سلامت دهان و علايم هشدار

گاهي در مخاط دهاني مي‌بينيم که رنگ در بعضي نقاط سفيد شده است. با توجه به اينکه رنگ طبيعي در دهان معمولا صورتي است بايد حتما به اين تغيير رنگ دقت کرده و براي پيگيري به متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه کنيم تا علل احتمالي هر چه زودتر مشخص شود. اين تغيير رنگ دلايل متعددي دارد که بررسي آن ضروري است. گاهي سفيدي‌ها به
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامت دهان و علايم هشدار

سلامت دهان و علايم هشدار
سلامت دهان و علايم هشدار


 

نويسنده:دکتر آرش منصوريان*




 
گاهي در مخاط دهاني مي‌بينيم که رنگ در بعضي نقاط سفيد شده است. با توجه به اينکه رنگ طبيعي در دهان معمولا صورتي است بايد حتما به اين تغيير رنگ دقت کرده و براي پيگيري به متخصص بيماري‌هاي دهان مراجعه کنيم تا علل احتمالي هر چه زودتر مشخص شود. اين تغيير رنگ دلايل متعددي دارد که بررسي آن ضروري است. گاهي سفيدي‌ها به راحتي با يک گاز پاک مي‌شوند و گاهي هم نه و به مخاط دهان چسبيده‌اند که هر مورد مي‌تواند نشان‌دهنده بيماري خاصي باشد.
گاهي در مخاط دهان زخمي مي‌بينيم که دردي هم ندارد. مثلا کناره‌هاي طرفي زبان يا کف دهان و يا هر نقطه ديگر دهان، در اين مورد هم مراجعه به هنگام به متخصص مي‌تواند اهميت زيادي در تشخيص و درمان داشته باشد. گاهي يک ضربه به دهان باعث زخم مي‌شود. مثلا گاز گرفتگي که معمولا بعد از ده روز تا دو هفته خوب مي‌شود که اهميت خاصي ندارد ولي اگر بيشتر از اين مدت بماند حتما مراجعه ضروري مي‌شود. گاهي در مخاط دهان برجستگي‌هايي مي‌‌بينيم که از قبل نبوده و طي مدت کوتاهي در حال بزرگ شدن است. در اين مورد هم مراجعه به متخصص مي‌تواند در درمان کمک کننده باشد. گاهي بعضي از اين برجستگي‌ها سال‌ها با شماست و تغييري هم در اندازه نکرده است. در عين حال که اين نوع مي‌تواند چندان مهم نباشد ولي معاينه آن ضروري است. بعضي اوقات در دهان متوجه مي‌شويم که تاول بزرگ يا کوچک ايجاد شده است که بعد از يک مدت کوتاهي پاره مي‌شود و گاهي مي‌تواند احساس سوزش ايجاد کند و گاهي هم علامتي ندارد. مراجعه به موقع مي‌تواند در درمان سريع اين بيماري‌ها هم مهم باشد. گاهي در مخاط دهان قرمزي مي‌بينيم. اين قرمزي مي‌تواند ناشي از حساسيت باشد. مثلا خمير دندان مورد استفاده خود را عوض کرده‌ايم. بعد از مدتي مي‌بينيم رنگ لثه يا مخاط دهان قرمز شده است. اين مساله مي‌تواند به خاطر مواد حساسيت‌زاي درون اين خمير دندان باشد. همچنين ممکن است با خوردن غذا يا آشاميدني داغ سوختگي مختصري در مخاط ايجاد شود که اين موارد معمولا با حذف اين عوامل برطرف مي‌شود. گاهي مي‌بينيم قرمزي بدون علت ايجاد شد که مراجعه به هنگام مي‌تواند از شرايط متعاقب آن پيشگيري کند.گاهي زير دندان مصنوعي قرمزي ايجاد شده که با سوزش در اکثر مواقع همراه است. معمولا در اين مورد قارچ ايجاد کننده اين قرمزي است و با معاينه و درمان به موقع اين مورد رفع مي‌شود. بعد از خوردن آنتي‌بيوتيک اين قرمزي در دهان ايجاد مي‌شود. گاهي در مخاط دهان چيز خاصي مشاهده نمي‌کنيم ولي سوزش منتشر يا سوزش نقاط خاصي از دهان (مثلا زبان) داريم که دلايل متعددي مي‌تواند داشته باشد. مثلا ديابت و يا قارچ به خصوص قارچ‌هاي زير دندان مصنوعي. در مواردي هم علل روحي و رواني عامل آن است.

پي نوشت ها :
 

*متخصص بيماري‌هاي دهان
 

منبع: http://salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.