بهترين روش شست‌وشوي سبزيجات ايراني!

هميشه متخصصان تغذيه مصرف سبزيجات را توصيه مي‌کنند اما بي‌توجهي به نكات بهداشتي در مراحل آماده‌سازي اين گروه غذايي ارزشمند، مي‌تواند زمينه‌اي باشد براي تبديل آن به يك ماده غذايي زيان‌بار كه حداقل مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات گوارشي شود. بنابراين روش شست‌‌وشوي آنها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. بهترين روش
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترين روش شست‌وشوي سبزيجات ايراني!

بهترين روش شست‌وشوي سبزيجات ايراني!
بهترين روش شست‌وشوي سبزيجات ايراني!


 

نويسنده:دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص صنايع غذايي




 
هميشه متخصصان تغذيه مصرف سبزيجات را توصيه مي‌کنند اما بي‌توجهي به نكات بهداشتي در مراحل آماده‌سازي اين گروه غذايي ارزشمند، مي‌تواند زمينه‌اي باشد براي تبديل آن به يك ماده غذايي زيان‌بار كه حداقل مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات گوارشي شود. بنابراين روش شست‌‌وشوي آنها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. بهترين روش شست‌‌وشوي سبزيجات، همان روش 4 مرحله‌اي است که وزارت بهداشت توصيه مي‌کند.
مرحله اول شامل پاک‌سازي اوليه مي‌شود. پاک‌سازي اوليه يعني اينکه تمام برگ‌هاي زرد، چوب‌ها و گل‌و‌لاي احتمالي از سبزي جدا شوند. در اين مرحله اگر لازم بود، حتي بايد يک آب سطحي هم روي سبزيجات گرفته شود.
مرحله دوم، انگل‌زدايي است که توصيه مي‌شود در يک ظرف آب، به ازاي هر ليتر آن، بين 2 تا 4 قطره مايع ظرفشويي بريزيد. اين کار باعث مي‌شود که تخم و کيست انگل‌ها ليز و لزج شود و به سطح آب بيايد. در اين مرحله از شست‌وشو، شما بايد آب روي سبزي را به آرامي تخليه و سپس سبزي‌تان را از درون ظرف خارج كنيد.
مرحله سوم، ميکروب‌زدايي است که بايد دوباره سبزي‌تان را درون يک ظرف پر از آب غوطه‌ور کنيد و مقداري از محلول‌هاي ضدعفوني‌کننده حاوي پرکلرين را که در بازار وجود دارند،‌ داخل آب سبزي بريزيد. مقدار ماده ضدعفوني‌کننده‌اي هم که داخل آب مي‌ريزيد بايد بر حسب دستور روي کالا باشد.
مرحله چهارم يا مرحله نهايي هم، آب‌کشي ساده است تا اثر مواد شيميايي که داخل آب سبزي ريخته‌ايد، کاملا از بين برود.
اين دستورالعمل خاص وزارت بهداشت است که فکر مي‌کنم فقط براي کشور خودمان تنظيم شده! شايد برايتان جالب و حتي باورنکردني باشد اگر بگويم وقتي نگاه به سايت وزارت بهداشت کشور کانادا کردم تا ببينم که بهترين روش‌ شست‌وشوي سبزيجات در اين کشور چيست، ديدم که نوشته: «سبزيجات را بعد از خريد فقط با آب بشوييد و هرگز با افزودن مواد ضدعفوني‌کننده يا مايع ظرفشويي، اجازه ورود انواع مواد شيميايي را به درون بافت اين خوراکي ندهيد!»

بهترين روش شست‌وشوي سبزيجات ايراني!

متاسفانه، آبياري سبزي‌ها در کشور ما با فاضلاب و کودهاي انساني سبب شده که چنين دستورالعمل پيچيده‌اي براي شستن آن وجود داشته باشد؛ وگرنه، چه کسي است که نداند افزودن مواد شيميايي به خوراکي‌ها، ارزش غذايي آنها را پايين مي‌آورد؟ بنابراين به نكات بهداشتي كه براي آماده‌سازي سبزيجات به آنها اشاره شد، همواره دقت كنيد تا سلامت‌تان تهديد نشود؛ هرچند که ارزش تغذيه‌اي آنها قطعا دستخوش تغييراتي خواهد شد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.