سه پايه تغذيه سالم

مهم‌ترين اصل در زندگي سلامتي است و سلامتي وابسته به شيوه زندگي ماست، چنانچه اين شيوه زندگي سلامت‌مدار و صحيح باشد سلامتي حفظ و ارتقا مي‌يابد و از بين عوامل دوازده‌گانه موثر در شيوه زندگي، تغذيه خوب از اهميت به سزايي برخوردار است و تغذيه خوب يعني «به گونه‌اي بخوريم و بياشاميم که بتوانيم رشد کنيم و از
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سه پايه تغذيه سالم

سه پايه تغذيه سالم
سه پايه تغذيه سالم


 

نويسنده: دکتر محمدعلي حيدرنيا - متخصص پزشکي اجتماعي




 
مهم‌ترين اصل در زندگي سلامتي است و سلامتي وابسته به شيوه زندگي ماست، چنانچه اين شيوه زندگي سلامت‌مدار و صحيح باشد سلامتي حفظ و ارتقا مي‌يابد و از بين عوامل دوازده‌گانه موثر در شيوه زندگي، تغذيه خوب از اهميت به سزايي برخوردار است و تغذيه خوب يعني «به گونه‌اي بخوريم و بياشاميم که بتوانيم رشد کنيم و از سلامتي بهره‌مند شويم.» در اينجا مهم‌ترين سوال قابل طرح اين است که چگونه مي‌توانيم به يک رفتار تغذيه‌اي خوب برسيم که اين خوردن و‌ آشاميدن ما را به نحو صحيح کنترل و بهبود بخشد و زمينه را براي يک زندگي سالم و بانشاط فراهم کند. براي دستيابي به اين مهم پيش‌شرط‌هاي انگيزه، دانش تغذيه‌اي و نگرش مثبت به سلامت ضروري است و با فراهم شدن اين موارد زمينه براي ايجاد يک رفتار مناسب تغذيه‌اي فراهم مي‌گردد.

1) انگيزه:
 

براي ايجاد تغيير در رفتار داشتن انگيزه از مسايل ضروري است و کلا با انگيزه است که کارها شروع و ادامه مي‌يابند. آيا مي‌دانيد که تغذيه بد يعني کم‌خوري، پرخوري و بدخوري سالانه ميليون‌ها انسان را مي‌کشد و ميليون‌ها نفر را به بيماري‌هاي صعب‌العلاج نظير سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي، ديابت، عضلاني، اسکلتي، افسردگي و ... مبتلا مي‌کند و حتما مي‌دانيد افرادي که از يک تغذيه خوب بهره‌مند هستند زندگي سالم‌تر و بانشاط‌تري داشته و به جاي بيماري به زيبايي‌هاي زندگي مي‌پردازند و مسير براي دسترسي به سعادت و يا هر آنچه را که دوست دارند براي آنها بيشتر فراهم است. به زندگي يک فرد 70 ساله سالم با نشاط نگاه کنيد. زماني که از او پرسيده مي‌شود رمز اين موفقيت بزرگ چيست علاوه بر آرامش و فعاليت فيزيکي منظم از تغذيه خوب نام مي‌برد. به زندگي يک فرد 50 ساله بيمار که از بيماري‌هاي قلبي‌عروقي، سرطان، بيماري‌هاي اسکلتي و ... رنج مي‌برد توجه کنيد. تغذيه بد يکي از عوامل آن مي‌باشد. با توجه به مطالب فوق و تفکر و انديشه در آنها شايد انگيزه مناسب در بسياري از ما براي توجه به تغذيه ايجاد شود. بدن انسان ماشين پيچيده و دقيقي است که احتياج به نگهداري آگاهانه دارد.

2) دانش تغذيه‌اي:
 

براي رسيدن به يک روش تغذيه‌اي مناسب و سلامت‌مدار، داشتن دانش تغذيه‌اي بسيار ضروري است و با مطالعه کتاب و بهره‌گيري از دانش متخصصان تغذيه اين مهم فراهم مي‌شود. و اين خيلي زيبا و احترام به خود است که اندکي وقت و بودجه خود را صرف اين مساله مهم بنماييم.

3) نگرش مثبت به سلامتي:
 

داشتن دانش تغذيه‌اي به تنهايي به تغيير رفتار منجر نخواهد شد. در کنار اين دانش نگرش مثبت به سلامتي بايد باشد تا رفتار تغذيه‌اي ما را شکل دهد. به عنوان مثال: فردي مي‌داند که مصرف چربي زياد براي سلامت قلب و عروق او مضراست. يعني دانش لازم را دارد ولي او اقدام به خوردن چربي مي‌کند. يعني نگرش مثبت به سلامتي خود را ندارد يا به عبارتي سلامتي براي او مهم نيست. اين شخص اگر علامه دهر هم باشد تغييري در رفتار او ايجاد نمي‌شود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.