شوخ‌طبعي يک مهارت است

برخي افراد براي مقابله با مشکلات و چالش‌هاي زندگي، از شوخ‌طبعي استفاده مي‌کنند و به قول معروف زندگي را چندان سخت نمي‌گيرند. اگر مي‌خواهيد با اين مهارت بيشتر آشنا شويد و احيانا آن را فراگيريد، با ما همراه شويد.
جمعه، 13 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شوخ‌طبعي يک مهارت است

شوخ‌طبعي يک مهارت است
شوخ‌طبعي يک مهارت است


 





 
برخي افراد براي مقابله با مشکلات و چالش‌هاي زندگي، از شوخ‌طبعي استفاده مي‌کنند و به قول معروف زندگي را چندان سخت نمي‌گيرند. اگر مي‌خواهيد با اين مهارت بيشتر آشنا شويد و احيانا آن را فراگيريد، با ما همراه شويد.
ارزش شوخ‌طبعي به عنوان مهارتي مقابله‌اي مدت‌هاي زيادي است که از سوي روان‌شناسان شناخته شده است. فرويد، شوخ‌طبعي را به‌عنوان عالي‌ترين سازوکار دفاعي توصيف کرده است. از نظر فرويد، شوخ‌طبعي هديه‌اي نادر و گران‌بها است که به ما اجازه مي‌دهد هنگام رويارويي با فشار رواني به خودمان بگوييم: «دنيا اين قدر ارزش ندارد که ما را ناراحت کند، به همين علت نبايد مسايل سخت و دشوار را چندان جدي تصور کنيم.»

نتايج شوخ‌طبعي
 

در يک بررسي از سوابق پژوهشي درباره شوخ‌طبعي و سلامت، پژوهشگران نتايج زير را درباره ارزش شوخ‌طبعي به‌عنوان مهارتي مقابله‌اي دريافتند: افراد شوخ‌طبع هنگام رويارويي با تجارب استرس‌زا کمتر از ديگران، خلق منفي از خودشان نشان مي‌دهند. شوخ‌طبعي روش موثري براي مقابله با هيجانات منفي مانند خشم، غم و افسردگي است. افرادي که طبع شوخ دارند، به احتمال بيشتر موضع فعالانه‌تري نسبت به هيجانات منفي خود مي‌گيرند و تلاش مي‌کنند بر آنها مسلط شوند و در عوض، افرادي که فاقد يک حس شوخ‌طبعي هستند، منفعل‌ترند و به هيجانات منفي خود اجازه مي‌دهند که آنها را کنترل کند. اغلب افرادي که داراي حس شوخ‌طبعي هستند از بهداشت جسماني مناسب‌تري برخوردارند. تحقيقات نشان داده‌اند شوخ‌طبعي با افزايش عملکرد دستگاه ايمني بدن، موجب مي‌شود تا افراد در زندگي روزانه کمتر تحت تاثير شرايط استرس‌زا قرار گيرند. شوخ‌طبعي به ما کمک مي‌کند به جاي اينکه با ترس يا هراس به رويدادي استرس‌زا واکنش نشان دهيم، بتوانيم آن شرايط سخت را به راحتي پشت سر بگذاريم. همچنين شوخ‌طبعي زماني را فراهم مي‌کند که از مشکلات فاصله بگيريم و فرصتي براي نگريستن به راه‌حل‌هاي ديگر داشته باشيم. مزيت ديگر شوخ‌طبعي اين است که در مواقعي که ما با نشاط هستيم، ديگران تمايل بيشتري دارند که در اطراف ما باشند و حمايت‌مان کنند. سالم‌ترين نوع شوخ‌طبعي اين است که ملايم باشيم يعني اينکه خودمان را زياد جدي نگيريم. اين نوع شوخ‌طبعي سالم را مي‌توان با شکل ناسالم‌تر شوخ‌طبعي که آميخته با طعنه و تمسخر است، مقايسه کرد.

نکات کليدي درباره شوخي
 

درباره ارزش شوخ‌طبعي، چهار نکته قابل اهميت وجود دارد. نخست همان‌طور که توضيح داده شد، شوخي پر از تناقض است. شما نمي‌توانيد در آن واحد هم نگران باشيد و هم به خودتان بخنديد. دوم، شوخي خصوصيتي انساني است که حس انتخاب و کنترل افراد را تقويت مي‌کند زيرا به آنها اجازه مي‌دهد که از درد و رنج فاصله بگيرند. سوم، شوخي با يادآوري اين موضوع که زندگي را بدون ناراحتي تحمل کنيم و سنگيني مشکلات خود را اغراق‌آميز جلوه ندهيم، به ما کمک مي‌کند مشکلات خود را از زواياي گوناگون مورد بررسي قرار دهيم و در نهايت، در شوخي با خود يک مشکل قبول کردن خودمان است. خنديدن شما به خودتان يک روش گفتن اين جمله است: «من خودم را دوست دارم و خودم را به‌عنوان انساني جايزالخطا قبول مي‌کنم.»
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط