12 راه عاقلانه براي كاهش نمك روزانه

شايد اگر اين نکته را بدانيد كه تنها با حذف چند گرم نمك از رژيم غذايي روزانه‌تان مي‌توانيد درصد بالايي از احتمال ابتلاي‌تان به انواع بيماري‌هاي قلبي عروقي را کم کنيد، کلا دور نمک و نمکدان را خط بکشيد. شايد هم با خودتان بگوييد که حذف نمك از سفره يعني خوردن غذاهاي بي‌مزه و اصلاً نخوردن اين غذاها بهتر از خوردن‌شان است! ولي در
دوشنبه، 16 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
12 راه عاقلانه براي كاهش نمك روزانه

12 راه عاقلانه براي كاهش نمك روزانه
12 راه عاقلانه براي كاهش نمك روزانه


 





 
شايد اگر اين نکته را بدانيد كه تنها با حذف چند گرم نمك از رژيم غذايي روزانه‌تان مي‌توانيد درصد بالايي از احتمال ابتلاي‌تان به انواع بيماري‌هاي قلبي عروقي را کم کنيد، کلا دور نمک و نمکدان را خط بکشيد. شايد هم با خودتان بگوييد که حذف نمك از سفره يعني خوردن غذاهاي بي‌مزه و اصلاً نخوردن اين غذاها بهتر از خوردن‌شان است! ولي در این مقاله بحث‌اش چيز ديگري است:
با اين12 راه حل ساده مي‌توانيد هم طعم غذا را حفظ ‌کنيد، هم ميزان مصرف نمك را به حداقل برسانيد تا به قول معروف، نه سيخ بسوزد، نه کباب.
1.بگذاريد غذاهاي فرآوري‌شده‌اي مثل کالباس، همبرگر، ناگت مرغ يا حتي ميگو که سرشار از نمک هستند، کمترين جا را در سبد خريدتان داشته باشند. زيتون شور، محصولات کنسروشده، سس سويا، انواع پيتزاها و حتي سوپ‌هاي آماده هم سرشار از نمک‌اند و بهتر است مصرف‌شان را محدود کنيد.
2.به جاي افزودن سس‌هاي پر از نمک و چربي به سالادتان سرکه يا آب ليموترش بزنيد.
3.روي سيب‌زميني سرخ‌کرده يا تنوري، يک هشتم قبل نمک بريزيد و آن را با کمي آويشن، پودر زنجبيل و سير مزه‌دار کنيد.
4.به سس ماکاروني، مرغ يا ماهي‌تان با پودر سير، پودر پياز، پودر کرفس، فلفل و آب ليموترش طعم بدهيد.
5.ميوه‌هاي طعم‌داري مثل کيوي، پرتقال يا آلو را پيش از ميوه‌هاي بدون طعمي مثل خيار بخوريد تا نياز به نمک پاشيدن روي ميوه را احساس نکنيد.
6.زنجبيل، کاري يا انواع سبزيجات خشک مثل پونه يا نعناع هم مي‌توانند جايگزين‌هاي خوبي براي نمک به شمار ‌آيند.
7.در ابتداي طبخ غذا، کمترين ميزان نمک را به آن بيفزاييد و اگر در انتها غذا را چشيديد و ديديد نمک‌اش کم است، مقدار ديگري به آن اضافه کنيد. کلا به علت تبخير آب غذا، بهتر است نمک را در آخرين مرحله به آن بيفزاييد تا هميشه غذاي‌تان شور يا خوش‌نمک نباشد.
8.نمک‌پاش را روي ميز غذا نگذاريد. خودتان و اعضاي خانواده‌تان را عادت بدهيد کمتر از نمک‌پاش استفاده کنيد. به جاي نمک‌پاش مي‌توانيد يک ظرف آب‌ليمو، آب‌غوره يا فلفل روي ميز غذا قرار دهيد.
9.افرادي که علاقه فراواني به نمک دارند و نمي‌توانند از نظر رواني نمک‌پاش را از سفره غذاي‌شان حذف کنند، مي‌توانند درون نمک‌پاش را با يک پنجم نمک، يک پنجم پودرسير، يک پنجم پودر پياز، يک پنجم زنجبيل و يک پنجم آرد برنج پر کنند تا به اين ترتيب ميزان نمک مصرفي‌شان را کاهش دهند.
10.ريحان و نعناع از سبزي‌هاي معطر و خوش‌طعمي هستند که شما مي‌توانيد به همراه غذاي‌تان آنها را ميل کنيد تا کمتر هوس نمک کنيد.
11.مي توانيد به جاي تنقلات شور، انواع مغزهاي خام و ميوه‌هاي خشک را بخوريد.
12.روش پخت‌تان را اصلاح کنيد. بخارپز کردن، تنوري کردن و طبخ غذا با آب کم، حداقل نمک را مي طلبد؛ در حالي که در غذاهاي آبکي مجبوريد نمک بيشتري استفاده کنيد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.