ليکن پلان را چقدر مي‌شناسيد؟

ليکن پلان يک بيماري التهابي پوست و دهان است که حدود يک تا دو درصد جمعيت را درگير مي‌کند. ليکن پلان يک بيماري عفوني نيست و سرايت آن از شخصي به شخص ديگر غيرممکن است. همچنين اين بيماري سرطان نيست و به نظر نمي‌رسد توارث و تغذيه در ايجاد آن نقشي داشته باشد. ليکن پلان نوعي بيماري التهابي است که پوست،
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ليکن پلان را چقدر مي‌شناسيد؟

ليکن پلان را چقدر مي‌شناسيد؟
ليکن پلان را چقدر مي‌شناسيد؟


 

نويسنده:




 

ليکن پلان يک بيماري التهابي پوست و دهان است که حدود يک تا دو درصد جمعيت را درگير مي‌کند. ليکن پلان يک بيماري عفوني نيست و سرايت آن از شخصي به شخص ديگر غيرممکن است. همچنين اين بيماري سرطان نيست و به نظر نمي‌رسد توارث و تغذيه در ايجاد آن نقشي داشته باشد. ليکن پلان نوعي بيماري التهابي است که پوست، دهان يا هر دو را درگير مي‌کند. در اين بيماري ممکن است پوست ناحيه تناسلي نيز درگير شود. ليکن پلان پوست هر دو جنس را به طور يکسان مبتلا مي‌کند ولي نوع دهاني آن در خانم‌ها دو برابر مردان ديده مي‌شود و همچنين در سنين ميانسالي شايع‌تر است. علت ايجاد اين بيماري هنوز معلوم نيست. به‌طور معمول ظاهر مشخص ليکن پلان تشخيص آن را آسان مي‌سازد ولي گاهي ممکن است براي تاييد تشخيص نياز به بيوپسي وجود داشته باشد. ليکن پلان پوستي به‌طور معمول مشکلاتي در فرد ايجاد مي‌کند که درمان را ايجاب مي‌کند. اگر خارش شديد وجود داشته باشد بايد به رفع آن کمک کرد. خيلي از موارد ليکن پلان در ظرف مدت دو سال بهبود مي‌يابند و سبب ايجاد لکه‌هاي قهوه‌اي رنگ در محل ضايعات مي‌شوند که ممکن است به مروز زمان بدون درمان کمرنگ‌تر شوند. حدود يک پنجم بيماران دچار حمله دوم ليکن پلان مي‌شوند.
هنوز درمان قطعي براي ليکن پلان وجود ندارد ولي اغلب مي‌توان خارش بيمار را کنترل کرد و ظاهر ضايعات را بهبود بخشيد. از آنجا که تظاهرات اين بيماري در افراد گوناگون متفاوت است هيچ درماني را نمي‌توان به عنوان درمان قطعي و کامل در مورد همه بيماران اعمال کرد.
درماني که به صورت شايع‌تر و رايج‌تر استفاده مي‌شود شامل استفاده از کرم‌ها و پمادهاي کورتيکواستروئيد موضعي يا ساير داروهاي ضد التهاب و آنتي هيستامين‌هاي خوراکي است. موارد شديدتر بيماري ممکن است نياز به داروهاي قوي‌تري مانند کورتيزون خوراکي و يا PUVA درماني داشته باشند. ممکن است ضايعات جديد در محل‌هاي آسيب ديده پوست ايجاد شوند. بنابراين بيمار بايد از ايجاد صدمات پوستي اجتناب کند.
 

ليکن پلان را چقدر مي‌شناسيد؟

در بيماران مبتلا به ليکن پلان دهاني ممکن است خطر سرطان دهان کمي بيشتر باشد. به همين علت قطع مصرف الکل و محصولات تنباکو و توتون که خود سبب افزايش خطر ابتلا به سرطان‌هاي دهاني مي‌شود عاقلانه است و بيمار بايد هر ماه تا 12 ماه به متخصص پوست مراجعه کند.
غذاهاي تند و ادويه‌دار، مرکبات، محصولات گوجه‌فرنگي، نوشيدني‌هاي محتوي کافئين مانند قهوه، کولا و غذاهاي ترد مانند تست و چيپس مي‌توانند سبب تشديد ليکن پلان‌ دهاني به خصوص در صورت وجود زخم‌هاي باز در دهان شوند.
ليکن پلان مي‌تواند قسمت‌‌هاي مودار مانند پوست سر را به شکل نادر درگير کند. به اين نوع از درگيري ليکن پلانوپيلاريس گفته مي‌شود و مي‌تواند سبب ايجاد قرمزي، تحريک و در بعضي موارد ريزش موي دايمي شود.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.