معيارهاي زيبايي در گوشه و کنار جهان

کدام ويژگي‌ ظاهري، يکي را زيبا مي‌کند و ديگري را زشت؟ کمر باريک؟ چشمان درشت؟ لبخند بي‌نقص؟ پوست صاف و شاداب؟ اگرچه زيبايي بايد در نگاه ما باشد نه آنچه به آن مي‌نگريم اما بشر از زمان‌هاي بسيار دور نسبت به زيبايي وسواس خاصي داشته است.
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معيارهاي زيبايي در گوشه و کنار جهان

معيارهاي زيبايي در گوشه و کنار جهان
معيارهاي زيبايي در گوشه و کنار جهان


 

ترجمه: ياسمين ثريا




 

 

معيارهاي زيبايي از آسياي جنوب شرقي تا غرب آفريقا
 

کدام ويژگي‌ ظاهري، يکي را زيبا مي‌کند و ديگري را زشت؟ کمر باريک؟ چشمان درشت؟ لبخند بي‌نقص؟ پوست صاف و شاداب؟ اگرچه زيبايي بايد در نگاه ما باشد نه آنچه به آن مي‌نگريم اما بشر از زمان‌هاي بسيار دور نسبت به زيبايي وسواس خاصي داشته است.
زيبايي تعريف مشخصي ندارد؛ نسبي است و در هر زمان، هر فرهنگ و هر قومي، ويژگي‌هاي خاصي را مي‌طلبد. فرد زيباي يک منطقه ممکن است با ورود به کشوري ديگر زشت يا حداقل نه‌چندان زيبا تلقي شود. بياييد در اين نوشته، با هم به فرهنگ زيبايي در گوشه و کنار جهان سرک بکشيم.

ايران
 

در ايران شايد خيلي‌ها را ببينيد که بيني را عضوي خدادادي براي رفتن زير تيغ جراحي زيبايي مي‌دانند و وظيفه اصلي آن را که تنفس است، از خاطر مي‌برند. آمار جراحي پلاستيک بيني در کشور ما چنان بالا رفته که در دنياي زيبايي، ايران را پايتخت جراحي بيني مي‌‌دانند. اگر روزگاري، رکورد جراحي زيبايي بيني دست پولدار‌هاي بورلي‌هيلز بود حالا، به روايت برخي آمارها، سالانه 30 هزار جراحي زيبايي بيني در تهران انجام مي‌شود.

آسياي جنوب شرقي
 

ساکنان جنوب شرق آسيا، داشتن پوست سفيد را شاخصي براي القاب «مايه‌داري»، «باکلاسي» و «زيبايي» مي‌دانند! در طول دهه گذشته، بازار فروش مجلات زيبايي آمريکايي در کشور‌هاي آسياي جنوب شرقي بسيار پررونق بود. شرکت‌هاي توليدکننده محصولات آرايشي سفيدکننده پوست با تبليغ در اين نشريات، تعداد مصرف‌کنندگان زردپوست خود را به شدت افزايش داده‌اند؛ به طوري که در تايلند پيدا کردن يک ماده آرايشي که سفيدکننده نداشته باشد، تقريبا غيرممکن است. از ضرر اين مواد شيميايي بر پوست که بگذريم، بررسي بازار لوازم آرايش کشور‌هاي هنگ‌کنگ، مالزي، فيليپين، کره‌جنوبي و تايوان نشان داده که از هر 10 خانم 4 نفرشان لوازم آرايش سفيدکننده مي‌خرند.

غرب آفريقا
 

هنوز در آفريقاي غربي مناطقي وجود دارند که زيبايي خانم‌ها را با معيار‌هاي سنتي خودشان مي‌سنجند. در اين مناطق هرچه اضافه وزن و خط‌هاي کششي بيشتري داشته باشيد، جذاب‌تريد. در موريتاني بسياري از والدين، دختران دم‌بختشان را به اردو‌هاي افزايش وزن مي‌فرستند و دست‌اندرکاران اين اردو به شرکت‌کنندگان‌شان روزانه 16 هزار کالري غذا مي‌دهند!

کره جنوبي
 

شايد جراحي پلک از برنامه‌هاي دوران ميانسالي شما باشد اما در کره جنوبي، بازار جراحي پلک داغ‌تر از اين حرف‌هاست. کره‌اي‌ها از طرفداران پروپاقرص جراحي زيبايي پلک‌اند. جراحان کره‌اي در اين عمل، پلک‌ها را مي‌کشند تا چشم‌ها درشت‌تر و گردتر شوند. در سال‌هاي اخير، آسيايي‌ها استقبال قابل‌توجهي از انواع جراحي پلاستيک داشته‌اند اما کره‌اي‌ها در جراحي پلک رقيب ندارند؛ به طوري که 10 درصد بزرگسالان کره‌اي چشم‌هايشان را جراحي مي‌کنند. در ضمن، والدين دلسوزي که به زيبايي فرزندشان خيلي اهميت مي‌دهند، از همان دوران کودکي آنها را دست جراح مي‌سپارند. به اين ترتيب، چشم بادامي‌ها به مرور زمان به چشم گردويي تبديل مي‌شوند!

فرانسه
 

فرانسه از زمان‌هاي دور مرکز مد و لوازم آرايش بوده. شايد فرانسوي‌ها که در معدن لوازم آرايش شنا مي‌کنند اين باور را داشته باشند که: «ما نمي‌دانيم چرا آمريکايي‌ها اين‌قدر مواد آرايشي به پوست‌شان مي‌زنند؟!» آنها دوست دارند قيافه طبيعي خود را حفظ کنند و معتقدند هرچه آرايش کمتر و کم‌رنگ‌تر باشد، چهره شکيل‌تر و زيبايي‌اش دلنشين‌تر است.

نيوزيلند
 

مردان و زنان بومي مائوري نيوزيلند براي زيبا کردن چهره خود با نقش و نگار‌هاي درهم، صورت خود را خالکوبي مي‌کنند.

چين
 

چيني‌ها معتقدند قدبلندتر‌ها موفق‌ترند و براي بلندکردن قدشدن روش‌هاي دشواري هم دارند؛ از جمله اينکه جراحان چيني استخوان‌هاي پا را مي‌شکنند و ميان آنها قطعات فلزي قرار مي‌دهند تا قد بيماران بلندتر شود.

مرز برمه و تبت
 

در قبيله کايان (از اقليت‌هاي قومي برمه و تبت) ظرافت زنانه با طول گردن سنجيده مي‌شود. دختران اين قبيله بايد از 5 سالگي به گردنشان حلقه‌هايي برنجي بياويزند تا به مرور زمان گردنشان مثل زرافه دراز شود. هر سال به تناسب رشد، تعداد اين حلقه‌ها افزايش مي‌يابد. تعداد و وزن زياد اين حلقه‌ها كه وزن برخي از آنها به 10 کيلوگرم هم مي‌رسد، شانه زنان کايان را خموده کرده است.

ژاپن
 

بيشتر خانم‌هاي ژاپني معتقدند زيبايي در پوست خلاصه مي‌شود. اگرچه در اکثر نقاط دنيا از بين بردن چروک‌هاي پوستي تزريق بوتاکس را يادآور مي‌شود اما اغلب ژاپني‌ها فقط روش‌هاي خودشان را قبول دارند. آنها ترجيح مي‌دهند کلاژن مورد نياز پوستشان را از طريق تغذيه دريافت کنند. در ژاپن، غذاهاي غني‌شده با کلاژن را مي‌توان به راحتي در فروشگاه‌ها پيدا کرد. به علاوه، فهرست غذاي اکثر رستوران شامل پيشنهاد مخصوصي از غذاي کلاژن‌دار است.

ساخت ژاپن، صدور به سراسر دنيا
 

• صاف کردن ژاپني مو:
 

اين روش که به نرم‌کنندگي حرارتي مو هم مشهور است، ابتدا در ژاپن طراحي شد و در حال حاضر اکثر مردم جهان از آن استفاده مي‌کنند. در اين روش، مو به کِرِم‌هاي شيميايي خاصي آغشته و سپس با اتو صاف مي‌شود. داشتن موي صاف ميان ژاپني‌ها عُرف است؛ يعني اگر يک بنده خداي ژاپني با موي فر به دنيا بياييد مجبور است هر روز با اين روش موهايش را صاف کند.

• تسمه لاغري صورت:
 

اين تسمه براي آنهايي ساخته شده که احساس مي‌کنند صورتشان پف دارد و بايد باريک‌تر شود. براي استفاده از آن هم بايد آن را دور صورت پيچيد تا صورت عرق کند و کمي لاغر شود.

هندوستان
 

هندي‌ها معتقدند عروس‌خانم‌ها در روز مراسم‌شان بايد مخلوطي از زردچوبه، گردليمو و عسل بزنند تا پوستشان شفاف و زيبا شود. آنها همچنين در جشن‌ها و اعياد مهم زنجيره‌هايي را به پيشاني خود آويزان مي‌کنند.

عمان
 

خانم‌هاي عماني گلبرگ‌هاي خشک رز را در آب مي‌جوشانند و سپس موهايشان را با اين عصاره مي‌شويند. آنها همچنين دهانشان را با خارچوب مسواک مي‌شويند و مي‌گويند بزاق دهان با مواد اين چوب ترکيب شده و علاوه بر تميزي دهان و دندان، لب‌ها را نارنجي مي‌کند.

 

منبع:salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.