ميان‌وعده‌هاي مدرسه را جدي بگيريد

کيفش را پر کرده است از خوراکي. بيسکوييت، چيپس، پفک. تازه با خوردن همه اينها يک ذره هم سير نمي‌شود و باز منتظر است تا زنگ بخورد و از دکه کنار حياط شکلاتي، کلوچه‌اي يا نوشابه‌اي بگيرد. اين وضعيت خيلي از دانش‌آموزان است. دانش‌آموزاني که پدر و مادرهايشان وقت ندارند تا لقمه‌اي براي آنها بگيرند يا ميوه‌اي در کيف‌شان بگذارند
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميان‌وعده‌هاي مدرسه را جدي بگيريد

ميان‌وعده‌هاي مدرسه را جدي بگيريد
ميان‌وعده‌هاي مدرسه را جدي بگيريد


 

نويسنده:عذرا سنگلجي و بيتا سرلک




 
کيفش را پر کرده است از خوراکي. بيسکوييت، چيپس، پفک. تازه با خوردن همه اينها يک ذره هم سير نمي‌شود و باز منتظر است تا زنگ بخورد و از دکه کنار حياط شکلاتي، کلوچه‌اي يا نوشابه‌اي بگيرد. اين وضعيت خيلي از دانش‌آموزان است. دانش‌آموزاني که پدر و مادرهايشان وقت ندارند تا لقمه‌اي براي آنها بگيرند يا ميوه‌اي در کيف‌شان بگذارند و به جاي آن پولي به آنها مي‌دهند تا شر تغذيه از سرشان کم شود. در حالي که بررسي‌ها نشان داده مصرف درست ميان‌وعده‌ها مي‌تواند تاثير بسيار زيادي روي دانش‌آموزان براي يادگيري داشته باشد. پس بهتر است جهت نگاهمان را به سمت اين ميان‌وعده‌هاي غذايي کوچک اما مهم تغيير بدهيم.
براساس تعريف فائو سازمان جهاني خواربار و کشاورزي سازمان ملل متحد، ميان‌وعده بايد 300 تا 400 کيلو کالري انرژي و 10 تا 12 گرم پروتئين مورد نياز اين سنين را تامين کند. بنابراين، طبق اين تعريف، هر ماده خوراکي حتي اگر در ميان روز مصرف شود، ميان‌وعده محسوب نمي‌شود. يک ميان‌وعده سالم، علاوه بر دارا بودن اين شرايط، بايد از نظر تهيه، بسته‌بندي، حمل و نقل و روش‌هاي نگهداري مطابق با اصول بهداشتي باشد تا ضمن تامين انرژي مورد نياز، سلامت دانش‌آموز را نيز حفظ کند. خانواده‌ها، براي تامين ميان‌وعده فرزند خود، بايد آگاهي کافي در مورد نوع خوراکي ميان‌وعده و شرايط توليد، توزيع و نگهداري آن داشته باشند تا بر اساس آن و الگوهاي تغذيه‌اي صحيح و با در نظر گرفتن فرهنگ تغذيه‌اي قومي و منطقه‌اي خود اقدام کنند. دانش‌آموزان هم بايد در اين خصوص آگاهي‌هاي لازم و توانمندي را کسب کنند تا بتوانند با استفاده از آن، از ميان انواع خوراکي‌هايي که عرضه مي‌شود، يک ميان‌وعده سالم و مناسب را براي خود انتخاب و مصرف کنند. در اين ميان‌ به نظر شما چه ميان وعده مي‌تواند سالم‌تر و مقوي‌تر از شير باشد.

از مصرف شير تا توسعه فرهنگي
 

متخصصان علم تغذيه و سازمان‌هاي بهداشتي بين‌المللي از جمله سازمان جهاني بهداشت و فائو هميشه بر ضرورت مصرف روزانه شير براي تمامي گروه‌هاي سني تاکيد کرده‌اند و امروزه مصرف سرانه شير و فرآورده‌هاي آن را به عنوان يکي از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه فرهنگي مطرح مي‌کنند. در کشور ما، مصرف سرانه شير و فرآورده‌هاي آن 75 کيلوگرم و يا حتي کمتر از اين مقدار است که در مقايسه با کشورهايي همچون فرانسه، فنلاند، دانمارک، هلند و ژاپن بسيار اندک است. يافته‌هاي علمي هم بيانگر اين موضوع است که مصرف ساليانه 200 ليتر از اين ماده غذايي، علاوه بر افزايش رشد و تضمين سلامت جسمي، موجب ارتقاي هوش و قدرت فراگيري نيز مي‌شود. مصرف روزانه نيم ليتر شير، 50 درصد پروتئين و 50 درصد ويتامين B12 مورد نياز افراد بالغ را تامين مي‌کند. همچنين شير منبع بسيار غني ويتامين‌هاي گروه B و کلسيم و حاوي فسفر، سديم، پتاسيم، منيزيم و ويتامين D است. با اينکه شير و فرآورده‌هاي آن که يکي از گروه‌هاي اصلي غذايي در هرم غذايي است و مصرف 2 تا 4 واحد از آن به صورت روزانه توصيه شده است اما بررسي‌هاي انجام شده به‌وسيله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و انستيتو تغذيه و تحقيقات صنايع غذايي کشور نشان مي‌دهد که مصرف شير و فرآورده‌هاي شيري حدود 7/0 واحد و بسيار کمتر از ميزان مصرف استاندارد (هرم غذايي فعلي کشور) است.

شير در مدارس
 

با توجه به اين مسايل، ترويج فرهنگ مصرف شير در گروه‌هاي متعدد جامعه مورد تاکيد قرار مي‌گيرد و در ميان اين گروه‌ها، کودکان و نوجوانان در اولويت قرار دارند. بر همين اساس برنامه شير مدرسه ايران ويژه دانش‌آموزان از سال 1379 در مدارس اجرا شد و ابتدا در 14 شهر کشور به صورت آزمايشي اجرا و سپس به ساير شهرها و استان‌ها توسعه يافت. هم‌اکنون حدود 11 ميليون دانش‌آموز تحت پوشش اين برنامه قرار دارند. در اين برنامه، دانش‌آموزان هفته‌اي سه روز، و روزي 200 ميلي‌ليتر شير استريليزه يا پاستوريزه مصرف مي‌کنند، با اين دورنما که سلامت جسمي دانش‌آموزان ارتقاي پيدا کند و فرهنگ تغذيه‌اي دانش‌آموزان از طريق ارايه الگوي تغذيه سالم و ترويج فرهنگ مصرف شير در آنان تغيير و اصلاح شود. همچنين تامين بخشي از نيازهاي تغذيه‌اي دانش‌آموزان از طريق مصرف شير به عنوان يک ميان‌وعده مناسب از اهداف برنامه شير مدارس بود.

توصيه‌هاي 5گانه
 

اما از آنجا که شير زود فاسد مي‌شود و نيازمند توجه بسياري در چگونگي مصرف آن هستيم دانش‌آموزان بايد به اين موارد دقت کنند.
1) شيري که در مدرسه توزيع مي‌شود بايد به عنوان ميان‌وعده مصرف شود تا اشتهاي شما را براي مصرف وعده‌هاي اصلي غذايي کم نکند.
2) از نگهداري‌ شير به ويژه شير پاستوريزه براي مصرف در ساعت‌هاي بعدي يا بردن شير از مدرسه به خانه خودداري کنيد چرا که احتمال فساد و کاهش کيفيت شير وجود دارد.
3) در صورتي که ليوان يا نايلون شير، سوراخ، پاره يا باد کرده است حتما از خوردن شير خودداري کنيد و مورد را به مسوولان مدرسه و مربي بهداشت خبر دهيد.
4) پيش از خوردن شير حتما به تاريخ توليد و انقضاي شير دقت کنيد و از خوردن شيرهاي با تاريخ انقضاي گذشته خودداري کنيد.
5) اگر در حين خوردن شده متوجه شديد شير بوي بد، طعم ترش و تلخ و يا طعم غيرعادي دارد حتما اين موضوع را به مسوولان مدرسه اطلاع دهيد.
8 فرمان براي تغذيه ميان‌وعده‌اي دانش‌آموزان
1 ميان‌غذاهايي که به‌وسيله دوره‌گردها به فروش مي‌رسند، بهداشتي نيستند بنابراين از دوره‌گردها خريد نکنيد.
2 سعي کنيد، مواد خوراکي بسته‌بندي شده بخريد. در هنگام خريد، دقت کنيد که پوشش ماده خوراکي سالم و تميز باشد و نام و نشاني کارخانه توليد کننده ماده غذايي، تاريخ توليد و انقضاي معتبر و مشخصات ترکيبات تشکيل‌دهنده روي بسته‌بندي چاپ شده باشد.
3 مصرف شکلات و چيپس را کم کنيد. اين مواد به دليل داشتن انرژي زياد موجب چاقي مي‌شوند.
4 مصرف سوسيس و کالباس را به دليل داشتن مواد مضر براي سلامت محدود کنيد.
5 به جاي مصرف نوشابه‌هاي گازدار، دوغ مصرف کنيد.
6 بيسکوييت، کلوچه و کيک را ترجيحا از نوع غني شده آن با مواد مغذي مانند ويتامين A و آهن انتخاب کنيد.
7 ميان‌وعده‌اي که به عنوان لقمه سالم شناخته شده و به‌وسيله مادر تهيه مي‌شود شامل نان و پنير و گردو، نان و پنير و خيار، نان و کره و عسل، نان و تخم‌مرغ پخته شده است.
8 خوراکي‌هايي مانند خرما، انواع ميوه‌هاي تازه و خشک، انواع مغزها، نخودچي، کشمش، انواع شير، توت و انجيرخشک ميان‌وعده‌هاي سالمي هستند و مي‌توانند جايگزين خوراکي‌هايي مانند پفک، يخمک، شکلات و انواع آبنبات شوند.
منبع:http://salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.