خطرات قرار گرفتن در معرض دود دخانيات

شواهد علمي به‌طور قوي نشان داده است که هيچ سطح ايمني نسبت به «مواجهه با دود دخانيات» ماده آلوده‌کننده‌اي که بيماري‌هايي وخيم در بزرگسالان و کودکان ايجاد مي‌کند، وجود ندارد. شواهد مسلمي وجود دارد مبني بر اينکه ايجاد محيط‌هاي 100 درصد عاري از دود، تنها راه موثر براي حفاظت افراد در مقابل آثار مخرب مواجهه با دود دخانيات است.
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات قرار گرفتن در معرض دود دخانيات

خطرات قرار گرفتن در معرض دود دخانيات
خطرات قرار گرفتن در معرض دود دخانيات


 





 
شواهد علمي به‌طور قوي نشان داده است که هيچ سطح ايمني نسبت به «مواجهه با دود دخانيات» ماده آلوده‌کننده‌اي که بيماري‌هايي وخيم در بزرگسالان و کودکان ايجاد مي‌کند، وجود ندارد. شواهد مسلمي وجود دارد مبني بر اينکه ايجاد محيط‌هاي 100 درصد عاري از دود، تنها راه موثر براي حفاظت افراد در مقابل آثار مخرب مواجهه با دود دخانيات است.
دود دخانيات، ترکيبي از دود برخاسته از سوختن سيگار يا ديگر محصولات دخاني از جمله قليان، پيپ و... است که به وسيله فرد مصرف‌کننده به بيرون داده مي‌شود. اين دود شامل هزاران ماده شيميايي ناشناخته است که حداقل 250 ماده آن به عنوان ماده سرطان‌زا يا مسموميت‌زا شناخته شده است. اجماع کنوني نهادهاي متعدد- شامل انجمن قلب آمريکا، جامعه جراحان ايالات متحده، آژانس حفاظت محيطي کاليفرنيا و کميته علمي دخانيات و سلامت انگلستان- اين است که مواجهه با دود دخانيات، يکي از مهم‌ترين علل ايجاد بيماري‌هاي قلبي است و خطر مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي را تا بيش از دو برابر افزايش مي‌دهد. در پرتو شواهد روزافزون، دولت‌هاي سرتاسر جهان، به منظور حفاظت افراد در مقابل خطرات مواجهه با دود دخانيات در حال استقرار سياست‌هاي محيط‌هاي عاري از دود هستند. کشورهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه‌اي مانند ايرلند، نيوزيلند، اسکاتلند و اروگوئه، استقرار قوانين محيط‌هاي عاري از دود را- که در اواخر دهه 1970 در آمريکاي شمالي آغاز شد- در سطوح محلي و منطقه‌اي آغاز کرده‌اند. آنها با موفقيتي نسبتا چشم‌گير، قوانيني را اجرا و مستقر کرده‌اند که کارکنان و عموم مردم را در مقابل دود دخانيات در بيشتر محيط‌هاي کاري سرپوشيده و مکان‌هاي عمومي (شامل کافه‌ها و رستوران‌ها) حفاظت کرده و از حمايت مردمي بالايي نيز برخوردار شده‌اند. تحقيقاتي که روي کودکان مدرسه‌اي 13 تا 15 ساله در ميان سال‌هاي 1999 تا 2006 در 132 کشور اجرا شد، نشان داد که 44 درصد کودکان در خانه و 56 درصد آنها در مکان‌هاي عمومي در معرض دود دخانيات بوده‌اند. مطالعه ديگري در موسسه ملي سلامت مکزيک، نشان داد که 91 درصد کودکان مدرسه‌اي در اين کشور تا حدي در معرض دود دخانيات بوده‌اند.

خطرات قرار گرفتن در معرض دود دخانيات

همچنين مواجهه زنان غيرسيگاري با دود دخانيات در دوران حاملگي مي‌تواند سبب کاهش وزن نوزاد و زايمان زودرس شود. مواجهه با دود دخانيات همچنين ممکن است موجب نشانگان مرگ ناگهاني نوزاد شود. آثار ديگر دود دخانيات بر سلامت پيش از تولد ممکن است تاخير در رشد درون رحمي و سقط ناگهاني باشد. براي مثال، آژانس حفاظت محيطي کاليفرنيا تخمين مي‌زند که دود دخانيات در ايالات متحده، سالانه مسبب 3هزار و 400 مرگ ناشي از سرطان ريه و بين 23هزار تا 70هزار مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي مي‌شود. درباره کودکان، تخمين زده مي‌شود که دود دخانيات، مسوول سالانه 430 مورد نشانگان مرگ ناگهاني نوزادان، تولد 24هزار و 500 نوزاد با وزن کم، 71هزار و 900 زايمان زودرس، 200هزار مورد وقوع آسم و 790هزار مورد مراجعه به علت عفونت مجراي گوش مياني باشد. مواجه شدن با اين دود سمي موجب افزايش هزينه‌هاي اقتصادي براي افراد، نهادها و جامعه است. هزينه‌هاي اقتصادي شامل: هزينه‌هاي پزشکي مستقيم و غيرمستقيم و هزينه کاهش کارايي افراد مي‌شود. به علاوه، محيط‌هايي که در آنها سيگار کشيدن مجاز است، نياز به هزينه‌هاي بازسازي و نظافت بالاتري دارند و خطر آتش‌سوزي در آنها بيشتر است و ممکن است حق بيمه بالاتري طلب کند و هزينه‌هاي مواجهه با دود دخانيات در استراليا، کانادا، منطقه‌اي در هنگ‌کنگ، ايرلند، انگليس و ايالات‌متحده ارزيابي شده است. صرفه‌جويي ناشي از محيط‌هاي عاري از دود براي کارفرمايان، در اسکاتلند معادل 515/0 تا 77/0 درصد توليد ناخالص داخلي و در ايرلند بين 1/1 تا 7/1 درصد توليد ناخالص داخلي است. اداره سلامت و امنيت شغلي ايالات متحده تخمين زده است که پاکي هوا، توليد را تا 3 درصد افزايش مي‌دهد. هزينه‌هاي مربوط به اجراي طرح به موازات افزايش استقبال عمومي از قوانين و ارتقاي همکاري‌ها به مرور زمان کاهش مي‌يابد. اغلب بحث مي‌شود که محيط‌هاي عاري از دود، هزينه‌هايي بر صنايع، به خصوص بر بخش خدماتي آن، تحميل مي‌کند. در واقع، شواهد- به خصوص درباره بخش خدماتي- عکس آن را نشان مي‌دهد. در مقابل ادعاي صنايع دخانيات مطالعات جهاني درباره داده‌هاي فروش و استخدام پيش و پس از اجراي سياست‌هاي محيط‌هاي عاري از دود نشان داد که اين امر يا هيچ اثري بر بخش خدماتي نداشته است يا اينکه اثر مثبت گذاشته است. سياست‌هاي محيط‌هاي عاري از دود، نه تنها سبب فرار مشتريان فعلي اين بخش نمي‌شود، بلکه در واقع مشتريان جديدي را نيز جذب مي‌کند. همچنين اين سياست‌ها سبب کاهش هزينه‌هاي نگهداري، بيمه و نيز غيبت کارکنان، هم در بخش خدماتي و هم در ديگر بخش‌ها مي‌شوند. از اين جهت، متصديان صنعت دخانيات، انگيزه‌اي نيرومند براي مخالفت با قوانين محيط‌هاي عاري از دود دارند، چرا که نتيجه اين قوانين در مورد محيط‌هاي کاري، کاهش عمده مصرف سيگار را در بر خواهد داشت.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.