دانستنیهای نمکی

وقتي غذاي کمکي را در پايان 6 ماهگي براي شيرخواران شروع مي‌کنيم، به مادران تاکيد مي‌کنيم به غذاي آنها نمک اضافه نکنند.البته اين تاکيد به خاطر آن نيست که نمک به دستگاه گوارش شيرخواران آسيب مي‌رساند، بلکه براي فشاري است که نمک مي‌تواند به کليه‌هاي تازه‌کار آنها وارد کند و يا احتمالا در بچه‌هايي که سابقه مثبت خانوادگي موجب افزايش فشارخون شود. بچه‌ها از بدو تولد به جز شيرمادر و سپس آنچه به عنوان غذاي کمکي برايشان تهيه مي‌شود، نمي‌خورند لذا در پايان يک سالگي که مادر اجازه دارد مقدار کمي نمک به غذاي کودک اضافه کند.
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنیهای نمکی

دانستنیهای نمکی
دانستنیهای نمکی


 





 
نگذاريد فرزندتان به طعم نمک عادت کند
دکتر فاطمه فرهمند/ فوق‌تخصص گوارش کودکان
وقتي غذاي کمکي را در پايان 6 ماهگي براي شيرخواران شروع مي‌کنيم، به مادران تاکيد مي‌کنيم به غذاي آنها نمک اضافه نکنند.
البته اين تاکيد به خاطر آن نيست که نمک به دستگاه گوارش شيرخواران آسيب مي‌رساند، بلکه براي فشاري است که نمک مي‌تواند به کليه‌هاي تازه‌کار آنها وارد کند و يا احتمالا در بچه‌هايي که سابقه مثبت خانوادگي موجب افزايش فشارخون شود. بچه‌ها از بدو تولد به جز شيرمادر و سپس آنچه به عنوان غذاي کمکي برايشان تهيه مي‌شود، نمي‌خورند لذا در پايان يک سالگي که مادر اجازه دارد مقدار کمي نمک به غذاي کودک اضافه کند و به مرور او را با غذاي سفره (آنچه براي همه خانواده تهيه مي‌شود) آشنا ‌کند، مي‌تواند عادات صحيح و يا عادات غلط را در او پايه‌ريزي کند. بعضي از مادران در سه سالگي به بچه‌هاي خود تذکر مي‌دهند که چرا خيار را اين‌قدر نمک مي‌زني؟ يا به آنها خرده مي‌گيرند که چرا گوجه‌سبز يا پرتقال را با نمک‌ فراوان مي‌خوري؟ اين مادران گرامي فراموش کرده‌اند که بچه آنها وقتي به دنيا آمد نه دوستدار نمک بود و نه اهل غذا‌هاي شيرين و پرشکر. آنچه امروز به عادات غذايي او تبديل شده است حاصل آموخته‌هاي مادرش است. اگر به غذاي خانواده نمک فراوان اضافه نشود و يا اگر غذاها ترش و يا شيرين‌تر از حد معمولي تهيه نشوند، کودک هم به غذاهايي که هرگز تجربه نکرده است عادت نخواهد کرد. اگر شما خيار و گوجه را نمک نزنيد و به او لقمه نان و پنير و گوجه بدهيد تا به جاي هله هوله‌هاي عصرانه ميل کند، طعم و ذايقه‌اش عادت مي‌کند که نمک موجود در پنير و نان به همراه خيار برايش کافي باشد. اگر کودک شما شيرخوار است و هنوز غذاي نمک‌دار به او نداده‌ايد، لطفا عادات غذايي خانواده را اصلاح کنيد تا وقتي او به سني رسيد که بايد هم غذاي شما شود، به شوري و يا شيريني بيش از حد غذاها عادت نکند. اگر هم‌چنين عادت ناپسندي را در او پايه‌گذاري کرده‌ايد، کم‌کم به بهانه‌هاي مختلف و يا جايگزين کردن مواد طعم دهنده طبيعي به جاي نمک و شکر، اين دو سم سفيد را از رژيم غذايي کودک خود کم کنيد.

دانستنیهای نمکی

نمک پوکي استخوان مي‏آورد
دکتر علي ترکمان/ ارتوپد، فوق‌تخصص بيماري‌هاي زانو
اين موضوع که مي‏گويند مصرف غذاهاي شور و استفاده از نمک زياد در رژيم غذايي موجب پوکي استخوان مي‏شود، موضوع درستي است.
توصيه مي‏شود براي داشتن استخوان‏هايي سالم غذاهاي شور نخوريد و براي حفظ تراکم توده استخوان‏ها مصرف نمک را در رژيم غذايي‏تان محدود کنيد. علت اين موضوع هم اين است که سديم موجود در نمک در کليه براي دفع با کلسيم رقابت کرده و در نتيجه اين رقابت نمک جذب بدن شده و کلسيم از طريق ادرار دفع مي‏شود. در پي دفع کلسيم از طريق ادرار سطح کلسيم خون پايين مي‏آيد و بدن براي نگه داشتن ميزان کلسيم خون در حد طبيعي از استخوان‏ها کلسيم برداشت مي‏کند. همين برداشت کلسيم از استخوان‏ها در طولاني‌مدت سبب پوکي استخوان مي‏شود. به همين دليل توصيه مي‏شود براي سلامت استخوان‏ها و حفظ تراکم توده استخوان زياد نمک مصرف نشود. هر چند اين موضوع مکانيسم طبيعي بدن است و براي همه افراد در همه سنين صدق مي‏کند اما افراد بالاي 40 سال، افرادي که زمينه ابتلا به پوکي استخوان دارند و افرادي که به اين بيماري مبتلا هستند لازم است مصرف نمک را در رژيم غذايي‏شان محدود کرده و غذاهاي شور استفاده نکنند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.