سديم يک سيب براي 24 ساعت

سديم موجود در نمک عاملي است که با جذب آن يک مولکول آب نيز جذب مي‏شود، پس در نتيجه با خوردن نمک ميل به خوردن آب در افراد بالا مي‏رود و آب در بدن جمع مي‏شود.
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سديم يک سيب براي 24 ساعت

سديم يک سيب براي 24 ساعت
سديم يک سيب براي 24 ساعت


 

نويسنده:دکتر منوچهر قاروني*




 
سديم موجود در نمک عاملي است که با جذب آن يک مولکول آب نيز جذب مي‏شود، پس در نتيجه با خوردن نمک ميل به خوردن آب در افراد بالا مي‏رود و آب در بدن جمع مي‏شود.
در افراد سالم آب فورا از طريق ادرار دفع مي‏شود اما در بيماران نارسايي قلبي و افرادي که زمينه فشارخون دارند خوردن نمک و جذب آب توسط يون سديم موجب بالا رفتن فشارخون و تنگي‏نفس شده و موجب مي‏شود پاها ورم کند، کفش تنگ شود و مچ و قوزک پاها به اندازه يک بند انگشت ورم کند. به همين دليل است که اولين موردي که پزشکان اين بيماران را در مورد مصرف‌اش محدود کرده و رژيم مي‏دهند، نمک است.
نمک نه تنها براي بيماران قلبي بلکه براي بيماران کليوي نيز خطرناک است. افرادي با نارسايي کليه نمي‏توانند نمک را دفع کنند، در نتيجه آب در بدن جمع شده و اين افراد وقتي از خواب بيدار مي‏شوند چشم‏ها و صورت‌شان پف‏آلود مي‏شود و در مرحله پيشرفته در شکم آب جمع مي‏شود. همچنين در بيماران گوارشي مثل سيروز که کبد کوچک شده و آب در شکم جمع مي‏شود، مصرف نمک موجب تشديد اين مشکل مي‏شود.
در پاسخ به برخي افراد که مي‏گويند سديم براي بدن لازم است و نبايد مصرف نمک را محدود کرد، بايد گفت سديم موجود در يک سيب براي 24 ساعت زندگي کافي است. هرچند عادت بدي که افراد هنوز غذا نخورده روي غذا نمک مي‏پاشند، بسيار غلط است، اما نمک نخوردن تنها به معني دور کردن نمکدان و نپاشيدن نمک روي غذا نيست و نمک غذا، خورش و غذاهاي آماده نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد. تنها نمکدان مهم نيست. غذا بايد کم نمک باشد. افراد و به ويژه بيماران بايد به ميزان نمک و سديم غذايي که مي‏خورند توجه کنند و غذاهاي کم‌نمک را انتخاب کنند. به عنوان مثال نان‏هاي سنگک، بربري و نان‌هاي فانتزي در مقايسه با نان‏هاي لواش و تافتون نمک کمتري دارند و به بيماران توصيه مي‏شود اين نوع نان‏ها که سديم کمتري دارند، مصرف کنند.
مصرف نمک عامل خطرناکي است که در افرادي که زمينه فشارخون دارند، موجب بالا رفتن فشارخون و در بيماران قلبي نيز موجب تشديد بيماري شده و در سالمندان و افرادي که رگ‏هاي تنگ دارند خطر بروز سکته را افزايش مي‏دهد، بنابراين توصيه مي‏شود غذا خيلي کم نمک باشد. متاسفانه بيشتر فست فودها و غذاهاي آماده نمک زيادي دارند و بايد با احتياط مصرف شوند. گاهي وقت‏ها افراد نمک را عامل خوش‌مزگي غذا مي‏دانند. به اين افراد بايد گفت خوش‌مزگي غذا به نمک نيست. بايد ذايقه‏مان را تغيير دهيم و از چاشني‏هاي ديگر مانند آب‌ليمو، آب‌غوره و طعم‏دهنده‏هاي ديگر استفاده کنيم. نمک خوردن به ذايقه است به تجربه ثابت شده است افرادي که مدتي غذاي کم نمک مي‏خورند ذايقه‏شان تغيير مي‏کند و غذاهاي شور به نظرشان بدمزه مي‏آيد، بنابراين براي عادت کردن به مصرف غذاهاي کم نمک افراد بايد از کودکي بياموزند که زياد نمک مصرف نکنند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص قلب و عروق، استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران

منبع:www.salamat.com



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.