كونژيكتيويت (التهاب ملتحمه چشم) در کودکان

اگر سفيدي يك يا دو چشم فرزندتان و لبه تحتاني هر يك از پلك هايش قرمز است به احتمال زياد ملتحمه چشم او دچار التهاب شد است كه به عنوان چشم صورتي يا قرمز نيز ناميده مي شود. كونژيكتيويت وقتي رخ مي دهد كه عفونت يا مواد آلرژن يا بعضي مواد محرك سبب تحريك و التهاب غشا شفافي مي شود كه سفيدي چشم و داخل پلك
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كونژيكتيويت (التهاب ملتحمه چشم) در کودکان

كونژيكتيويت (التهاب ملتحمه چشم) در کودکان
كونژيكتيويت (التهاب ملتحمه چشم) در کودکان


 





 

 

پلك فرزند من صورتي رنگ است و ترشحات دلمه بسته دارد. آيا چشم او عفونت كرده است؟
 

اگر سفيدي يك يا دو چشم فرزندتان و لبه تحتاني هر يك از پلك هايش قرمز است به احتمال زياد ملتحمه چشم او دچار التهاب شد است كه به عنوان چشم صورتي يا قرمز نيز ناميده مي شود. كونژيكتيويت وقتي رخ مي دهد كه عفونت يا مواد آلرژن يا بعضي مواد محرك سبب تحريك و التهاب غشا شفافي مي شود كه سفيدي چشم و داخل پلك را پوشانده است. هنگامي كه سيستم ايمني چشم فرزندتان بطور طبيعي بر عليه عوامل خارجي و عفونت فعاليت مي كند، واكنش ملتحمه سبب اشك آلود شدن چشم همراه با ترشحات دلمه بسته مي شود. درمان به موقع كونژيكتيويت مهم و قابل اهميت است. بنابراين بلافاصله بعد از اينكه اين علائم را مشاهده كرديد با پزشك فرزندتان تماس بگيريد.

چطور مي توانم بفهمم كه عامل ايجاد كننده كونژيكتيويت چه بوده است؟
 

پزشك معالج فرزندتان چشمهاي او را معاينه مي كند و با سؤالاتي كه از شما مي پرسد عوامل احتمالي موجود را بررسي مي كند:
اگر كونژيكتيويت فرزند شما به همراه سرماخوردگي باشد، احتمالا ويروس عامل كونژيكتيويت است. ويروسها شايع ترين علت و عامل كونژيكتيويت هستند.
اگر چشمان فرزندتان ترشحات ضخيم زرد رنگ دارد كه موجب دلمه بسته و موجب چسبندگي پلك ها شده باشد، احتمالا عامل آن باكتري مثل استافيلوكوك، استرپتوكوك يا هموفيلوس است.
اگر چشمهاي فرزندتان متورم شده، خارش دارد و علاوه بر چشمان قرمز، اشك ريزش و آبريزش بيني نيز داشته باشد آلرژي و حساسيت به مواد محرك مثل گرد و غبار، گرده گلها يا دود سيگار مطرح است. كونژيكتيويت آلرژيك معمولا عفوني نمي شود؛ اما اگر فرد مرتب در معرض آلرژن باشد احتمال عفونت نيز وجود دارد.

چطور مي توانم كونژيكتيويت را درمان كنم؟
 

درمان كونژيكتيويت به عامل ايجاد كننده آن بستگي دارد.

كونژيكتيويت ويروسي:
 

كونژيكتيويت ويروسي معمولا در عرض يك هفته خود به خود بهبود پيدا مي كند. پزشك به شما توصيه خواهد كرد كه با آب گرم چشمان او را شستشو داده و ترشحات خشك شده را به آرامي با آب گرم پاك كنيد. اگر چشمان او بعد از دو هفته بهتر نشد حتما به پزشكش اطلاع دهيد.
اگر فرزندتان كونژيكتيويت ويروسي يا باكتريايي داشته باشد كمپرس گرم ممكن است سبب كاهش درد و راحتي او شود. با يك پارچه پاك و استريل كه با آب گرم خيس شده است بطور آرام هنگاميكه او در حال گوش دادن به موسيقي يا داستاني است چشمان او را پاك كنيد.

هشدار
 

كونژيكتيويت ويروسي و باكتريايي شديدا مسري و واگيردار هستند، مواظب باشيد كه از پخش شدن اين عفونتها جلوگيري كنيد. بعد از هر بار مراقبت از چشمان فرزندتان دستهايتان را به خوبي بشوييد. حوله، لباس و رختخواب او را از دسترس ديگران دور نگه داريد و آنها را مرتبا شستشو دهيد.
در مورد حضور فرزندتان در مدرسه، بايد ببينيد برنامه و خط مشي مدرسه فرزندتان در اين مورد چگونه است. بعضي از مدارس بعد از 24 ساعت از شروع درمان اجازه حضور به دانش آموز را سر كلاس مي دهد. بعضي از مدارس تا پاك شدن تمام علائم و نشانه هاي بيماري اجازه حضور سر كلاس را به دانش آموز نمي دهند.

كونژيكتيويت باكتريايي:
 

اگر عامل كونژيكتيويت باكتري باشد پزشك معالج براي حدود 7 روز قطره و پماد آنتي بيوتيك تجويز مي كند. ممكن است شما فكر كنيد استفاده از پماد راحتتر از قطره است. دستهاي خود را تميز بشوييد سپس به آرامي پلك پايين چشم فرزندتان را كمي پايين بكشيد و سپس يك لايه پماد در طول پلك تحتاني بماليد.
وقتيكه فرزندتان پلك مي زند يا پلكهايش را مي بندد پماد داخل چشمش مي رود.
اگر از قطره استفاده مي كنيد آنرا در گوشه داخلي چشمش بچكانيد. وقتيكه چشمهايش بسته است چكاندن قطره راحتتر است و بعد از باز كردن چشمها قطره داخل چشم مي رود.
قبل و بعد از چكاندن قطره حتما دستهايتان را بشوييد. هرگز اين داروها را مشتركا با فرد ديگري استفاده نكنيد. داروهاي قديمي و استفاده شده كاملا استريل نيستند و ممكن است عفونت را بدتر كنند.
دارو را بطور منظم و تا پايان طول درماني كه پزشك تعيين كرده است استفاده كنيد؛ حتي اگر علائم و نشانه هاي بيماري تخفيف يافته يا برطرف شده باشد. آنتي بيوتيك را قطع نكنيد در غير اين صورت ممكن است عفونت عود كند. پزشك احتمالا به شما توصيه مي كند قبل از استفاده از دارو چشمهاي فرزندتان را با آب گرم بشوييد و ترشحات خشك شده را از روي چشمش پاك كنيد زيرا وجود مايع عفوني روي چشم مي تواند اثر آنتي بيوتيك را كم كند، بعلاوه فرزند شما ممكن است از كمپرس گرم لذت ببرد.

كونژيكتيويت آلرژيك:
 

ازآنجائيكه تماس فرزند شما با يك ماده آلرژن سبب اين نوع كونژيكتيويت شده است، بهتر است آن آلرژن را شناخته و فرزندتان را از آن دور نگه داريد. اگر كونژيكتيويت آلرژيك سبب سلب آرامش و آسايش فرزندتان شود ممكن است پزشك معالجش براي او قطره تجويز كند (بعضي از آنها فقط براي چند روز بايد استفاده شوند. اطلاعات كافي را در اين مورد از پزشك يا داروساز بخواهيد) و اگر فرزندتان آلرژي ديگري غير از كونژيكتيويت داشته باشد، ممكن است پزشك او آنتي هيستامين خوراكي داروهاي ديگر ضد آلرژي را تجويز كند. كمپرس سرد نيز در اين موارد كمك كننده است.

 

منبع:www.ninisite.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط