رتينوپاتي

يکي از لغاتي که احتمالا زياد به گوش ديابتي‌ها مي‌خورد، رتينوپاتي است. رتينوپاتي به بروز اختلال در شبکيه چشم اشاره مي‌کند. واقعيت اين است که ديابت به عنوان علت اصلي نابينايي در سنين 20 تا 74 سالگي در آمريکا به شمار مي‌رود و ديابتي ها 25 برابر در ابتلاي به نابينايي از افراد سالم
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رتينوپاتي

رتينوپاتي
رتينوپاتي


 






 
يکي از لغاتي که احتمالا زياد به گوش ديابتي‌ها مي‌خورد، رتينوپاتي است. رتينوپاتي به بروز اختلال در شبکيه چشم اشاره مي‌کند.
واقعيت اين است که ديابت به عنوان علت اصلي نابينايي در سنين 20 تا 74 سالگي در آمريکا به شمار مي‌رود و ديابتي ها 25 برابر در ابتلاي به نابينايي از افراد سالم مستعدترند. نابينايي از عوارض چشمي بيماري ديابت است که عمدتا به دليل رتينوپاتي ديابتي ايجاد مي‌شود. واژه رتينوپاتي به معني بيماري عروق شبکيه چشم است. همان‌طور که مي‌دانيد ديابت روي تمام عروق بدن تاثير مي‌گذارد و باعث ايجاد مشکلات و ناهنجاري‌هايي در عروق همه ارگان‌ها مي‌شود. اين ناهنجاري‌هاي عروقي در نهايت باعث عدم خون‌رساني صحيح به قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شود و به دنبال عدم خون‌رساني صحيح و ايجاد ايسکمي، اندامي که توسط آن رگ‌ها خون‌رساني مي‌شده است، آسيب جدي مي‌بيند. علت سکته‌هاي قلبي و مغزي در افراد ديابتي هم همين است.

رتينوپاتي

آسيب ديدن چشم‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نيست.مدت ابتلا به ديابت و درجه کنترل قند خون از بهترين شاخص‌هاي پيش‌بيني‌کننده رتينوپاتي‌اند. اگرچه در بروز رتينوپاتي، استعداد ژنتيکي نقش دارد، اما مدت زمان ابتلا به ديابت و نيز ميزان کنترل قند خون از اهميت زيادي برخوردارند. موثرترين درمان رتينوپاتي ديابتي، پيشگيري است. کنترل دقيق و منظم قند خون به طور موثري از بروز رتينوپاتي در مبتلايان به ديابت پيشگيري مي‌کند و يا سير پيشرفت بيماري را تا حد زيادي به تاخير مي‌اندازد. پس از بروز رتينوپاتي کنترل شديد قندخون جهت جلوگيري از پيشرفت سريع بيماري بسيار موثر است. همچنين مراقبت‌هاي چشمي و معاينه کامل چشم به صورت دوره‌اي در تمامي افراد مبتلا به ديابت از ارزشي معادل با کنترل قند خون برخوردار است زيرا در صورت تشخيص سريع، بيشتر موارد بيماري چشمي ناشي از عوارض ديابت را مي‌توان به‌طور قابل ملاحظه‌اي درمان نمود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.