5 قدم به سوي تفاهم

معمولا برخوردهاي همسران و حتي مخرب‌ترين برخوردهاي ميان همسران با مقاصد خيرخواهانه آغاز مي‌شود. آشنايي با برخي مهارت‌هاي زندگي مي‌تواند از بروز برخوردهاي مخرب بين همسران پيشگيري کند. پنج مهارت که هر کدام از همسران بايد بدانند در اين مقاله مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 قدم به سوي تفاهم

5 قدم به سوي تفاهم
5 قدم به سوي تفاهم


 





 

پيش‌شرط‌هاي رابطه سالم بين همسران
 

معمولا برخوردهاي همسران و حتي مخرب‌ترين برخوردهاي ميان همسران با مقاصد خيرخواهانه آغاز مي‌شود. آشنايي با برخي مهارت‌هاي زندگي مي‌تواند از بروز برخوردهاي مخرب بين همسران پيشگيري کند. پنج مهارت که هر کدام از همسران بايد بدانند در اين مقاله مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

1)در دعواهاي خانوادگي مواظب حرف‌هايتان باشيد
 

کلام شما در دعوا با همسرتان بسيار مهم است. اشاره به مسايل حساس زناشويي و نقاط‌ضعف همسرتان در هنگام دعوا مي‌تواند بسياري از اعمال خوب و محبت‌آميز شما را در گذشته از بين ببرد. همسران صميمي‌ بايد ياد بگيرند چگونه عصبانيت خود را کنترل يا بهتر بگوييم مديريت کنند تا حتي در اين زمان هم بتوانند راهي بيابند تا رفتار منفي را با رفتار سازنده جايگزين کنند. بيان سازنده انتقادها و توضيح اشتباهي که در رفتار هر دو طرف دعوا رخ مي‌دهد، راهي مناسب براي گفتگوي اميدوارکننده است.

2)به تغييرات کوچک اهميت بدهيد
 

با بررسي روابط زناشويي گوناگون، مشخص شده است که اختلافاتي جزيي ميان همسران شاد و راضي از زندگي و همسران ناراضي وجود دارد. يکي از اين موارد اين است که بسياري از همسران ناراضي از زندگي تصور مي‌کنند که براي بهبود رابطه، بايد تغييرات خارق‌العاده‌اي در زندگي آنها رخ دهد. جالب است که بسياري از طرفين رابطه زناشويي بر اين باورند که اين تغيير بايد در همسرشان رخ دهد نه خودشان اما اغلب اين موضوع را درنمي‌يابيم که ما نمي‌توانيم بر رفتار همسرمان کنترل داشته باشيم. اين موضوع موجب مي‌شود که هميشه يک طرف مشکل نااميد مي‌شود چون منتظر تغيير ديگري مي‌شود. اين در حالي است که اگر هرکدام بدانند که نياز به تغيير در خودشان وجود دارد و اين کار را انجام دهند، متوجه مي‌شوند که چه تغيير بزرگ‌تري در زندگي مشترک‌شان به وجود مي‌آيد. حتما مي‌پرسيد چه بايد کرد؟
مهم‌ترين کار، محبت متفکرانه و آگاهانه است، سعي کنيد همسر خود را تشويق کنيد و به او اميد دهيد و براي کارهايش نظر آگاهانه و مسوولانه بدهيد، هنگام پياده‌روي و قدم زدن دست خود را به پشت او بگذاريد تا احساس حمايت بيشتري کند و هنگام عصبانيت تمام نقاط ضعف او را ناديده بگيريد و فقط اسم او را صدا کنيد.

3)بدانيد شيوه برخورد همسرتان با مشکلات با شيوه شما فرق دارد
 

بسياري از همسران تصور مي‌کنند که مشکلات زناشويي به علت اختلافي که ميان آنان و همسرشان وجود دارد به وجود مي‌آيد در حالي که همسران موفق هم ممکن است مشکلاتي داشته باشند اما به خوبي آن را مديريت مي‌کنند و اين رمز شادابي و رضايت برخي از همسران است نه اينکه آنان هيچ‌گونه اختلافي ندارند. اين همسران با وجود اختلافاتي که دارند، مهارت خوب گوش کردن دارند. مهارت خوب گوش کردن اين نيست که يکديگر را نصيحت کنيم بلکه درک کردن يکديگر و درک تفاوت‌ها در شخصيت و سليقه است. مهارت خوب گوش کردن موجب مي‌شود به يکديگر اطمينان بيشتري داشته باشيم و در مواقع لزوم بتوانيم به يکديگر به عنوان تکيه‌گاه و مشاور آگاه و بي‌غرض نگاه کنيم.

4)يادتان باشد سلاح زنان با سلاح مردان، متفاوت است
 

وقتي ميان همسران اختلاف جدي پيش مي‌آيد، هر دو زخم مي‌خورند و هر دو سعي مي‌کنند از سلاح مخصوص خود براي ضربه زدن يا در حالت بهتر مجاب کردن طرف مقابل استفاده کنند، در حالي که فراموش مي‌کنند که هدف آنان از دعوا يا رفع اختلاف نظر و عقيده چيست. وقتي به زندگي‌هاي مشترک نگاه مي‌کنيم، مي‌بينيم سوءتفاهم‌هاي زيادي در امر ازدواج وجود دارد.
برخلاف باور عموم که که مردان با صميمي‌شدن مشکل دارند و زنان هميشه واکنش بيش از حد نشان مي‌دهند، مردان وزنان تفاوت کمي‌در تمايل‌شان براي صميميت و ارتباط دارند. به علل گوناگون فرهنگي و زيست‌شناسي، مردان در مديريت برخوردها و زنان در کم کردن فاصله احساسي مشکل دارند و در حالي که مردان از مباحثه و جدل زناشويي برحذرند، زنان مي‌خواهند در همان لحظه اختلاف، مشکل را با مباحثه و صحبت، حل کنند.

5)مهارت‌هاي ارتباطي را تمرين کنيد
 

بسياري از افراد به نظر مي‌رسد که با ازدواج بازي مي‌کنند و از ازدواج‌هاي مکرر لذت مي‌برند. گاهي افراد مشهور و سرشناسي را مي‌بينيم که براي مزاح درباره همسر پنجم و ششم و هفتم‌شان سخن مي‌گويند. خوب است بدانيم که نيازي به تغيير شريک زندگي به اين تعداد نداريم اگر ياد بگيريم که چگونه زندگي خود را مديريت کنيم و در حقيقت بايد مهارت برخورد با اختلافات، عصبانيت و نداشتن توافق را داشته باشيم و بدانيم عواطف خود را چگونه در مقاطع متفاوت زماني بروز دهيم. با اين کار در حقيقت رضايت بيشتري از زندگي خواهيم داشت.
متاسفانه بسياري از همسران وارد زندگي مشترک مي‌شوند در حالي که درباره قوانين و مهارت‌هاي مربوط به احساسات به شدت منفي خود که مورد اختلاف است و جزو اجتناب‌ناپذير زندگي مشترک است، هيچ قانون يا مهارت مديريتي ندارند. بدون وجود قانون مشخص، همسران در هنگام برخوردهاي معمول از سلاح‌هاي بسيار خطرناکي استفاده مي‌کنند که مانند پرتاب تير در تاريکي موجب زخمي‌کردن شريک زندگي خود مي‌شوند و به جاي اينکه فقط برخورد و اختلاف سليقه موجود را مديريت و کنترل کنند اين اختلاف و برخورد است که آنان را تحت کنترل خود در مي‌آورد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.