زير و بم يک لباس

بله؛ ناحيه کشاله ران و پوست دستگاه تناسلي خارجي در بسياري از موارد دچار مشکلات پوستي شامل خارش، قرمزي و پوسته‌ريزي مي‌شود. اين مشکلات گاهي به دليل مشکلات پوستي شامل انواع اگزماها، پسوريازيس، ديابت، ليکن‌پلان و نيز قارچ‌هايي مانندکانديداست اما گاهي اين خارش و حساسيت در ناحيه کشاله ران و ناحيه تناسلي ناشي از حساسيت به لباس زير است. همه افراد، مخصوصا افرادي که از مشکلات پوستي ناحيه تناسلي و کشاله ران رنج مي‌برند، بايد توجه بيشتري به جنس لباس زير خود داشته باشند.
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زير و بم يک لباس

زير و بم يک لباس
زير و بم يک لباس


 






 

راهنماي خريد لباس زير در گفتگو با دکتر مريم يوسفي متخصص پوست و مو
 

حتما براي شما هم پيش آمده که گاهي اوقات، مخصوصا در روزهاي گرم، کشاله رانتان عرق‌سوز شود يا در اثر پوشيدن شلوار و لباس زير تنگ، تمام اين ناحيه دچار خارش و قرمزي شود. در بعضي مواقع، درد و ناراحتي‌تان ممکن است آن قدر زياد ‌شود که پيش متخصص پوست برويد و متوجه شويد که به عفونت قارچي مبتلا شده‌ايد. متخصصان پوست براي خريد لباس زير مناسب توصيه‌هاي ويژه‌اي دارند. دکتر مريم يوسفي، متخصص پوست و مو و استاديار دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، توصيه‌هايي در اين رابطه دارد.

خانم دکتر! آيا لباس زير مي‌تواند باعث خارش و التهاب پوستي شود؟
 

بله؛ ناحيه کشاله ران و پوست دستگاه تناسلي خارجي در بسياري از موارد دچار مشکلات پوستي شامل خارش، قرمزي و پوسته‌ريزي مي‌شود. اين مشکلات گاهي به دليل مشکلات پوستي شامل انواع اگزماها، پسوريازيس، ديابت، ليکن‌پلان و نيز قارچ‌هايي مانندکانديداست اما گاهي اين خارش و حساسيت در ناحيه کشاله ران و ناحيه تناسلي ناشي از حساسيت به لباس زير است. همه افراد، مخصوصا افرادي که از مشکلات پوستي ناحيه تناسلي و کشاله ران رنج مي‌برند، بايد توجه بيشتري به جنس لباس زير خود داشته باشند.

شما چه توصيه‌اي براي خريد اين لباس داريد تا پوست سالم‌ بماند و دچار خارش و التهاب نشود؟
 

اين لباس بايد به اندازه کافي آزاد باشد تا جريان هوا به سادگي برقرار شود و ميزان تعريق را در اين ناحيه به حداقل برساند. جنس اين لباس نيز بسيار مهم است. تا حد امکان بايد از پوشيدن لباس‌هاي زيرپلاستيکي و با پارچه‌هاي مصنوعي پرهيز کرد.

مي‌گويند بيشترين مشکل پوستي که در اين ناحيه ايجاد مي‌شود، قارچ‌هاي پوستي است؛ چرا؟
 

بله؛ ناحيه کشاله ران، محيطي بسيار مساعد براي رشد باکتري‌هاي مختلف و قارچ‌هاست؛ چون قارچ‌ها محيط گرم، مرطوب و تاريک را بسيار دوست دارند و تمام اين شرايط در ناحيه کشاله ران فراهم است. به همين دليل
است که به کرات شاهد درگيري پوست اين ناحيه توسط باکتري‌ها و قارچ‌ها هستيم.

همه به يک نسبت در خطرند؟
 

نه! بعضي‌ها بيشتر در خطرند؛ مثلا خانم‌هايي که چاق يا مبتلا به ديابت هستند، بيشتر در معرض قارچ کانديدا هستند و اين قارچ مي‌تواند ناحيه کشاله ران را درگير و پوست ناحيه را قرمز، متورم و خارش‌دار کند. اين افراد ممکن است درگيري واژينال با کانديدا نيز داشته باشند. در آقايان، به‌خصوص در کساني که کشاله ران‌هايشان مرتب در حال تعريق و سايش با شلوار است نيز به کرات شاهد درماتوفيتوز يا درگيري قارچي کشاله ران هستيم؛ به‌گونه‌اي که به صورت يک‌طرفه يا دوطرفه، فرد دچار قرمزي، خارش و التهاب مي‌شود و اغلب حاشيه‌اي مشخص و پيشرونده در اين موارد وجود دارد که به تشخيص پزشک کمک مي‌کند.

در تابستان اين مشکلات بيشتر ديده مي‌شود يا در زمستان؟
 

اين اتفاقات در فصل تابستان که هوا گرم‌تر و تعريق در اين ناحيه شايع‌تر است، شيوع بيشتري مي‌يابد؛ به‌خصوص در سربازان که مدت طولاني شلوارهايشان را از پا خارج نمي‌کنند و محيطي مرطوب و عرق‌کرده در ناحيه کشاله ران آنها براي مدتي طولاني به وجود مي‌آيد.

گاهي حتي لباس‌هاي زير نو هم باعث التهاب و خارش پوست مي‌شوند؛ چرا؟
 

در اين موارد، ممکن است آلرژي به جنس پارچه اين لباس وجود داشته باشد. به‌طور کلي بهترين جنس پارچه براي لباس زير، پارچه نخي و کتان است و از انتخاب لباس‌هايي با پارچه‌هاي صناعي و پلاستيکي براي زيرپوش اين ناحيه حساس بايد پرهيز کرد زيرا مي‌توانند اولا ميزان تعريق را به دليل ايجاد يک فضاي بسته افزايش دهند و بنابراين فرد را مستعد بسياري از بيماري‌هاي پوستي و قارچي کنند و ثانيا احتمال آلرژي به الياف صناعي بسيار بيشتر از نخ يا کتان است.

لباس زير تنگ، چطور؟ اين نوع لباس‌ها هم براي پوست دردسر ايجاد مي‌کنند؟
 

بله؛ بهتر است از پوشيدن لباس‌هاي زير تنگ نيز پرهيز شود زيرا لباس چسبان در اين ناحيه مي‌تواند به افزايش تعريق کمک کند و موجب تحريک پوست در افرادي که مشکلات پوستي کشاله ران دارند، شود.

بهتر است چه تعداد از اين لباس‌ها را داشته باشيم؟
 

کلا لباس زير از کالاهاي مصرفي‌اي است که بايد آن را زود به زود نو کرد و تعداد زيادي هم بايد داشت. اگر لباس زير به اندازه کافي داشته باشيد، آن را زود به زود عوض ‌کنيد، به راحتي هم پس از مدتي دور بيندازيد. در عين حال مي‌توانيد لباس زيرتان را بعد از شست‌وشو و پيش از پوشيدن اتو کنيد.

بهترين روش شست‌وشوي اين لباس‌ها چيست؟
 

لباس زير را بهتر است با دست بشوييد يا اگر با ماشين لباسشويي اين کار را انجام مي‌دهيد، بهتر است برنامه ماشين لباسشويي را روي لباس‌هاي حساس قرار دهيد؛ زيرا اگر برنامه و دماي بالاتري را انتخاب کنيد باعث مي‌شود بافت لباس آسيب ببيند و زودتر از بين برود.

لباس زير را جداگانه بايد شست
 

نظر متخصص زنان و زايمان/دكتر شيرين نيرومنش/متخصص زنان و زايمان
در انتخاب نوع لباس زير، بهتر است به اين نكته توجه داشته باشيد كه از جنس نخي باشد؛ به دليل اينكه لباس زير نخي، مانع تبخير رطوبت بدن نمي‌شود.
اصولا لباس‌هايي كه از جنس نايلون يا الياف مصنوعي هستند، باعث ايجاد حساسيت مي‌شوند و از سوي ديگر ممكن است مانع تبخير رطوبت بدن و به نوعي باعث ايجاد عفونت در بدن شوند.
از نظر شست‌وشو نيز توصيه مي‌شود حداقل روزي يك يا دو بار لباس‌هاي زير خود را عوض كنيد؛ چرا كه تعويض ديربه‌دير لباس زير، منشا ايجاد عفونت است. همچنين بهتر است شست‌وشوي اين نوع لباس‌ها با صابون و دست صورت بگيرد و سپس در معرض آفتاب، خشك شود؛ چرا كه در مواردي ديده شده پوست برخي از افراد نسبت به پودرهاي شوينده حساسيت نشان مي‌دهد.
از سوي ديگر، اگر ضدعفوني‌كردن لباس زير با شوينده‌اي مانند مواد سفيدكننده در محيط بسته صورت بگيرد، باعث ايجاد مشكلات تنفسي خواهد شد اما ضدعفوني كردن لباس زير با مواد سفيدكننده، به شرطي كه در محيط باز صورت بگيرد و خوب آبكشي شود تا اثري از مواد شوينده نباشد، اشكالي ندارد. بعضا مي‌شنويم كه برخي از خانم‌ها لباس زير خود را به همراه لباس‌هاي ديگر در ماشين لباس‌شويي مي‌اندازند. با اين كار ممكن است ميكروبي كه در لباس‌هاي ديگر از جمله شلوار و جوراب و.... وجود دارد، باعث انتقال عفونت شود.
به طور كلي معمولا لباس در هواي بسته خشک مي‌شود و در محيط خانه‌هايي كه آفتاب‌گير نيستند، از حمام براي خشك شدن لباس استفاده مي‌شود و به دليل اينكه فضاي اين محيط مرطوب است و آفتاب‌گير نيست، احتمال رشد قارچ و ميكروب‌ها زياد است. بنابراين حتي‌الامكان لباس‌هايتان را در فضاي باز در معرض آفتاب خشك كنيد. در غير اين صورت، مي‌توانيد از اتو استفاده كنيد اما به اين مساله توجه داشته باشيد كه اتوكردن لباس زير باعث ضدعفوني كردن لباس نمي‌شود بلكه صرفا آن را خشك مي‌کند.
نكته‌ مهم ديگري كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه اغلب با مواردي مواجه هستيم كه كودكان دچار عفونت شده‌اند متوجه مي‌شويم كه لباس اين كودكان همراه لباس‌هاي ديگر شسته مي‌شده است. به والدين گرامي توصيه مي‌شود كه حتما لباس‌هاي كودكان، چه دختربچه‌ها و چه پسربچه‌ها، جداگانه شسته شود و به‌خصوص لباس‌هاي زير آنها بايد جداگانه و به تنهايي شسته شود؛ چرا كه شستن لباس‌هاي كودكان و همچنين لباس زير آنها به همراه لباس بزرگ‌ترها ممكن است باعث انتقال ميكروب شود. پس به اين مساله توجه داشته باشيد و حتما لباس‌هاي آنها را جداگانه بشوييد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما