نه قرمز، نه آبي، فقط زرد طلايي

ماكاروني در تمام دنيا غذاي پرطرفداري است؛ غذايي که هم باب‌طبع کودکان است، هم بزرگسالان. شايد بدانيد که با اين ماده غذايي كه در گروه غلات جاي مي‌گيرد، در گوشه و کنار دنيا هزاران غذاي خوش‌طعم و متنوع تهيه مي‌کنند. ولي اين هفته قرار است ما فقط يكي از بهترين روش‌هاي پخت اين غذا را با هم مرور کنيم. همراهمان شويد.
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نه قرمز، نه آبي، فقط زرد طلايي

نه قرمز، نه آبي، فقط زرد طلايي
نه قرمز، نه آبي، فقط زرد طلايي


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

ماكاروني زير ذره‌بين متخصصان تغذيه
 

ماكاروني در تمام دنيا غذاي پرطرفداري است؛ غذايي که هم باب‌طبع کودکان است، هم بزرگسالان. شايد بدانيد که با اين ماده غذايي كه در گروه غلات جاي مي‌گيرد، در گوشه و کنار دنيا هزاران غذاي خوش‌طعم و متنوع تهيه مي‌کنند. ولي اين هفته قرار است ما فقط يكي از بهترين روش‌هاي پخت اين غذا را با هم مرور کنيم. همراهمان شويد.

روش طبخ
 

ابتدا پياز را خرد كرده و آن را در 4 قاشق غذاخوري روغن زيتون تفت دهيد. سپس گوشت را به آن اضافه كرده و هويج و فلفل دلمه‌اي را بيفزاييد. پس از گذشت 5 دقيقه، به آن ادويه‌ها و رب گوجه‌فرنگي‌ را بيفزاييد و براي آنكه مايه ماكاروني‌تان پخته شود، كمتر از نصف ليوان آب اضافه كنيد. وقتي ديديد آب مايه‌تان تمام شده است براي طعم دادن به مايه، ريحان و كمي آب‌ليموي تازه اضافه كنيد. يادتان باشد که اين دو مورد آخر را در پايان كار اضافه كنيد زيرا حرارت بيش از اندازه، عطر و بوي آنها را از ميان خواهد برد. در ظرفي ديگر نيز قابلمه‌تان را از آب پر كرده و بعد از به جوش آمدن، ماكاروني‌هاي رشته‌اي يا همان اسپاگتي‌ها را در آب بريزيد و بگذاريد كاملاً نرم شود و پس از آبكش كردن، به همراه مايه ماکاروني، آن را سرو كنيد. نکته مهم اين است که نگذاريد ماکاروني‌تان دم بکشد و آن را دم‌نکشيده ميل کنيد.

اسپاگتي ايتاليايي
 

اين غذا با اينكه اصليت ايتاليايي دارد، اين روزها در هر كشوري با طعم و مزه خاصي تهيه مي‌شود و با انواع مواد غذايي تهيه و سرو مي‌شود. فراموش نكنيد ماكاروني به دليل كربوهيدرات فراواني كه دارد پركالري محسوب شده و بايد در تهيه‌اش از برخي مواد غذايي نظير انواع سبزيجات استفاده کنيد تا ميزان كالري دريافتي‌تان كمتر شود.
در ضمن، توصيه مي‌شود در انتخاب انواع ماكاروني‌ها نيز از انواع غني‌شده يا سبوس‌دار (اين ماكاروني كمي سفت است و بايد بيشتر از هر نوع ديگري در آب جوشيده شود) استفاده كنيد تا يا از طريق خوردن آن، ماده مغذي مورد نيازتان تأمين شود و يا از ميزان كالري دريافتي آن به دليل وجود سبوس كم شود.
خيلي‌ها هم درباره اينكه ماكاروني‌هاي رنگي ميل كنند يا نه، دچار شك و ترديدند. در اين نوع ماكاروني‌ها از عصاره طبيعي سبزيجاتي مانند گوجه‌فرنگي و اسفناج استفاده مي‌شود و بنابراين در صورت تمايل مي‌توانيد از اين ماکاروني‌هاي رنگي نيز ميل کنيد.

خودتان گوشت چرخ‌ كنيد
 

بهتر است گوشت را خودتان در خانه چرخ كنيد؛ زيرا در بسته‌بندي‌هاي فروشگاهي بيش از اندازه چربي به گوشت افزوده مي‌شود و از آنجا كه مصرف چربي‌هاي حيواني براي هيچ گروه سني توصيه نمي‌شود، بهتر است خودتان گوشت را تهيه كنيد و تمام چربي‌هاي قابل رويت را جدا و سپس چرخ كنيد.
يادتان نرود كه گوشت گوساله در مقايسه با گوشت گوسفند كالري كمتري دارد، پس بهتر است كه از اين گوشت براي چرخ كردن استفاده كنيد. جالب است بدانيد اين گوشت از نظر مواد معدني مانند آهن، روي و سلنيوم و حتي ويتامين B12 تفاوتي با گوشت گوسفند ندارد.

هويج، منبع بتاکاروتن
 

در هر 100 گرم هويج 30 كالري انرژي وجود دارد و علتش وجود كربوهيدرات‌هاي موجود در آن است. اين سبزي در كنار فلفل دلمه‌اي به عنوان يک منبع مناسب بتاكاروتن، نياز روزانه بدن را به اين ماده مغذي تأمين مي‌كند.

نه قرمز، نه آبي، فقط زرد طلايي

فلفل دلمه‌اي از همه رنگ
 

حتماً تجربه كرده‌ايد كه فلفل دلمه‌اي به دليل عطري كه دارد موجب بهبود طعم و مزه ماكاروني مي‌شود. بسياري از خانواده‌هاي ايراني عادت دارند از اين سبزي براي خوش عطر كردن غذايشان استفاده كنند. اين سبزي در ماكاروني به دليل حرارت ديدن، بيشتر منبع فيبر است تا ويتامين. اما به دليل آنكه نوع رنگي آن بتاكاروتن بيشتري دارد، براي هر چه مغذي‌تر كردنش توصيه مي‌شود در صورت امكان، در كنار فلفل‌ دلمه‌اي سبز، از انواع رنگي آن نيز استفاده كنيد.

رب گوجه‌فرنگي: ‌پنجاه‌ ـ پنجاه
 

لابد شنيده‌ايد که حرارت دادن مواد غذايي، ارزش تغذيه‌اي آنها را كم مي‌كند. حرارت ديدن گوجه فرنگي نيز از ميزان ويتامين C موجود در آن مي‌كاهد اما ليكوپن (رنگدانه اين سبزي) در اثر حرارت ديدن قابل‌جذب‌تر مي‌شود. حتماً تجربه كرده‌ايد كه خود گوجه فرنگي به اندازه رب گوجه، به غذا رنگ نمي‌دهد اما به منظور هر چه مغذي‌تر شدن غذايتان پيشنهاد مي‌كنيم به ميزان پنجاه‌پنجاه از رب و گوجه فرنگي تازه و رنده شده استفاده كنيد.

همراه اين غذا بخوريد
 

اين غذا انديس گلايسمي بالايي دارد (قندش بالاست) و به اين دليل، توصيه مي‌شود همراه آن از سالاد سبزيجات يا ماست و خياري كه در آن از سبزيجات معطر و تازه استفاده شده، ميل كنيد. نوشيدني مناسبي كه هراه اين غذا توصيه مي‌شود، آب يا دوغ كم‌نمك و بدون‌گاز است تا به اين ترتيب، غذايي را كه از غلات، گوشت و سبزيجات تشكيل شده است، با نوشيدن يك ليوان دوغ كامل كنيد. به منظور كاهش ميزان گوشت قرمز به كار رفته در اين غذا نيز مي‌توانيد از پنيري به نام پنير كرد استفاده كنيد. اين پنير به دليل بافت خاصش در اثر حرارت متلاشي نشده و قابل سرخ كردن است و به دليل پروتئين فراوان و نمك كم براي كساني كه بايد از گوشت قرمز كمتري استفاده كنند، توصيه مي‌شود.

اگر کودک بد غذا داريد
 

به بهانه ماكاروني مي‌توانيد هر ماده غذايي مغذي و مناسبي را كه فرزندتان دوست ندارد، به او بخورانيد. حتما در تهيه آن از انواع سبزيجات استفاده كنيد. اگر کودکتان عادت دارد اين غذا را با سس قرمز ميل كند، بهتر است اين سس را خودتان در خانه تهيه کنيد

اگر لاغريد
 

اين غذا به وزن‌گيري شما کمک مي‌کند؛ به خصوص اگر شما زود سير مي‌شويد و كمتر نسبت به ساير مواد غذايي اشتها داريد و بايد حجم كمي از غذا را در وعده‌هايي مغذي و پركالري دريافت كنيد. توصيه مي شود در تهيه اين غذا از انواع سبزي‌هاي نشاسته‌اي مانند ذرت و نخودفرنگي و حتي سيب زميني در كنار يك بشقاب سالاد سبزيجات استفاده كنيد تا به اين ترتيب، كالري دريافتي‌تان در كنار انواع مواد معدني و ويتامين‌ها افزايش پيدا كند.

اگر فشار خونتان بالاست
 

بهتر است ماكاروني تان را حتي‌المقدور دم نكنيد و البته از ماكاروني‌هاي سبوس‌دار استفاده كنيد.
در ضمن، استفاده بيشتر از سبزيجات كم‌كالري مانند فلفل دلمه‌اي و حتي قارچ و كرفس نيز مي‌تواند به كنترل اين بيماري كمك كند و البته در كل، بايد اين غذا را در حد محدودي ميل كرد؛ زيرا ذاتاً پركالري است. حتي بهتر است به جاي گوشت قرمز، يا از سينه مرغ استفاده كنيد يا اينكه به كل، آن را فراموش كرده و به جايش از انواع حبوبات (لوبيا، نخود و عدس) استفاده كنيد.
منبع: http://salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.