کودک و ضعف حافظه

چه کسي گفته ضعف حافظه فقط در افراد مسن پيش مي‌آيد؟ ضعف حافظه براي هرکسي صرف‌نظر از سن مي‌تواند پيش بيايد. متاسفانه برخلاف آنفلوآنزا و سرماخوردگي، ضعف حافظه داروي مشخصي ندارد تا شما بتوانيد با مصرف آن به سرعت نتيجه دارو را ببينيد و بتوانيد ظرفيت حافظه‌تان را بالا
شنبه، 7 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودک و ضعف حافظه

کودک و ضعف حافظه
کودک و ضعف حافظه


 

نويسنده:ليلا افشار




 

 

چگونه از ضعيف شدن حافظه بچه‌ها جلوگيري کنيم؟
 

چه کسي گفته ضعف حافظه فقط در افراد مسن پيش مي‌آيد؟ ضعف حافظه براي هرکسي صرف‌نظر از سن مي‌تواند پيش بيايد.
متاسفانه برخلاف آنفلوآنزا و سرماخوردگي، ضعف حافظه داروي مشخصي ندارد تا شما بتوانيد با مصرف آن به سرعت نتيجه دارو را ببينيد و بتوانيد ظرفيت حافظه‌تان را بالا ببريد. مکمل‌ها و ويتامين‌ها براي تقويت حافظه در همه داروخانه‌ها پيدا مي‌شوند ولي واقعا در مورد هيچ کدام از آنها اثبات نشده که مي‌توانند روي بازگشت حافظه تاثير داشته باشند.
آيا کودکتان در به يادآوري اطلاعات مشکل دارد؟ شايد الان زمان آن است که کودکتان را مورد بررسي قرار بدهيد و ببينيد که چگونه مي‌توانيد به او کمک کنيد تا بتواند حافظه‌اش را تقويت کند.
خيلي تاسف‌بار است وقتي ضعف حافظه کوتاه‌مدت در بچه‌اي اتفاق مي‌افتد که در اغلب اوقات اجتناب‌ناپذير است ولي خبر خوب اين است راه‌هايي وجود دارد که شما مي‌توانيد حافظه کودکتان را پرورش دهيد.

بازي فکري
 

واضح است که بچه‌ها بازي کردن را دوست دارند. هر نوع از بازي‌ آنها را جذب مي‌کند. بنابراين از اين خصوصيت بچه‌ها استفاده کنيد و بازي‌هاي فکري بدون محدوديت با آنها انجام دهيد. بازي‌هاي فکري و پازل‌ها، بازي‌هايي هستند که اين فرصت را به بچه‌ها مي‌دهند تا آنها فکر کنند و استراتژي‌هايي را طراحي کنند. به اين ترتيب،‌ مغز آنها اجازه پيدا مي‌کند تا فعاليت داشته باشد و از اين رو کودک اين توانايي را پيدا مي‌کند که در آينده به ظرفيت بالاتري از حافظه دست يابد. ولي تنها بازي‌هاي فکري و پازل‌ها کافي نيستند.

نشاط روحي‌رواني
 

اين فرصت را به بچه‌هايتان بدهيد تا از نظر روحي و رواني هم فعاليت داشته باشند. روحي مرده و غيرفعال جلوي پيشرفت پروسه بازيابي و ذخيره‌يابي اطلاعات را مي‌گيرد.

بازي در زمين
 

بردن بچه‌ها به زمين‌هاي بازي به صورت متناوب و مستمر به آنها کمک مي‌کند تا فعاليت فيزيکي و جسمي داشته باشند. بچه‌اي که دچار نوعي کمبود ارتباط با دنياي اطراف و بيرون باشد سست و بي‌حال خواهد شد. وقتي بچه بيرون برده مي‌شود تمايل پيدا خواهد کرد تا چيزهاي جديدي کشف کند و اين کار باعث مي‌شود روح و روان او به فعاليت واداشته شود. بچه در محيط بيرون و زمين‌هاي بازي تصورش و تخيلات‌اش را به کار مي‌اندازد. او ياد مي‌گيرد، چگونه تاب بخورد، ياد مي‌گيرد چگونه بايد از سرسره پايين بيايد و... . شايد کارهايي که او مي‌کند به نظرتان خالي از نکته بيايد ولي وقتي از نزديک به کارهاي او دقت کنيد متوجه خواهيد شد اين فعاليت‌هاي ساده به او اجازه مي‌دهند تا او قدرت فکري و رواني خودش را با دنبال کردن کشفيات جديد ناشناخته‌ها تقويت كند.

نمايش و گسترش توانايي عقلي
 

مردم اغلب به تلويزيون به چشم يک اختراع بد نگاه مي‌کنند ولي نمايش‌هايي که در استوديوها ضبط شده مي‌توانند باعث گسترش توانايي عقلاني بچه‌ها شوند که شامل قدرت به يادآوري نيز مي‌شود. نوع خاصي از نمايش‌ها مي‌تواند به بالا بردن سطح حافظه بچه‌ها کمک کند. البته کارتون‌ها در اين زمينه تاثير زيادي نخواهند داشت.
همه اين نظريه‌ها مي‌توانند به فرزند شما کمک کنند تا حافظه‌اش در مسير درستي تقويت شود. اگر اين مشکل را ناديده بگيريد و اين شانس را به بچه‌تان بدهيد که با همين مشکل ادامه دهد در آينده فرزندي خواهيد داشت که بايد درد ضعف حافظه را تحمل کند در حالي که فقط 5 سال دارد.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.