نوشيدن و نو شدن

بعضي‌ها فصل سرما را با چندين و چند سرما خوردگي و آنفلوآنزا پشت سر مي‌گذارند و بعضي‌ها اصلا در اين دوران مريض نمي‌شوند. مي‌دانيد تفاوت در کجاست؟ در سيستم ايمني بدن‌شان!
سه‌شنبه، 12 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوشيدن و نو شدن

نوشيدن و نو شدن
نوشيدن و نو شدن


 





 
گفتگو با دکتر مسعود کيمياگر درباره نوشيدني‌هاي تقويت‌کننده سيستم ايمني
بعضي‌ها فصل سرما را با چندين و چند سرما خوردگي و آنفلوآنزا پشت سر مي‌گذارند و بعضي‌ها اصلا در اين دوران مريض نمي‌شوند. مي‌دانيد تفاوت در کجاست؟ در سيستم ايمني بدن‌شان!
متخصصان تغذيه مي‌گويند اگرچه عوامل ژنتيکي در مقاومت سيستم ايمني نقش بزرگي ايفا مي‌کند اما تغذيه نيز مهم است. اين مساله به ويژه براي کودکان، زنان باردار و سالمندان حايز اهميت بيشتري است. با انتخاب عادات غذايي صحيح و وارد کردن برخي موادغذايي تقويت‌کننده سيستم ايمني به ويژه در فصل سرد سال مي‌توان خيلي بهتر با عوامل بيماري‌زا مقابله کرد. به همين بهانه از دكتر مسعود كيمياگر، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني خواسته‌ايم ضمن بررسي نوشيدني‌هاي متداول خودمان به ما بگويند که کدام‌يک از اينها تقويت‌كننده سيستم‌ايمني هستند و کدام‌يک به غلط عنوان مقاوم‌کننده گرفته‌اند.

بهترين نوشيدني‌هايي که شما در فصل زمستان براي تقويت سيستم ايمني پيشنهاد مي‌کنيد، کدام‌اند؟
 

من شير و آب‌‌ميوه‌ها را توصيه مي‌کنم. شير و دوغ و مخصوصا دوغ‌هاي پروبيوتيکي (نظير دوغ كفير) به دليل باکتري‌هاي مفيد که درون‌شان رشد مي‌کند و دارا بودن پروتئين و کلسيم مورد نياز بدن و آب‌ميوه‌ها به دليل داشتن ويتامين به ويژه ويتامين A از بهترين انتخاب‌هايي هستند که مي‌توانند سيستم ايمني را تقويت کنند. جالب است بدانيد، تحقيقات اخير دانشمندان نشان داده‌ که رابطه مستقيمي بين ويتامين A موجود در بدن افراد و ابتلاي آنها به عفونت‌ها وجود دارد. حداقل کاري که ويتامين A مي‌تواند در بدن بکند، کاهش عوارض بيماري‌هاي عفوني است. افرادي که به‌اندازه كافي ويتامين A دريافت مي‌كنند هم کمتر به بيماري‌هاي عفوني مبتلا مي‌شوند و هم اگر مبتلا شدند، عوارض عفونت و سيکل و دوره نقاهت شان کوتاه‌تر خواهد بود.

از ميان آب‌ميوه‌ها، کدام‌يک را پيشنهاد مي‌کنيد؟
 

تمامي آب‌ميوه‌هايي که بتوانند ويتامين A يا پيش‌ساز آن يعني بتاكاروتن بيشتري را تامين‌ کنند که بهترين‌شان آب مرکبات و آب هويج است. آب مرکبات در جايگاه اول فهرست نوشيدني‌هاي تقويت‌کننده قرار مي‌گيرد اما آب‌ميوه و سبزيجات ديگر مثلا آب گوجه‌فرنگي هم كم اهميت نيستند. اگر فردي مي‌خواهد تغذيه مناسبي براي پيشگيري از عفونت‌ها داشته باشد بايد روي لبنيات و ميوه‌ها کار کند که اگر نوشيدني‌ را در اين گروه در نظر بگيريم، شير و آب‌ميوه جزو بهترين‌ها حساب مي‌شوند.

نوشيدن و نو شدن

مصرف آب‌ميوه‌هاي آماده‌اي که روي آنها قيد شده: «بدون شکر، افزودني و نگه‌دارنده» هم مفيد است؟
 

آن دسته از آب‌ميوه‌هاي آماده‌اي که روي آن نوشته نکتار يا طبيعي، قابل قبول هستند. تقريبا اين آب‌‌ميوه‌ها نزديک به نوع طبيعي شان بوده و مي‌توانند جايگزين مناسبي باشند؛ مثلاً به عنوان يك همراه غذا در وعده اصلي.

آب‌ميوه‌هاي غني شده چه‌طور؟
 

همه اينها مي‌توانند به تقويت سيستم ايمني کمک کنند. از اين رو به افراد توصيه مي‌كنيم. اگر آب‌ميوه‌هايي كه پيشتر از آنها ياد كرديم، غني شده نيز باشند، بهتر خواهد بود.

آيا مخلوط کردن آب‌ميوه‌ها سبب ايجاد ارزش افزوده‌اي مي‌شود يا نه؟
 

خب، اين کار ضرري ندارد و در ضمن تنوع را نيز بيشتر مي‌کند. وقتي ما آب‌ميوه‌ها را با هم مخلوط مي‌کنيم ميوه‌ها اثري روي هم نمي‌گذارند که ارزش غذايي شان را كم كند اما چون تنوع بيشتر مي‌شود و چند نوع ميوه را هم‌زمان دريافت مي‌کنيم، به نفع مصرف‌كننده خواهد بود. در ضمن، ممکن است از نظر ذايقه به نظر برخي افراد مخصوصا گروهي که از يک ميوه خوش‌شان نمي‌آيد، بهتر باشد. البته نبايد فراموش کرد که در درجه اول توصيه مي‌شود ميوه‌ها را مصرف کنيد، مگر آنکه ضرورتي وجود داشته باشد. براي افرادي که مشکل بلع يا جويدن دارند، فرصت کافي براي ميوه خوردن ندارند و يا معده‌شان با خوردن ميوه تحريک مي‌شود، مخلوط کردن يا گرفتن آب‌ميوه خوب است اما به طور معمول ما ترجيح مي‌دهيم مردم عادت كنند كه ميوه را كامل بخورند.

چاي سبز چه‌طور؟
 

تقويت‌كننده سيستم‌ايمني نيست؟در مورد چاي سبز و تاثير آن بر پيشگيري يا درمان بيماري‌هاي عفوني من چيزي نشنيده‌ام در حالي كه اين روزها تب خوردن اين چاي بالا گرفته. چاي سبز در کاهش كلسترول بد خون و پيشگيري از سرطان‌ها به دليل داشتن آنتي‌اکسيدان‌ها و پلي‌فنول‌ها موثر است اما در مورد پيشگيري از عفونت‌ها من مطلبي نديده‌ام. جالب است بدانيد متخصصان فارماكوگنوزي نيز وجود برخي تركيبات تحريك‌كننده سيستم ايمني را در اين نوع چاي اعلام مي‌كنند اما آن‌قدر تأثير چشم‌گيري بر قواي اين دستگاه ندارند. به اين دليل عادت به خوردن اين نوشيدني با اين هدف توصيه نمي‌شود.

در مورد نوشيدني‌ آلوئه‌ورا که اين روزها زياد شده و تبليغات گسترده‌اي دارد، چه‌ مي‌گوييد؟
 

آلوئه‌ورا گياهي است که اين‌روزها مورد توجه قرار گرفته و خواص زيادي را به آن نسبت مي‌دهند و در منابع گوناگون مي‌بينيم که به خصوص گفته مي‌شود تقويت کننده سيستم ايمني، پوست، دستگاه گوارش و تنها منبع گياهي ويتامين B12 است. به هر صورت مي‌توان از كمپوت اين گياه نيز به عنوان راهي براي ايجاد تنوع در جهت تقويت سيستم‌ايمني از طريق خوراكي بهره برد اما نبايد انتظار زيادي داشت در حالي كه راه‌هاي مؤثرتر و كم‌هزينه‌تري وجود دارند.

از اين نوشيدني‌هايي که گفتيد، توصيه مي‌کنيد در روز چه مقدار مصرف کنيم؟
 

معادل دو ليوان شير را براي همه (2 تا 3 ليوان دوغ پروبيوتيکي) و 4 تا 5 عدد ميوه که اگر به صورت آب‌ميوه بخواهيم مصرف کنيم، هر ليوان آب‌ميوه تقريبا 5/2 ميوه محسوب مي‌شود و تقريبا 2 ليوان آب‌ميوه بايد نوشيد. باز هم تاکيد مي‌کنم که بهتر است به جاي آب ميوه، خود ميوه را مصرف کنيم.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.