با کثيف‌ترين‌هاي خانگي آشنا شويد!

اگر بخواهيد محل اختفاي ميكروب‌ها را در خانه‌تان نابود كنيد، شروع به نظافت مي‌كنيد. همه جا را جارو و گردگيري مي‌كنيد و بعضي از جاها را هم ضدعفوني. اما آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه ماشين لباسشويي را بشوييد؟!
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با کثيف‌ترين‌هاي خانگي آشنا شويد!

با کثيف‌ترين‌هاي خانگي آشنا شويد!
با کثيف‌ترين‌هاي خانگي آشنا شويد!


 

ترجمه: دكتر آذين محبي‌نژاد




 
اگر بخواهيد محل اختفاي ميكروب‌ها را در خانه‌تان نابود كنيد، شروع به نظافت مي‌كنيد. همه جا را جارو و گردگيري مي‌كنيد و بعضي از جاها را هم ضدعفوني. اما آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه ماشين لباسشويي را بشوييد؟!
تحقيقات يك استاد دانشگاه آريزونا نشان مي‌دهد كه ماشين لباسشويي معدن سرشاري از ميكروب‌هاست! دكتر چارلز گربا، استاد ميكروب‌شناسي، معتقد است لباس‌هاي كثيف، بعد از شستشو در ماشين لباسشويي ممكن است حتي كثيف تر هم بشوند. اين موضوع به‌خصوص در مورد لباس‌هاي زير صدق مي‌كند، تا حدي كه اگر يك بار ماشين لباسشويي را فقط با لباس‌هاي زير پر و آن را روشن كنيد، حدود 100 ميليون باكتري اي كولاي در آب مشغول شنا مي‌شوند و اين باكتري‌ها مي‌توانند به لباس‌هايي كه دفعه آينده مي‌شوييد هم انتقال پيدا كنند.
اما علت وجود اين همه ميكروب در ماشين لباسشويي چه مي‌تواند باشد؟ علت اصلي وجود ميكروب‌ها در ماشين لباسشويي رطوبت است. مخزن ماشين لباسشويي محيط مناسبي براي رشد باكتري‌هاي رطوبت‌دوست است و قرار دادن ماشين لباسشويي در جاهاي مرطوب و دربسته مثل حمام يا انبار اين موضوع را بدتر مي‌كند. بعضي‌هابراي نگه داشتن لباس‌هاي كثيف تا زمان شستشو، به‌ جاي سبد لباس‌هاي چرك، از مخزن ماشين لباسشويي استفاده مي‌كنند. در صورتي كه حبس كردن لباس‌هاي كثيف در اين مخزن باعث مي‌شود عرق، رطوبت و آلودگي لباس‌ها محيط مناسبي براي توليد انواع باكتري‌ها ايجاد كند.
علت ديگر تجمع ميكروب‌ها در ماشين لباسشويي ماندن طولاني‌مدت لباس‌هاي شسته‌شده در مخزن آن است. هرچه باكتري‌ها ‌زمان بيشتري را در محفظه دربسته مرطوب طي كنند، بيشتر تكثير مي‌شوند. بنابر اين بعد از اتمام شستشو حتما بايد ظرف مدت نيم ساعت لباس‌ها را از ماشين لباسشويي بيرون بياوريد. براي اينكه رطوبت در ماشين لباسشويي باقي نماند بهتر است لاستيك دور در مخزن را با دستمال تميزي خشك كنيد. براي حفظ بهداشت ماشين لباسشويي بهتر است پس از هر سه يا چهار بار استفاده، يکبار آن را بدون لباس و با مواد ضدعفوني‌‌کننده روشن كنيد.در مورد لباس‌هاي زير هم كه از لباس‌هاي ديگر بيشتر آلوده به ميكروب هستند، بايد آن‌ها را جدا از ساير لباس‌ها و يا با دست بشوييد.
و اما ماشين لباسشويي تنها وسيله پرميكروبي نيست كه در روز با آن كار مي‌كنيم. دكتر گربا به دقت ساير وسايل آلوده‌اي را كه ما هر روز با آن‌ها سروكار داريم، بررسي كرده و ليستي از كثيف‌ترين آن‌ها را در اختيار شما مي‌گذارد!
ميكروب‌ها بعد از ماشين لباس‌شويي در کجاي خانه بيشتر مخفي مي‌شوند؟
يک ميز کار معمولي مي‌تواند محل مناسبي براي زندگي چيزي حدود 10 ميليون ميکروب باشد. دكتر گربا و همكارانش چند سال پيش به دنبال پژوهشي اعلام كردند كه تعداد ميکروب‌هايي که به‌طور ميانگين بر روي ميز کار افراد در ادارات يافت مي‌شود، 400 برابر بيشتر از ميکروب‌هايي است که در دستشويي‌هاي همان محيط کار وجود دارد. آنها در اين پژوهش تعداد ميکروب‌هاي موجود بر روي انواع لوازم اداري را شمارش کرده و گوشي‌هاي تلفن با 25 هزار ميکروب در هر اينچ مربع، صفحه کليدهاي کامپيوتر با 3 هزار ميکروب و موس‌ها با هزار و 600 ميکروب، به ترتيب بزرگ‌ترين منابع آلودگي شناخته شدند. اين در حاليست كه در هر اينچ مربع از سنگ دستشويي فرنگي تنها 49 ميكروب يافت مي‌شود!
شما براي جنگيدن با اين آلودگي‌ها و حل اين مشكل بايد هرچند وقت يكبار گوشي تلفن، روي ميز، کامپيوتر و دستگيره‌ها را كاملا پاک کنيد. البته بهتر است براي اين کار از يک ماده ضدعفوني‌کننده مثل الکل کمک بگيريد. شستن مرتب دست‌ها هم كمك بسيار بزرگي به كاهش آلودگي و سلامت شما مي‌كند.
دکتر گربا کيف پول آقايان را نيز يکي از جاهاي خوش آب و هوا براي زندگي ميکروب‌ها مي‌داند. وي مي‌گويد کيف پولي که در جيب پشتي نگهداري مي‌شود جاي خوب و گرمي براي رشد ميکروب‌هاست.
با كمي دقت مي‌توانيد نظر دكتر گربا را در مورد آلودگي شديد دستگاه‌هاي خودپرداز بانك هم تاييد كنيد. اما وسيله ديگري كه اين روزها تقريبا هميشه همراه همه است و اغلب ما آن را لحظه‌اي از خودمان جدا نمي‌كنيم، گوشي موبايل است. طبيعي است كه اين وسيله از آلوده‌ترين چيزهاي اطرافمان باشد. 4 سال قبل پژوهشگران از مردم نيويورك سوال كردند كه آيا فكر مي‌كنيد كف كفش‌تان كثيف‌تر است يا توالت خانه يا گوشي موبايل؟! شما هم اگر به جاي آن‌ها بوديد احتمالا از اين سوال تعجب مي‌كرديد. ولي تحقيقات دانشمندان انگليسي نشان داد كه باکتري و ميکروب‌هاي موجود روي گوشي تلفن همراه از سنگ دستشويي هم بيشتر است. نكته جالب‌تر اينکه افزايش دماي تلفن‌هاي همراه در حين استفاده، اين گوشي‌ها را تبديل به محيط‌هاي مناسبي براي کشت و رشد باکتري‌ها مي‌كند. بسياري از باکتري‌ها براي رشد به محل گرم و تاريك احتياج دارند و اين شرايط بر روي گوشي تلفني كه در جيب يا كيف شما قرار دارد برايشان مهياست.
با خواندن مطالب بالا شايد اين سوال از ذهن‌تان گذشته باشد كه : «چرا ما با وجود اين همه ميكروب نمي‌ميريم؟!» پاسخ اين است كه همه ميکروب‌ها نمي‌توانند بدن انسان را بيمار کنند و آن چه باعث بيمار شدن ما مي‌شود بيشتر نوع ميکروب‌هاي مهاجم است، نه تعداد آن‌ها. اين را هم بدانيد كه اغلب بيماري‌هايي كه اين ميكروب‌ها براي ما ايجاد مي‌كنند كشنده نيستند. شايد دفعه آخري كه به اسهال مبتلا شديد، هيچ علتي براي آن پيدا نكرده باشيد!
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.