بي اشتباه بوده است. اين سيستم فوکوس در تمامي دوربين هاي کانن از 450D تا 1DS.Marklll بسيار سريع و دقيق عمل مي کند. اما بايد به اين مسئله توجه کرد که سرعت فوکوس به نوع دوربين، نقاط فوکوس دوربين و ميزان تضاد سوژه عکس و ميزان روشنايي بستگي دارد.

عناصر تشکيل دهنده بدنه لنز
 

اين لنز از پايه تمام الکترونيکي EF کانن بهره مي برد و با تمامي دوربين هاي کانن و تمامي استانداردهاي حسگر کانن از جمله APS-C، APS-H و فول فريم سازگاري دارد. اين لنز همچنين با لنزهاي تبديل تله کانن يا تله کانورترهاي کارخانه هاي ديگر که در بزرگنمايي 1/4 و 2 برابر موجود هستند، سازگار است. سايبان گلبرگ شکل که همراه لنز عرضه شده، روي پايه جلويي لنز نصب مي شود و داراي عمق 95 ميلي متر است که براي سرد کردن بازتابش هاي نور به داخل لنز بسيار مناسب خواهد بود( البته رنگ مشکي سايبان نيز در اين مورد بي تأثير نيست).
اشاره: مي توان براي جاي گذاري لنز در کيف مخصوص، سايبان را به صورت عکس و به سمت بدنه دوربين نصب کرد. سيستم فوکوس دستي تمام وقت امکان تصحيح فوکوس را حتي در حالت فوکوس خودکار فراهم مي آورد و در اين حالت نيز فوکوس بسيار آرام و دقيق است.
ويژگي جالب ديگري که روي بدنه وجود دارد، نشانگر فاصله سوژه از دوربين است که در واحدهاي فوت و متر به صورت جداگانه نمايش داده مي شود و در فاصله کانوني هفتاد و صد ميلي متر داراي تصحيح لنز مادون قرمز است.
به طور کلي، چهار انتخاب گر روي بدنه لنز وجود دارند که در ادامه به معرفي آن ها مي پردازيم:
انتخابگر اول، داراي دو حالت است و وظيفه آن انتخاب کمترين فاصله فوکوس تا بي نهايت است. در حالت اول اين فاصله از 1/4 متر تا بي نهايت و در حالت دوم از 2/5 متر تا بي نهايت قابل تنظيم است. انتخابگر دوم، وظيفه انتخاب حالت فوکوس دستي يا خودکار را به عهده دارد. وظيفه انتخابگر سوم، روشن يا خاموش کردن لرزشگير لنز است و انتخابگر چهارم، در حالت هاي مختلف، لرزشگير لنز را کنترل مي کند. وقتي که اين انتخابگر روي شماره يک قرار دارد، لرزشگير براساس سوژه ثابت و حالت عادي عمل لرزشگيري را انجام مي دهد و هنگامي که اين انتخابگر به شماره دو تغيير وضعيت دهد، لرزشگير براساس سوژه متحرک و به صورت پيوسته اين عمل را انجام مي دهد. همچنين همراه اين لنز براي نصب لنز روي سه پايه، يک حلقه پايه دار عرضه شده است. هنگامي که قصد عکاسي با سه پايه را داريد، اين حلقه با پايه متصل شونده به سه پايه به کاهش تاري عکس کمک بسزايي خواهد کرد و تنها ايراد وارده به حلقه اين است که هنگام قرار داشتن لنز روي دوربين نمي توان آن را از لنز جدا کرد.

بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن

آزمايش روي حسگر ساب فريم( APS-C):
 

1. دقت: ميزان جزئيات تصاوير روي حسگر APS-C در حد مطلوب است و به طور طبيعي و معمول اين لنز در بيشترين زوم داراي کيفيت ضعيف و در زوم مياني داراي بهترين حالت است. همچنين اين لنز در بازترين حالت ديافراگم داراي تصويري بسيار نرم و تار است. بهترين حالت کيفيت لنز روي اين حسگر در ديافراگم 5/6 تا 11 است.
2. انحراف رنگ: انحراف رنگ در اين آزمايش و روي حسگر APS-C بسيار بود و در بيشترين زوم لنز بسيار کم مشاهده شد، اما در فاصله هاي کانوني کم بين هفتاد تا نود ميلي متر انحراف رنگ تقريباً غير قابل مشاهده و در زوم مياني صد ميلي متر لنز بدون انحراف رنگ بود که اين نتيجه اي بسيار حيرت انگيز بود!
3. افتادگي ميزان روشني( Fall off): تصوير گوشه هاي اين لنز نسبت به مرکز به ميزان کمي بيشتر از يک گام تاريک تر و به سختي قابل تشخيص است.
4. انحراف کروي يا کجي تصوير: ميزان کجي تصاوير در فاصله کانوني هفتاد ميلي متر بسيار کم و به ميزان 0/57 درصد است و در فواصل صد تا دويست ميلي متر اين ميزان به 0/39 درصد مي رسد. اين ميزان کجي نيز به سختي قابل مشاهده بوده و هيچ گونه مشکلي ايجاد نمي کند.
5. فوکوس ماکرو: با توجه به اين مسئله که اين لنز به عنوان لنز ماکرو شناخته نمي شود، در عين حال کارايي آن در حالت حداقل فاصله فوکوس در حد بسيار خوب است. حداقل فاصله فوکوس در اين لنز روي حسگر APS-C به ميزان 135 سانتي متر است( به عبارتي ديگر به ميزان 115 سانتي متر از جلوي لنز) و مستطيلي به ابعاد 124×84 ميلي متر را پوشش مي دهد. همچنين ميزان تاري گوشه هاي تصوير در حداقل فاصله فوکوس بسيار کم است.

آزمايش روي حسگر فول فريم
 

1.دقت: جزئيات تصاوير روي حسگر فول فريم نيز بسيار خوب است، اما همچنان در بازترين ديافراگم يعني F2.8 شاهد تاري و نرمي تصوير هستيم. در اين حالت بهترين کيفيت تصوير در ديافراگم 5/6 تا 11 به دست مي آيد و مي توان گفت کيفيت ديافراگم F16 و F22 بسيار تحسين برانگيز است.
2. انحراف رنگ: ميزان انحراف رنگ به طور باورنکردني بسيار کم و مانند استفاده از لنز روي حسگر APS-C است و تنها در فواصل کانوني هفتاد و دويست ميلي متر مي توان ميزان بسيار کمي از انحراف رنگ را با دقت بسيار تشخيص داد.
3. افتادگي ميزان روشني( Fall off): مي توان گفت، افت ميزان روشني تصاوير که در گوشه هاي تصاوير نسبت به مرکز تصوير به ميزان کمي بيش از دو گام است، مشکل ساز خواهد بود. اين ميزان در ديافراگم هاي بسيار باز و در تمامي فواصل کانوني مشاهده مي شود و جاي اميدواري بسيار است که با تنگ شدن دهانه ديافراگم به ميزان F5.6 و بيشتر اين مقدار به کمتر از يک گام کاهش مي يابد.
4. انحراف کروي يا کجي تصاوير: ميزان کجي تصاوير در فاصله کانوني هفتاد ميلي متر به ميزان 1/2 درصد و در فاصله کانوني صد ميلي متر و بيش از آن حدود يک درصد است. اين ميزان کجي تصوير در عکس هاي فضاي باز با کمي دقت قابل مشاهده است.
5. فوکوس ماکرو: حداقل فاصله فوکوس اين لنز روي حسگر 35 ميلي متري به ميزان 136 سانتي متر و به فاصله 112 سانتي متري از جلوي لنز است و مستطيلي به ابعاد 132×198 ميلي متر را پوشش مي دهد. اين توضيح لازم است که تاري گوشه هاي تصوير در عکاسي ماکرو کم اما قابل مشاهده است.

بررسي لنز 200-70 دوربين سري L کانن

تاري پس زمينه( Bokeh)
 

به دليل بهره گيري از هشت تيغه ديافراگم به صورت حلقوي اين لنز داراي تاري پس زمينه عالي و حيرت آوري است. اين موضوع در تمامي فاصله هاي کانوني و حتي در فاصله کانوني دويست ميلي متر و با بزرگ ترين ديافراگم يعني F2.8 صادق است. همچنين در تصاوير Bokeh سوژه به طور دقيق از پس زمينه عکس تفکيک شده و حالت بسيار زيبايي را پديد مي آورد.

لرزشگير لنز
 

کانن باز هم در کاهش لرزش، کاربر را حيرت زده کرد و براساس ادعاي خود لرزشگير اين لنز کاربر را قادر مي سازد تا سه مرحله پايين تر از حد معمول بدون تاري عکاسي کند. مشخص است که وجود لرزشگير با اين توانايي فوق العاده استفاده از اين لنز را بسيار لذت بخش تر مي کند.

نظر نويسنده
 

اين لنز کانن محصولي بسيار مناسب براي عکاسي طبيعي و به خصوص پرتره است که نقاط ضعيف بسيار کمي دارد. همچنين براي عکاسي Bokeh، داراي فاصله کانوني مناسبي است، اما نبايد به اين مسئله بي توجه بود که به دليل قيمت بالا، تهيه اين لنز براي هر شخصي امکان پذير نيست و استفاده از آن تنها روي دوربين هاي حرفه اي و نيمه حرفه اي همچون 1DS Marklllو 1D پيشنهاد مي شود. اين لنز به دليل برخورداري از بدنه فلزي و يک تکه کيفيت ساخت بسيار بالايي دارد، اما قابليت حمل و نقل آن بسيار محدود است. به نظر من اين محصول براي اشخاصي مناسب است که به صورت حرفه اي به عکاسي پرتره، ورزشي يا طبيعي مي پردازند. در جدول 2 مي توانيد امتياز نهايي اين لنز را با در نظر گرفتن موارد مختلف مشاهده کنيد.

مزايا
 

کيفيت ساخت بالا، لرزشگير قدرتمند، سيستم فوکوس خودکار پيشرفته تا تصحيح دستي فوکوس، کيفيت بالاي تصاوير گرفته شده در تمامي فواصل کانوني، انحراف رنگ بسيار کم

معايب
 

کيفيت نامناسب در گشوده ترين ديافراگم به خصوص در حسگر APS-C، کجي تصوير زياد روي حسگر 35 ميلي متري، افتادگي زياد ميزان روشني روي حسگر 35 ميلي متري، نبود دکمه يا دکمه هاي نگه دارنده فوکوس روي بدنه لنز، قيمت بسيار بالا
منبع: عصر شبکه، شماره 106.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط